Przejdź do głównej zawartości

"OLD" - ciekawy film na polski lub godzinę wychowawczą w liceum

Kilka dni temu miałam okazję wybrać się kina. Repertuar nie rzucał na kolana, jednak udało mi się znaleźć film, którego fabułą wydała mi się interesująca. To "Old" M. Night Shyamalana, będący adaptacją komiksu Pierre'a-Oscara Levy'ego "Zamek z piasku".

Banalna, na pierwszy rzut oka, historia grupy ludzi, którzy spędzają egzotyczne wakacje na tajemniczej wyspie szybko okazuje się niezłym thrillerem psychologicznym, skłaniającym do wielu refleksji. Bohaterowie filmu, trafiają na tajemniczą plażę, która okazuje się pułapką bez wyjścia. Doświadczają tam anomalii związanych z upływem czasu i zaczynają się starzeć w nadzwyczajnym tempie. 

Film nie jest może wybitny. Można nawet śmiało powiedzieć, że to taka zwykła filmowa fantastyka, która po głębszym namyśle nie jest jednak pozbawiona pewnej logiki i sensu.  Z pewnością jednak może stanowić punkt wyjścia do wielu rozmów z licealistami zarówno na języku polskim, jak i podczas godzin wychowawczych, np.

  • przemijanie i kruchość ludzkiego życia
  • lęki człowieka przed starością, chorobą, słabością i samotnością w chwili ostatecznej
  • inwigilacja
  • wpływ choroby na życie człowieka
  • konsumpcjonizm zachodniej cywilizacji
  • eksperymenty na ciele ludzkim, na człowieku
  • katastrofy ekologiczne dążące do klimatycznej apokalipsy
  • rola natury w życiu człowieka; człowiek a natura
  • nieustanne dążenia człowieka do zaspokojenia potrzeby bycia pięknym, atrakcyjnym, moda na piękno, sztuczne piękno, wynikające z medycyny estetycznej
  • przekraczanie granic moralnych
  • miłość i relacje rodzinne - rodzice a dzieci, relacje między rodzicami, w rodzeństwie
  • postawa "mieć" czy "być"
Myślę, że mimo wielu słów krytyki pod adresem tego filmu, warto go obejrzeć, by móc poruszyć z młodzieżą te niezwykle ważne, w dzisiejszym świecie, tematy.

                                                                                                         
                                                                                   Agata Karolczyk-Kozyra                                                                                             
                                                                                       Kreatywny polonista

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto