Przejdź do głównej zawartości

Wokulski na sesji coachingowej

Celem lekcji scharakteryzowanie postaci Stanisława Wokulskiego. Pomysł jednak można wykorzystać także do omówienia innej postaci literackiej.

Zajęcia rozpoczynamy od wprowadzenia uczniów w zagadnienie coachingu i określenia roli coacha. Następnie uczniowie wypełniają skróconą wersję kwestionariusza osobowego bohatera, zbierając najważniejsze informacje o nim. Przykładowe pytania do kwestionariusza znajdują się tutaj.

W kolejnym etapie pracujemy metodą 5xWHY? Polega ona na kilkakrotnym zadawaniu pytania "dlaczego? ", co pozwala wykryć przyczyny problemu oraz kolejno skupić się na ich skutecznym rozwiązaniu. Dzięki zadawaniu tego pytania problem, którym się zajmujemy, staje się bardziej zrozumiały i podstawowa przyczyną jego powstania jest łatwiejsza do zidentyfikowania oraz wyeliminowania. Zadaniem uczniów jest wskazanie problemu, z którym boryka się Stanisław Wokulski, a następnie próba znalezienia jego przyczyny. Poniżej przykładowa realizacja zadania. Zadanie możemy zrealizować z całym zespołem klasowym lub podczas pracy w grupach.



Gdy uczniowie określą problem Wokulskiego, zapraszamy ich do ćwiczenia z szukaniem strefy wpływu. Na początek starają się sformułować cel, który bohater powinien chcieć osiągnąć, a następnie uzupełniają tabelę. Z lewej strony wymieniają te sytuacje, na które w dążeniu do swojego celu bohater nie ma wpływu. Z prawej natomiast te zadania, na które ten wpływ ma.


Ostatnim etapem wizyty Stanisława Wokulskiego na sesji coachingowej będzie poszukanie motywacji. W tym celu uczniowie będą pracować z programem Canva lub innym dowolnie przez siebie wybranym. Ich zadaniem będzie stworzenie dla Wokulskiego kart motywacyjnych z wykorzystaniem samodzielnie wyszukanych cytatów lub sentencji na wzór podanej przez nauczyciela.


Przykładowe prace uczniów.




                                                          

                                                                                               Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                                  Kreatywny polonista



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto