Przejdź do głównej zawartości

O OCENIANIU KSZTAŁTUJĄCYM, MOTYWACJI I ROLI MYŚLOGRAFII W NAUCZANIU ZDALNYM

Ostatnio coraz częściej w różnych grupach dla nauczycieli zauważyć można skargi i żale na temat spadku formy i braku motywacji uczniów podczas zdalnego nauczania. Nie ma się co młodym ludziom dziwić. W większości przypadków są zarzuceni ogromną ilością zadań do samodzielnego wykonania. Wielu nauczycieli wypracowało sobie określone metody i trzyma się ich kurczowo, nie biorąc pod uwagę, że ciągłe dawanie zadań w tej samej formie, choćby najbardziej atrakcyjnej, po jakimś czasie staje się po prostu nudne i męczące. Jeżeli nauczyciel na każdej lekcji daje prezentację to siłą rzeczy po którejś kolejnej nastąpi "zmęczenie materiału". Podobnie jest z innymi formami pracy, dlatego tak ważne jest urozmaicanie zajęć, przecież w klasie też nie prowadzimy każdej lekcji tak samo. Świetnym pomysłem jest na przykład zaproszenie gościa na lekcję, który w odmienny sposób opowie o jej temacie. Każda lekcja powinna być swego rodzaju niespodzianką, powinna zaskakiwać uczniów, bo dzięki temu łatwiej zapamiętują oni to, co chcemy im przekazać.

Kolejnym problemem podczas zdalnego nauczania jest kwestia oceniania i przeprowadzania sprawdzianów. I tu znów szaleństwo w grupach:" Jak zrobić test? Jak oceniacie? Jak przeprowadzacie prace klasowe i sprawdziany?" A ja zastanawiam się po co? Czy to w ogóle jest konieczne w obecnej sytuacji? Szczególnie teraz mamy okazję skupić się na ocenianiu kształtującym i jego roli. To doskonały moment, by za jego pośrednictwem pokazywać uczniom jak się uczyć. Ta umiejętność przyda im się przecież na całe życie. Czym jest bowiem ocenianie kształtujące? To ocenianie, które służy planowaniu pracy i wyboru właściwej strategii nauczania. Rolą nauczyciela w tym procesie jest stwarzanie sytuacji, w których uczniowie efektywnie się uczą, przy jednoczesnym kreowaniu środowiska sprzyjającego uczeniu się. Chcąc to osiągnąć, należy poznać kilka podstawowych zasad oceniania kształtującego:
  • jest ono ściśle związane ze skutecznym planowaniem
  • koncentruje się na tym, w jaki sposób uczniowie się uczą
  • jest istotne podczas realizacji całego procesu dydaktycznego od planowania po ocenę osiągnięć
  • jest kluczową umiejętnością dydaktyczną
  • ma oddziaływanie emocjonalne
  • wpływa na motywacje ucznia
  • kieruje uwagę na kryteria sukcesu
  • daje uczniom konstruktywne wskazówki, jak mogą poprawić swoje wyniki i w jaki sposób mogą się rozwijać
  • wspomaga samoocenę
  • odnosi się do wszystkich kategorii osiągnięć.



Wykorzystując te reguły mamy wpływ na motywację uczniów. Wcale nie musimy przeprowadzać kolejnego testu, czy sprawdzianu. Krótko przed tym jak zaczęło się zdalne nauczanie, kończyłam omawiać z moimi licealistami literaturę i kulturę średniowiecza. Nadszedł zatem czas na podsumowanie dużej i ważnej epoki. Nie zapowiedziałam jednak sprawdzianu, a poprosiłam uczniów, by zamiast niego wykonali notatki wizualne na temat średniowiecza. Mieli w nich uwzględnić wszystko, czego się nauczyli. Pokazałam im kilka zasad tworzenia takich notatek i cierpliwie czekałam na rezultaty pracy. Od kilku lat mam świadomość, że rysowania korzystnie wpływa na nasz rozwój. Pomaga usystematyzować wiedzę, pomysły, plany i myśli. Notowanie obrazami poprawia też koncentrację, umiejętność uczenia się i zapamiętywania nowych informacji. Rysowanie notatek ma również charakter polisensoryczny, czyli jest procesem opierającym się na odbieraniu bodźców zmysłowych. Sporządzając notatkę wizualną angażujemy trzy zmysły - słuch, dotyk, wzrok. Rysowanie angażuje nas także w proces przetwarzania informacji. Musimy dokonywać wyboru najistotniejszych treści, zastanowić się, co narysujemy i w jaki sposób. Skupiamy się więc na tym, co robimy. Należy tez podkreślić, że połączenie słowa z rysunkiem jest zgodne z teorią z zakresu psychologii poznawczej, z tzw. koncepcją podwójnego kodowania. Polega ona na tym, że człowiek koduje informacje dwoma niezależnymi kanałami - werbalnym i wizualnym. Wynika z tego jasno, że słowo połączone z rysunkiem dotrze do nas szybciej niż tylko słowo przeczytane lub usłyszane. Zobaczcie notatki wizualne moich licealistów. Jestem pewna, że dzięki myślografii usystematyzowali i utrwalili swoją wiedzę na temat średniowiecza. Sprawdzian naprawdę nie był w tej sytuacji potrzebny!






                                                                                                   Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                                      Kreatywny polonista


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto