Przejdź do głównej zawartości

GŁOS ROZSĄDKU, czyli zmiany w kanonie lektur szkolnych - MATURA 2023

Wraz ze zbliżającym się początkiem roku szkolnego znów szykują się zmiany w podstawie programowej. Chyba coraz mniej nas to już dziwi, jednak niezmiennie wprowadza zamieszanie oraz prowokuje niepotrzebne dyskusje. 

Większość polonistów i polonistek krytykuje dobór tekstów w nowym kanonie lektur szkolnych (mam tu na myśli podstawę programową do czteroletniego liceum). Głównie zarzucamy temu spisowi anachronizm i zbyt dużą ilość tekstów. I to wszystko się zgadza, bo mamy świadomość, że większość dzieł nie tylko "nie zachwyca" młodego czytelnika, ale też jest trudna dla niego w odbiorze ze względu na język, bądź zupełnie odbiega od rzeczywistości, w której przyszło mu żyć. A my, nauczyciele, w tym wszystkim musimy jeszcze stanąć na wysokości zadania i chociażby spróbować zaciekawić, by nie być niczym Profesor Bladaczka mówiący "Słowacki wielkim poetą był."

Kilka dni temu Minister Edukacji i Nauki podpisał rozporządzenie wprowadzające zmiany w kanonie lektur. Wszystkie zmiany zostały opisane szczegółowo na stronie ministerstwa i można o nich przeczytać tutaj. Oczywiście nie uwzględniają one dotychczasowych sugestii polonistów, by ograniczyć ilość tekstów do omówienia, a skupiają się na wymianie dotychczasowych na inne lub dodaniu nowych pozycji. I to właśnie ta wymiana wzbudza najwięcej kontrowersji. Gdy tylko lista zmian została opublikowana wraz z informacją, że wchodzą one w życie z dniem 01 września 2021 roku, w sieci aż zawrzało od negatywnych komentarzy nauczycieli. Absolutnie nie dziwi mnie ten fakt, jednak myślę sobie, że zupełnie niepotrzebnie... 

Na kilka dni przed nowym rokiem szkolnym te negatywne emocje, bowiem nie są nam potrzebne... Nie nakręcajmy się zatem wzajemnie i nie traćmy energii na to, na co nie mamy wpływu... Skupmy się na tym, na co ten wpływ mamy... Należy bowiem jasno podkreślić, że dokonane zmiany pojawiają się głównie w obszarze  lektur uzupełniających, czyli tych, które WYBIERA SAM NAUCZYCIEL. Nikt nam przecież nagle nie narzuca, że mamy dokonać wyboru wyłącznie spośród tych lektur. Decydujmy się więc na te, które uważamy, że promują właściwe wartości, mogą być bardziej zrozumiałe dla ucznia, a tym samym zachęcają go do czytania. Przede wszystkim wybierajmy jednak te, które rozwijają kreatywność oraz uczą twórczego i krytycznego myślenia. Tylko w taki sposób będziemy kształtować świadome społeczeństwo.

Mam wrażenie, że gdy tylko pojawiają się nowe przepisy, to mamy tendencję do czarnowidztwa, krytykanctwa i negatywizmu. A może dla odmiany postarajmy się zauważyć też jakieś pozytywy. Dla mnie osobiście jednym z nich jest dodanie w liceum na poziomie rozszerzonym "Władcy Pierścieni" J. R.R. Tolkiena. Uważam, że to wyjątkowe dzieło, które uczy wrażliwości, doceniania małych rzeczy, szacunku do starszych i wielu, wielu innych wartości, które odznaczają się uniwersalizmem. Jestem przekonana, że znajdą się poloniści, którzy podzielą tu moje stanowisko. Zatem, zamiast tracić energię na narzekanie, spożytkujmy ją na przemyślany dobór tekstów.


                                                                           Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                             Kreatywny polonista

Poniżej kompletna lista zmian na wszystkich etapach kształcenia.

Typ szkoły

Lektury usunięte 

Nowe pozycje na listach

Przeniesienia

Szkoła podstawowa: klasy IIII

1)     Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;

2)     Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;

3)     Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;

4)     Marcin Pałasz, Sposób na Elfa

1)     Dorota Gellner, Wścibscy;

2)     Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;

3)     Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;

4)     Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);

5)     Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;

6)     Åsa Lind, Piaskowy Wilk;

7)     Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych

 

Szkoła podstawowa: klasy IVVI

 

Lektury uzupełniające:

Karol May, Winnetou

 

 

 

Lektury uzupełniające:

1)     Carlo Collodi, Pinokio;

2)     John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;

3)     Emilia Kiereś, Rzeka;

4)     Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;

5)     Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;

6)     Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;

7)     Longin Jan Okoń, Tecumseh;

8)     Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;

9)     Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;

10)   Louis de Wohl, Posłaniec króla

Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi – przeniesiona z wykazu lektur obowiązkowych do wykazu lektur uzupełniających

 

 

Szkoła podstawowa: klasy VII i VIII

Lektury uzupełniające:

Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;

 

Lektury uzupełniające:

1)     Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;

2)     Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);

3)     André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;

4)     Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;

5)     Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa;

6)     Nicolas Sparks, Jesienna miłość

 

 

1)     Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty) – przeniesione z wykazu lektur obowiązkowych do wykazu lektur uzupełniających jako pozycja: Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze; 

2)     Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty)  – przeniesione z wykazu lektur uzupełniających do wykazu lektur uzupełniających w zakresie rozszerzonym w liceach ogólnokształcących i technikach

Branżowa szkoła I stopnia

Lektura obowiązkowa

wybrane wiersze poety Marcina Świetlickiego

 

 

Liceum ogólnokształcące/
Technikum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Branżowa szkoła II stopnia

Lektura obowiązkowa

Zakres podstawowy: wybrane wiersze następujących poetów: Marcin Świetlicki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zakres rozszerzony:

1)     Jan Parandowski, Mitologia, część II Rzym;

2)     François Villon, Wielki testament (fragmenty);

3)     Piotr Skarga, Żywoty świętych (fragmenty).

 

 

 

Lektura uzupełniająca

Zakres podstawowy:

1)     Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;

2)     Juliusz Słowacki, Listy do Matki (fragmenty);

3)     Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);

4)     Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni;

5)     Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy;

6)     Witold Pilecki,  Raport Witolda;

7)     Wiesław Kielar, Anus mundi;

8)     Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919;

9)     Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;

10)  John Ronald Reuel Tolkien, Władca pierścieni. Drużyna pierścienia

 

Zakres rozszerzony:

1)     Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona wina;

2)     Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie;

3)     Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem;

4)     Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty); Tryptyk rzymski; Pamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);

5)     Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera;

6)     Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne;

7)     Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim. 

Lektura obowiązkowa

zmiana o charakterze redakcyjnym w pkt 49 dotyczącym powojennej piosenki literackiej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zmiana o charakterze redakcyjnym w pkt 33 dotyczącym powojennej piosenki literackiej

Liceum ogólnokształcące/
Technikum

 

 

Zalecane dzieła teatralne i filmowe

 

1)     Apocalypsis cum figuris, reż. Jerzy Grotowski;

2)     Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk

Zalecane dzieła teatralne i filmowe

 

Przerwanie działań wojennych, reż. Juliusz Machulski

 

 


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto