Przejdź do głównej zawartości

KOLOROWA POWTÓRKA DO MATURY

Wracam do Was po grudniowej przerwie z nowym pomysłem na powtórzenie wiadomości. Można go wykorzystać jako starter na początku zajęć lub jako utrwalenie wiedzy na temat lektur przed egzaminem. Zarówno dla ósmoklasistów, jak i dla maturzystów zbliża się gorący okres, dlatego warto powtarzać na różne sposoby - w myśl zasady "im więcej, tym lepiej". O moich sposobach na powtarzanie pisałam już na blogu wielokrotnie. Dotychczas z reguły uczniowie losowali lub otrzymywali ode mnie motyw, a następnie dobierali do niego teksty kultury. 
Tym razem będzie odwrotnie. Uczniowie wylosują tytuły tekstów zapisane na kolorowych patyczkach. Następnie otrzymają ode mnie zbiór motywów w kopertach, na których przyklejone będzie polecenie zakodowane za pomocą QR kodów. Uczniowie w parach będą losować po dwa - trzy patyczki każdy (w zależności od czasu ), jednak w pierwszym etapie muszą pracować sami. Oczywiście w każdej kopercie będzie podwójny zestaw motywów. Po wykonaniu polecenia wymieniają się tym, co przygotowali, uzupełniają swoje notatki, porównują na jakie motywy zwrócili uwagę. 


Pracując w ten sposób wykorzystujemy aktywizujące metody nauczania, atrakcyjne dla ucznia. Kolory ułatwiają zapamiętywanie i angażują zmysł wzroku. Stosując różne pomoce dydaktyczne nie tylko uatrakcyjniamy zajęcia, ale przede wszystkim pobudzamy mózg do myślenia.  Dodatkowo młodzież pracując wspólnie, uczy się od siebie wzajemnie, co przynosi najlepsze efekty. Możemy zastosować tu także metodę śnieżnej kuli. Po zakończonym pierwszy i drugim etapie uczniowie prezentują swoje osiągnięcia, a pozostałe zespoły słuchają i próbują uzupełniać wypowiedź kolegów. Dzięki takiej szybkiej powtórce  z pewnością treść lektur zostanie utrwalona.

                                                                                               Kreatywny polonista
                                                                                          Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

  1. Pomysł doskonały, czy mogłabym prosić o pomoce w formie PDF?

    OdpowiedzUsuń
  2. Rewelacyjny pomysł.Proszę o pomoce w formie pdf.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy mogłabym również poprosić o pomoce w formie pdf?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto