Bardzo lubię szybkie i krótkie powtórki, dzięki którym mogę skłonić uczniów do myślenia. Tym razem pomyślałam, że warto wykorzystać jedną z mnemotechnik - naukę przez skojarzenia. Mnemotechnika to ogólna nazwa grupy technik, które ułatwiają zapamiętywanie, przechowywanie w pamięci i przypominanie informacji.
Pomysł, który przyszedł mi do głowy możemy wykorzystać jako swoistą rozgrzewkę do lekcji, starter, ale też jako utrwalenie wiadomości na temat danej lektury. Dodatkowo nie wymaga on od nas wielkiego zaangażowania w przygotowanie materiałów, gdyż do jego realizacji potrzebne są tylko kartka i długopis.
Załóżmy, że omawiamy "Tango" Sławomira Mrożka. Dobieramy uczniów w pary i rozdajemy im kartki. Każdy dostaje swoją i początkowo pracują samodzielnie. Prosimy uczniów, by na kartkach pionowo zapisali swoje imiona, np.
A
G
A
T
A
Następnie do każdej z liter uczniowie dopisują swoje skojarzenie związane z lekturą. Zostawiamy im tu dowolność - to mogą być imiona bohaterów; miejsca, w których rozgrywa się akcja; przedmioty; czynności, etc.
A - Artur
G - gra w karty
A - Ala
T - taniec
A - artysta
W następnym etapie pracują razem w zespołach dwuosobowych. W dowolny sposób łączą wyrazy w pary i ustalają, jaki jest sens tego połączenia. Cały czas opierają się na lekturze, rozmawiają na jej temat, utrwalają i systematyzują wiedzę. W kolejnym etapie możemy uczniów połączyć w zespoły czteroosobowe i poprosić o powtórzenie ćwiczenia.
To proste zadanie ma wiele zalet. Wpisuje się bowiem w model uczenia się przez działanie, umożliwia uczniom pracę w innowacyjny sposób oraz uczenie się od siebie nawzajem, ponieważ odgrywają tu oni aktywną rolę, zmuszeni są do dyskutowania, zadawania pytań. To wzbudza także szacunek dla innych i uczy współpracy.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Ciekawy pomysł. Spróbuję go wykorzystać.
OdpowiedzUsuń