Większość polonistów i polonistek krytykuje dobór tekstów w nowym kanonie lektur szkolnych (mam tu na myśli podstawę programową do czteroletniego liceum). Głównie zarzucamy temu spisowi anachronizm i zbyt dużą ilość tekstów. I to wszystko się zgadza, bo mamy świadomość, że większość dzieł nie tylko "nie zachwyca" młodego czytelnika, ale też jest trudna dla niego w odbiorze ze względu na język, bądź zupełnie odbiega od rzeczywistości, w której przyszło mu żyć. A my, nauczyciele, w tym wszystkim musimy jeszcze stanąć na wysokości zadania i chociażby spróbować zaciekawić, by nie być niczym Profesor Bladaczka mówiący "Słowacki wielkim poetą był."
Kilka dni temu Minister Edukacji i Nauki podpisał rozporządzenie wprowadzające zmiany w kanonie lektur. Wszystkie zmiany zostały opisane szczegółowo na stronie ministerstwa i można o nich przeczytać tutaj. Oczywiście nie uwzględniają one dotychczasowych sugestii polonistów, by ograniczyć ilość tekstów do omówienia, a skupiają się na wymianie dotychczasowych na inne lub dodaniu nowych pozycji. I to właśnie ta wymiana wzbudza najwięcej kontrowersji. Gdy tylko lista zmian została opublikowana wraz z informacją, że wchodzą one w życie z dniem 01 września 2021 roku, w sieci aż zawrzało od negatywnych komentarzy nauczycieli. Absolutnie nie dziwi mnie ten fakt, jednak myślę sobie, że zupełnie niepotrzebnie...
Na kilka dni przed nowym rokiem szkolnym te negatywne emocje, bowiem nie są nam potrzebne... Nie nakręcajmy się zatem wzajemnie i nie traćmy energii na to, na co nie mamy wpływu... Skupmy się na tym, na co ten wpływ mamy... Należy bowiem jasno podkreślić, że dokonane zmiany pojawiają się głównie w obszarze lektur uzupełniających, czyli tych, które WYBIERA SAM NAUCZYCIEL. Nikt nam przecież nagle nie narzuca, że mamy dokonać wyboru wyłącznie spośród tych lektur. Decydujmy się więc na te, które uważamy, że promują właściwe wartości, mogą być bardziej zrozumiałe dla ucznia, a tym samym zachęcają go do czytania. Przede wszystkim wybierajmy jednak te, które rozwijają kreatywność oraz uczą twórczego i krytycznego myślenia. Tylko w taki sposób będziemy kształtować świadome społeczeństwo.
Mam wrażenie, że gdy tylko pojawiają się nowe przepisy, to mamy tendencję do czarnowidztwa, krytykanctwa i negatywizmu. A może dla odmiany postarajmy się zauważyć też jakieś pozytywy. Dla mnie osobiście jednym z nich jest dodanie w liceum na poziomie rozszerzonym "Władcy Pierścieni" J. R.R. Tolkiena. Uważam, że to wyjątkowe dzieło, które uczy wrażliwości, doceniania małych rzeczy, szacunku do starszych i wielu, wielu innych wartości, które odznaczają się uniwersalizmem. Jestem przekonana, że znajdą się poloniści, którzy podzielą tu moje stanowisko. Zatem, zamiast tracić energię na narzekanie, spożytkujmy ją na przemyślany dobór tekstów.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Poniżej kompletna lista zmian na wszystkich etapach kształcenia.
Typ
szkoły |
Lektury
usunięte |
Nowe
pozycje na listach |
Przeniesienia |
Szkoła
podstawowa: klasy I–III |
1)
Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana
zagroda; 2)
Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia; 3)
Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby
rozweselić pechowego nosorożca?; 4)
Marcin Pałasz, Sposób na Elfa |
1)
Dorota Gellner, Wścibscy; 2)
Julita
Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii
Skłodowskiej-Curie; 3)
Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery
łapy i dwa serca; 4)
Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty); 5)
Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka
góreckiego skrzata; 6)
Åsa Lind, Piaskowy Wilk; 7)
Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do
Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych |
|
Szkoła
podstawowa: klasy IV–VI |
Lektury uzupełniające: Karol
May, Winnetou |
Lektury
uzupełniające: 1)
Carlo Collodi, Pinokio; 2)
John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny
Gorlanu; 3)
Emilia Kiereś, Rzeka; 4)
Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus; 5)
Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe; 6)
Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek; 7)
Longin Jan Okoń, Tecumseh; 8)
Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara; 9)
Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny; 10) Louis de Wohl, Posłaniec króla |
Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych
Ludzi – przeniesiona z wykazu lektur obowiązkowych do wykazu lektur
uzupełniających |
Szkoła
podstawowa: klasy VII i VIII |
Lektury
uzupełniające: Nancy H.
Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych
Poetów; |
Lektury
uzupełniające: 1)
Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak; 2)
Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane
opowiadanie); 3)
André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z
Janem Pawłem II; 4)
Bolesław Prus, Placówka, Zemsta; 5)
Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa; 6)
Nicolas Sparks, Jesienna miłość |
1) Melchior Wańkowicz, Ziele na
kraterze (fragmenty) – przeniesione z wykazu lektur obowiązkowych do
wykazu lektur uzupełniających jako pozycja: Melchior Wańkowicz, Ziele na
kraterze; 2) Jan Paweł II, Przekroczyć
próg nadziei (fragmenty)
–
przeniesione z wykazu lektur uzupełniających do wykazu lektur uzupełniających
w zakresie rozszerzonym w liceach ogólnokształcących i technikach |
Branżowa
szkoła I stopnia |
Lektura
obowiązkowa wybrane wiersze poety Marcina
Świetlickiego |
|
|
Liceum
ogólnokształcące/ Branżowa
szkoła II stopnia |
Lektura
obowiązkowa Zakres
podstawowy: wybrane
wiersze następujących poetów: Marcin Świetlicki Zakres
rozszerzony: 1)
Jan Parandowski, Mitologia,
część II Rzym; 2)
François Villon, Wielki testament
(fragmenty); 3)
Piotr Skarga, Żywoty świętych
(fragmenty). |
Lektura uzupełniająca Zakres podstawowy: 1)
Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy
Wojtczak-Szyszkowski; 2)
Juliusz Słowacki, Listy do Matki
(fragmenty); 3)
Henryk Sienkiewicz, Listy z
podróży do Ameryki (fragmenty); 4) Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni; 5)
Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy; 6)
Witold Pilecki, Raport Witolda; 7)
Wiesław Kielar, Anus mundi; 8)
Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga.
Wspomnienia z Wołynia 1917–1919; 9)
Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie; 10)
John Ronald Reuel Tolkien, Władca
pierścieni. Drużyna pierścienia Zakres rozszerzony: 1)
Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona
wina; 2)
Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni
ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie; 3)
Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy
brat staje się katem; 4)
Jan Paweł II, Przekroczyć próg
nadziei (fragmenty); Tryptyk
rzymski; Pamięć i tożsamość
(fragmenty), Fides et ratio
(fragmenty); 5)
Karol Wojtyła, Przed sklepem
jubilera; 6)
Stefan Wyszyński, Zapiski
więzienne; 7)
Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych
ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim.
|
Lektura
obowiązkowa zmiana o charakterze
redakcyjnym w pkt 49 dotyczącym powojennej piosenki literackiej zmiana o charakterze redakcyjnym
w pkt 33 dotyczącym powojennej piosenki literackiej |
Liceum
ogólnokształcące/ |
Zalecane dzieła teatralne i filmowe 1)
Apocalypsis cum figuris, reż. Jerzy Grotowski; 2)
Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk |
Zalecane dzieła teatralne i filmowe Przerwanie działań wojennych, reż. Juliusz Machulski |
|
przydałoby się zaktualizować o zmiany dokonane w lekturach
OdpowiedzUsuń