Przejdź do głównej zawartości

"ROZMOWA MISTRZA POLIKARPA ZE ŚMIERCIĄ" i taniec śmierci, czyli czas średniowiecza na polskim

Motyw danse macabre to ważny topos literacki i kulturowy, dlatego zwracam na niego uwagę uczniów. Staram się, by zapamiętali skąd wziął się taniec śmierci w kulturze i na czym polegał. W tym roku temat ten omówiłam z moimi pierwszoklasistami inaczej niż zwykle. Wykorzystałam pomysł polonistki z naszej szkoły Marleny Warzechy (opisuję go za Jej zgodą) i połączyłam go z moją koncepcją. Celem lekcji jest ukazanie średniowiecznego motywu danse macabre oraz wizerunku śmierci w różnych tekstach kultury.
Dzień przed lekcją proszę uczniów, by przynieśli kolorowe gazety, klej, nożyczki i inne materiały plastyczne. Nie mówię w jakim celu, nawet wtedy, gdy pojawiają się pytania typu: "Co będziemy robić?" Rozbudzam w ten sposób ciekawość uczniów, dzięki czemu wiem, że chętnie przyjdą na następne zajęcia.
Lekcję rozpoczynamy od wyjaśnienia czym jest danse macabre i jakie były powody oswajania ludzi ze śmiercią w średniowieczu. Wspólnie oglądamy i omawiamy rycinę "Taniec śmierci".
Następnie proszę, by uczniowie w małych zespołach (4-5 osób) przygotowali własną wizję tego motywu, wykorzystując przyniesione materiały plastyczne. Po tym następuje zaprezentowanie prac.  Zwracam uwagę, że sposób omówienia zadania może wpłynąć także na ocenę, dlatego proszę, by uczniowie zrobili to dokładnie. Pomysły są przeróżne. Oto niektóre z nich.
Taniec śmierci w wersji 3D

Taniec śmierci w średniowieczu i dziś - nawet zdrowy tryb życia nie jest w stanie uchronić człowieka przed śmiercią.

Taniec śmierci w wersji Minecraft...

... i z elementami mangi.
Kolejnym etapem lekcji jest wspólne obejrzenie i wysłuchanie fragmentów spektaklu z muzyką średniowieczną "Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią" oraz omówienie wizerunku śmierci w utworze. Zwracamy szczególną uwagę na znaczenie imienia "Polikarp", słowa "mistrz" oraz upersonifikowany i groteskowy wizerunek śmierci. 
Na koniec rozdaję wszystkim uczniom kolejną ze średniowiecznych grafik i proszę, by zaznaczyli na niej atrybuty, z którymi przedstawiana jest śmierć oraz by określili ich symbolikę. Mogą także dodać te, które nie występują na obrazie a są im znane. Wspólnie sprawdzamy wykonanie zadania.
Lekcję kończymy usystematyzowaniem omówionych treści. Warto wrócić wtedy do podanych na początku zajęć celów.

                                                                                           Agata Karolczyk-Kozyra   
                                                                                              Kreatywny polonista
                                                                  




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto