Przejdź do głównej zawartości

III cz. "DZIADÓW" przez dziurkę od klucza

Dziś kolejny przykład na to, jak można sprawdzić znajomość lektury, unikając tradycyjnej kartkówki. Zaczynamy z moimi licealistami omawiać III cz. "Dziadów" Adama Mickiewicza. W związku z tym poprosiłam uczniów, by na pierwszą lekcję dotyczącą lektury przynieśli zdjęcia, obrazki, ilustracje, które odnoszą się do poszczególnych scen dramatu. Podczas lekcji wprowadziłam młodzież w temat. Powiedziałam, że są dziennikarzami, którzy przez dziurkę od klucza obserwują to, co dzieje się w poszczególnych scenach. Następnie wyjaśniłam na czym polega zadanie. Każdy uczeń miał wybrać jedną, dowolną scenę dramatu, a następnie narysować na kartce i wyciąć dużą dziurkę od klucza. W niej należało wkleić przyniesioną z domu ilustrację, nawiązującą do utworu Mickiewicza.

W kolejnym etapie uczniowie mieli wykazać się znajomością sceny, odpowiadając na poniższe polecenia:
1. Określ, do której sceny odnosi się Twoja praca.
2. Wskaż bohaterów sceny.
3. Omów tematykę sceny (czego dotyczy).
4. Określ miejsce, w którym rozgrywa się akcja.

Zadanie dla chętnych:
Uzasadnij swój wybór sceny.

Lekcję można zrealizować także w inny sposób. Uczniowie przynoszą ilustracje, jednak zbieramy je wszystkie do jednej puli, a następnie każdy losuje jedną, którą musi omówić według podanego wyżej schematu. Możemy też poprosić uczniów, by każdy wykonał pracę plastyczną, którą następnie przekaże koledze do opisania. W ten sposób sprawdzimy znajomość lektury oraz dowiemy się,  w jakim stopniu młodzież potrafi odczytać pracę kolegi. Uczniowie mogą również sami dla siebie ułożyć polecenia do wybranej sceny. Przekazują sobie wówczas nawzajem swoje prace z gotowymi pytaniami.

Poniżej kilka prac z realizacją zadania.

 

                                                                   Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                   Kreatywny polonista


 

.

Komentarze

  1. Pani Agato! Mistrzostwo świata! Jeśli można, wykorzystam na podsumowanie pracy z lekturą. Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę korzystać! Cieszę się, że pomysł się podoba! Wszystkiego dobrego ☺️

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto