Dziś kolejny przykład na to, jak można sprawdzić znajomość lektury, unikając tradycyjnej kartkówki. Zaczynamy z moimi licealistami omawiać III cz. "Dziadów" Adama Mickiewicza. W związku z tym poprosiłam uczniów, by na pierwszą lekcję dotyczącą lektury przynieśli zdjęcia, obrazki, ilustracje, które odnoszą się do poszczególnych scen dramatu. Podczas lekcji wprowadziłam młodzież w temat. Powiedziałam, że są dziennikarzami, którzy przez dziurkę od klucza obserwują to, co dzieje się w poszczególnych scenach. Następnie wyjaśniłam na czym polega zadanie. Każdy uczeń miał wybrać jedną, dowolną scenę dramatu, a następnie narysować na kartce i wyciąć dużą dziurkę od klucza. W niej należało wkleić przyniesioną z domu ilustrację, nawiązującą do utworu Mickiewicza.
W kolejnym etapie uczniowie mieli wykazać się znajomością sceny, odpowiadając na poniższe polecenia:
1. Określ, do której sceny odnosi się Twoja praca.
2. Wskaż bohaterów sceny.
3. Omów tematykę sceny (czego dotyczy).
4. Określ miejsce, w którym rozgrywa się akcja.
Zadanie dla chętnych:
Uzasadnij swój wybór sceny.
Lekcję można zrealizować także w inny sposób. Uczniowie przynoszą ilustracje, jednak zbieramy je wszystkie do jednej puli, a następnie każdy losuje jedną, którą musi omówić według podanego wyżej schematu. Możemy też poprosić uczniów, by każdy wykonał pracę plastyczną, którą następnie przekaże koledze do opisania. W ten sposób sprawdzimy znajomość lektury oraz dowiemy się, w jakim stopniu młodzież potrafi odczytać pracę kolegi. Uczniowie mogą również sami dla siebie ułożyć polecenia do wybranej sceny. Przekazują sobie wówczas nawzajem swoje prace z gotowymi pytaniami.
Pani Agato! Mistrzostwo świata! Jeśli można, wykorzystam na podsumowanie pracy z lekturą. Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
OdpowiedzUsuńProszę korzystać! Cieszę się, że pomysł się podoba! Wszystkiego dobrego ☺️
Usuń