Przejdź do głównej zawartości

MATURA 2023 - JĘZYK POLSKI W UŻYCIU

Nowa formuła egzaminu maturalnego nieustannie budzi wiele emocji. Niepokój towarzyszy jednak nie tylko uczniom, ale też nauczycielom. Spowodowane jest to ciągłym brakiem rzeczowych materiałów ćwiczeniowych, które moglibyśmy wykorzystywać w swojej pracy. Dodatkowo, tworząc swoje, jesteśmy pełni obaw, czy rzeczywiście robimy to właściwie. Myślę, jednak, że wszystkie ćwiczenia, nawet te tworzone po omacku, przyczyniają się do rzetelnego przygotowania uczniów do egzaminu.  

Niniejszy post dotyczy jednej z trudniejszych części egzaminu maturalnego - Języka polskiego w użyciu. To zadanie, które zastąpiło dotychczasowy test czytania ze zrozumieniem. Różnic jest jednak sporo, od tematu począwszy. W formule matury od 2015 roku czytanie ze zrozumieniem opierało się z reguły na tekstach dotyczących języka, tzw. filologicznych. Obecnie tematyka tekstów będzie zupełnie inna, być może nawet bliższa uczniowi, ciekawsza dla niego - moda, kultura różnych krajów, muzyka - nie znaczy to jednak, że łatwiejsza.

Ta część egzaminu, mimo że składa się zaledwie z 6-9 zadań otwartych i zamkniętych, może sprawić uczniom sporo trudności, dlatego warto zwracać uwagę młodzieży na to, że zadania zamknięte to takie, w których zdający wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród nich znajdą się m.in.: 

• zadania wyboru wielokrotnego 

• zadania typu prawda-fałsz 

 • zadania na dobieranie.

Zadania otwarte natomiast  to takie, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród nich znajdzie się takie, które będzie wymagać zredagowania krótkiego tekstu, czyli notatki syntetyzującej.

Przygotowując uczniów do tej części egzaminu można:

- zestawiać ze sobą teksty na ten sam temat

- nieustannie porównywać je i prosić uczniów o wskazywanie podobieństw i różnic

- zadawać pytania pojawiające się w Informatorze, np.:

   * Jakie znaczenie dla rozumienia każdego z tekstów ma użycie słownictwa wartościującego w ich   tytułach? Uzasadnij swoją odpowiedź.

   * Czy w drugim tekście znajdujesz potwierdzenie sądu z tekstu pierwszego? Uzasadnij swoją odpowiedź.

   * Czy można wzmocnić wypowiedź następującym cytatem... Odpowiedź uzasadnij.

   * Jaki sens w kontekście całego akapitu ma ostatnie zdanie tekstu. Odpowiedź uzasadnij, uwzględniając treść tego zdania oraz zastosowaną w nim interpunkcję.

   * Wypisz z tekstów po jednym ironicznym stwierdzeniu na temat... Wyjaśnij cel użycia ironii w każdym tekście.

   * Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że obaj autorzy...

- stworzyć wraz z uczniami bazę poleceń, czasowników operacyjnych, takich jak:  rozstrzygnij, uzasadnij, wypisz, zredaguj, sformułuj...

- wspólnie przygotować infografikę z radami dla piszących, na przykład tego typu


Poniżej podaję także link do przygotowanej przeze mnie prezentacji na temat notatki syntetyzującej.

A jakie są Wasze pomysły na przygotowywanie uczniów do tej części egzaminu? Podzielcie się nimi w komentarzach. Wspólnie stwórzmy bazę, dzięki której jeszcze skuteczniej będziemy pracować z naszymi uczniami.


                                                                                            Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                                Kreatywny polonista


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto