Większość polonistów i polonistek krytykuje dobór tekstów w nowym kanonie lektur szkolnych (mam tu na myśli podstawę programową do czteroletniego liceum). Głównie zarzucamy temu spisowi anachronizm i zbyt dużą ilość tekstów. I to wszystko się zgadza, bo mamy świadomość, że większość dzieł nie tylko "nie zachwyca" młodego czytelnika, ale też jest trudna dla niego w odbiorze ze względu na język, bądź zupełnie odbiega od rzeczywistości, w której przyszło mu żyć. A my, nauczyciele, w tym wszystkim musimy jeszcze stanąć na wysokości zadania i chociażby spróbować zaciekawić, by nie być niczym Profesor Bladaczka mówiący "Słowacki wielkim poetą był."
Kilka dni temu Minister Edukacji i Nauki podpisał rozporządzenie wprowadzające zmiany w kanonie lektur. Wszystkie zmiany zostały opisane szczegółowo na stronie ministerstwa i można o nich przeczytać tutaj. Oczywiście nie uwzględniają one dotychczasowych sugestii polonistów, by ograniczyć ilość tekstów do omówienia, a skupiają się na wymianie dotychczasowych na inne lub dodaniu nowych pozycji. I to właśnie ta wymiana wzbudza najwięcej kontrowersji. Gdy tylko lista zmian została opublikowana wraz z informacją, że wchodzą one w życie z dniem 01 września 2021 roku, w sieci aż zawrzało od negatywnych komentarzy nauczycieli. Absolutnie nie dziwi mnie ten fakt, jednak myślę sobie, że zupełnie niepotrzebnie...
Na kilka dni przed nowym rokiem szkolnym te negatywne emocje, bowiem nie są nam potrzebne... Nie nakręcajmy się zatem wzajemnie i nie traćmy energii na to, na co nie mamy wpływu... Skupmy się na tym, na co ten wpływ mamy... Należy bowiem jasno podkreślić, że dokonane zmiany pojawiają się głównie w obszarze lektur uzupełniających, czyli tych, które WYBIERA SAM NAUCZYCIEL. Nikt nam przecież nagle nie narzuca, że mamy dokonać wyboru wyłącznie spośród tych lektur. Decydujmy się więc na te, które uważamy, że promują właściwe wartości, mogą być bardziej zrozumiałe dla ucznia, a tym samym zachęcają go do czytania. Przede wszystkim wybierajmy jednak te, które rozwijają kreatywność oraz uczą twórczego i krytycznego myślenia. Tylko w taki sposób będziemy kształtować świadome społeczeństwo.
Mam wrażenie, że gdy tylko pojawiają się nowe przepisy, to mamy tendencję do czarnowidztwa, krytykanctwa i negatywizmu. A może dla odmiany postarajmy się zauważyć też jakieś pozytywy. Dla mnie osobiście jednym z nich jest dodanie w liceum na poziomie rozszerzonym "Władcy Pierścieni" J. R.R. Tolkiena. Uważam, że to wyjątkowe dzieło, które uczy wrażliwości, doceniania małych rzeczy, szacunku do starszych i wielu, wielu innych wartości, które odznaczają się uniwersalizmem. Jestem przekonana, że znajdą się poloniści, którzy podzielą tu moje stanowisko. Zatem, zamiast tracić energię na narzekanie, spożytkujmy ją na przemyślany dobór tekstów.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Poniżej kompletna lista zmian na wszystkich etapach kształcenia.
| 
   Typ
  szkoły  | 
  
   Lektury
  usunięte    | 
  
   Nowe
  pozycje na listach   | 
  
   Przeniesienia  | 
 
| 
   Szkoła
  podstawowa: klasy I–III   | 
  
   1)    
  Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana
  zagroda; 2)    
  Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia; 3)    
  Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby
  rozweselić pechowego nosorożca?; 4)    
  Marcin Pałasz, Sposób na Elfa  | 
  
   1)    
  Dorota Gellner, Wścibscy; 2)    
  Julita
  Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii
  Skłodowskiej-Curie;  3)    
  Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery
  łapy i dwa serca; 4)    
  Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty); 5)    
  Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka
  góreckiego skrzata; 6)    
  Åsa Lind, Piaskowy Wilk; 7)    
  Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do
  Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych   | 
  
   | 
 
| 
   Szkoła
  podstawowa: klasy IV–VI  | 
  
   Lektury uzupełniające: Karol
  May, Winnetou  | 
  
   Lektury
  uzupełniające: 1)    
  Carlo Collodi, Pinokio; 2)    
  John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny
  Gorlanu; 3)    
  Emilia Kiereś, Rzeka; 4)    
  Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus; 5)    
  Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe; 6)    
  Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek; 7)    
  Longin Jan Okoń, Tecumseh; 8)    
  Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara; 9)    
  Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny; 10)   Louis de Wohl, Posłaniec króla  | 
  
   Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych
  Ludzi – przeniesiona z wykazu lektur obowiązkowych do wykazu lektur
  uzupełniających   | 
 
| 
   Szkoła
  podstawowa: klasy VII i VIII  | 
  
   Lektury
  uzupełniające: Nancy H.
  Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych
  Poetów;   | 
  
   Lektury
  uzupełniające: 1)    
  Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak; 2)    
  Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane
  opowiadanie); 3)    
  André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z
  Janem Pawłem II; 4)    
  Bolesław Prus, Placówka, Zemsta; 5)    
  Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa; 6)    
  Nicolas Sparks, Jesienna miłość  | 
  
   1)     Melchior Wańkowicz, Ziele na
  kraterze (fragmenty) – przeniesione z wykazu lektur obowiązkowych do
  wykazu lektur uzupełniających jako pozycja: Melchior Wańkowicz, Ziele na
  kraterze;   2)     Jan Paweł II, Przekroczyć
  próg nadziei (fragmenty) 
  –
  przeniesione z wykazu lektur uzupełniających do wykazu lektur uzupełniających
  w zakresie rozszerzonym w liceach ogólnokształcących i technikach   | 
 
| 
   Branżowa
  szkoła I stopnia   | 
  
   Lektura
  obowiązkowa wybrane wiersze poety Marcina
  Świetlickiego  | 
  
   | 
  
   | 
 
| 
   Liceum
  ogólnokształcące/ Branżowa
  szkoła II stopnia  | 
  
   Lektura
  obowiązkowa Zakres
  podstawowy: wybrane
  wiersze następujących poetów: Marcin Świetlicki Zakres
  rozszerzony: 1)    
  Jan Parandowski, Mitologia,
  część II Rzym; 2)    
  François Villon, Wielki testament
  (fragmenty); 3)    
  Piotr Skarga, Żywoty świętych
  (fragmenty).  | 
  
   Lektura uzupełniająca Zakres podstawowy: 1)    
  Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy
  Wojtczak-Szyszkowski; 2)    
  Juliusz Słowacki, Listy do Matki
  (fragmenty); 3)    
  Henryk Sienkiewicz, Listy z
  podróży do Ameryki (fragmenty); 4)     Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni; 5)    
  Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy; 6)    
  Witold Pilecki,  Raport Witolda; 7)    
  Wiesław Kielar, Anus mundi; 8)    
  Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga.
  Wspomnienia z Wołynia 1917–1919; 9)    
  Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie; 10) 
  John Ronald Reuel Tolkien, Władca
  pierścieni. Drużyna pierścienia Zakres rozszerzony: 1)    
  Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona
  wina; 2)    
  Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni
  ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie; 3)    
  Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy
  brat staje się katem; 4)    
  Jan Paweł II, Przekroczyć próg
  nadziei (fragmenty); Tryptyk
  rzymski; Pamięć i tożsamość
  (fragmenty), Fides et ratio
  (fragmenty); 5)    
  Karol Wojtyła, Przed sklepem
  jubilera;  6)    
  Stefan Wyszyński, Zapiski
  więzienne; 7)    
  Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych
  ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim. 
    | 
  
   Lektura
  obowiązkowa zmiana o charakterze
  redakcyjnym w pkt 49 dotyczącym powojennej piosenki literackiej  zmiana o charakterze redakcyjnym
  w pkt 33 dotyczącym powojennej piosenki literackiej  | 
 
| 
   Liceum
  ogólnokształcące/    | 
  
   Zalecane dzieła teatralne i filmowe 1)    
  Apocalypsis cum figuris, reż. Jerzy Grotowski; 2)    
  Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk  | 
  
   Zalecane dzieła teatralne i filmowe Przerwanie działań wojennych, reż. Juliusz Machulski  | 
  
   | 
 


przydałoby się zaktualizować o zmiany dokonane w lekturach
OdpowiedzUsuń