Dziś usłyszałam, że chętnie korzystacie z pomysłów, które opisuję na blogu, jednak w ostatnim czasie nie ma ich zbyt wiele. Niestety to prawda... Wpływ mają na to dwie rzeczy - pełniona przeze mnie rola dyrektora szkoły oraz praca nad podręcznikami do języka polskiego dla klasy 7 i 8 "ZamieńMY słowo" WSiP. Efekty obu działań na bieżąco możecie śledzić w mediach społecznościowych. Wierzcie mi jednak, że brakuje mi dzielenia się nowymi pomysłami na blogu. To przecież dzięki niemu zaproponowano mi tworzenie podręcznika. Była to dla mnie niewątpliwa przygoda, o której nigdy nie marzyłam, a która stała się faktem. Odczuwam ogromną wdzięczność dla mojego zespołu, który stworzyłam razem z Agatą Sieńczak (Ster edukacyjny), Magdaleną Krajewską (Lekcje szyte na miarę) i Dorotą Kujawą-Weinke (Dorota Kujawa-Weinke - szkolenia, mentoring) za to, że razem stworzyłyśmy podręcznik nowoczesny, wyjątkowy, podobający się uczniom i nauczycielom.
Nawiązując jednak do tematu... Pomyślałam, że czas wrócić do tego, co lubię i co daje mi satysfakcję, dlatego dziś nowy, szybki pomysł - metoda zainspirowana kartami CEO z zakresu oceniania kształtującego. Jej nazwa to WALIZKA, KIESZEŃ, KOSZ.
Pomysł do wykorzystania podczas omawiania niemal każdej lektury. U mnie w ósmej klasie zagości na początek przy okazji omawiania "Quo vadis". Następnie w liceum przy "Przedwiośniu".
Kończąc omawianie lektury zapytam uczniów o następujące kwestie:
1. WALIZKA - zapakuj do walizki to, co...
* przyda się Markowi Winicjuszowi w przyszłości, gdy opuści już Rzym? Dlaczego Twoim zdaniem to jest ważne?
* przyda się Cezaremu Baryce w przyszłości, gdy opuści już Baku? Dlaczego Twoim zdaniem to jest ważne?
2. KIESZEŃ - schowaj do kieszeni to, co...
* będzie potrzebne bohaterowi na bieżąco, w jego działaniach (np. podczas starania się o Ligię/ podczas pobytu w Nawłoci, w relacjach z kobietami)?
* Dlaczego Twoim zdaniem to jest przydatne?
3. KOSZ - wyrzuć do kosza to, co...
* będzie nieważne dla Marka Winicjusza po wyjeździe z Rzymu? Dlaczego Twoim zdaniem to jest nieprzydatne?
* będzie nieważne dla bohatera po wyjeździe z Baku, z Nawłoci? Dlaczego Twoim zdaniem to jest nieprzydatne?
Jak Wam się podoba ten pomysł? Co byście w nim zmienili, jak go jeszcze zmodyfikowali? Podzielcie się swoimi refleksjami w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Komentarze
Prześlij komentarz