Przejdź do głównej zawartości

PODSUMOWANIE EPOKI na zdalnym nauczaniu

Dziś szybki i spontaniczny pomysł na lekcję podsumowującą epokę,  a właściwie to nawet trzy epoki. Wreszcie udało mi się szczęśliwie dobrnąć do końca tematów przeznaczonych do realizacji w klasie pierwszej. Niestety w tym czasie przeszliśmy na nauczanie hybrydowe, dlatego część moich uczniów uczy się zdalnie. Przygotowując na platformie zoom lekcję podsumowującą kulturę renesansu, baroku i oświecenia dla drugoklasistów postanowiłam wykorzystać możliwość podzielenia uczniów na grupy, tzw. pokoje. W tym celu w ustawieniach (Settings) weszłam w opcję In Mitting (Advanced) i włączyłam Breakout room. Dzięki temu po wejściu uczniów na lekcję mogłam swobodnie podzielić ich na kilkuosobowe grupy.

Następnie udostępniłam na ekranie wybrane fragmenty z podręcznika, w oparciu o które uczniowie pracowali w zespołech. Poprosiłam, by każdy zespół przygotował sześć pytań do trzech epok (po dwa do epoki). Podczas pracy uczniów zaglądałam do każdego pokoju, rozmawiałam z nimi o sposobach pracy nad zadaniem. Po kilku minutach zamknęłam pokoje, by wszyscy wrócili na wspólną lekcję. Było widać, że ta forma pracy bardzo przypadła moim drugoklasistom do gustu. Na koniec przeprowadziliśmy quiz o kulturze epok. Uczniowie zadawali sobie wzajemnie pytania i odpowiadali na nie. Za każdą prawidłową odpowiedź można było otrzymać plusa. Aktywność była wspaniała. Młodzież pracowała przez całe zajęcia. Gdy lekcja się kończyła, było słychać komentarze: "Już?", "Tak szybko?" 

Jak widać mała rzecz, a cieszy. Nie tylko nauczyciela, ale też ucznia. A najważniejsze, że dzięki tej formie udało mi się zaktywizować wszystkich. To pokazuje, że zdalne lekcje wcale nie muszą być nudne lub traktowane jako zło konieczne.


                                                                                    Kreatywny polonista
                                                                                 Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

  1. Gratuluję pomysłu oraz technicznego zacięcia, aby szukać nowych opcji w Zoomie. Krótki z zarazem tresciwy wpis.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pani Agato, czy podział zooma na pokoje jest w płatnej wersji ?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto