Zastanawialiście się jaką rolę w nauczaniu pełni opowiadanie? Powszechnie wiadomo, że jeśli opowiada nauczyciel to uczniowie szybko się nudzą, ponieważ jest to metoda typowo podawcza. Dlatego warto to zmienić. Pomysł, który przyszedł mi do głowy opiera się na opowiadaniu. Czynią to jednak uczniowie.
Potrzebne nam będą kolorowe kartki lub guziki. Mogą być to także plastikowe nakrętki w różnych barwach. Inwencja twórcza leży po stronie nauczyciela. Nasze pomoce dydaktyczne to losy dla uczniów. Na początku lekcji prosimy, by każdy wylosował sobie dowolną ilość losów. Nie zdradzamy jednak do czego one posłużą.
Gdy wszyscy uczniowie wylosują, informujemy ich, że każdy los to jedna informacja na temat treści lektury. Teraz z pewnością słychać jęk zawodu tych, którzy wylosowali więcej. Dodajemy także, że informacja podana raz, nie może się powtórzyć. Zadaniem uczniów jest pochwalić się, wykazać znajomością lektury, dlatego taką formę zajęć możemy zastosować zarówno na pierwszej, jak i ostatniej lekcji poświęconej lekturze. Każdorazowo osiągniemy efekt naszych działań - tekst zostanie utrwalony lub powtórzony. Dodatkowo uczniowie będą kształcić umiejętność wypowiadania się i przekazywania posiadanej wiedzy. Łatwiej zapamiętają także to, co mówią koledzy niż nauczyciel. Rolą pedagoga natomiast jest kontrolowanie, czy prezentowane treści są zgodne z lekturą i czy nie pojawiają się w nich błędy rzeczowe. Nauczyciel może także zachęcić grupę, wypowiadając się jako pierwszy.
A jakie są Wasze pomysły na utrwalenie lub sprawdzenie znajomości lektury? Podzielcie się nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Komentarze
Prześlij komentarz