Nareszcie WRACAMY!!! :) Dlaczego WRACAMY??? :(
Powrót do szkoły po kilku miesiącach zdalnego nauczania budzi wiele kontrowersji - ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Bez względu na poglądy warto przemyśleć co zrobić, by powrót był dla uczniów jak najmniej stresujący i skupiał się na odbudowywaniu relacji, na które pandemia miało bardzo negatywny wpływ.
Należy zwrócić uwagę, że czas izolacji był szczególnie trudny dla uczniów klas pierwszych szkół ponadpodstawowych, ponieważ mieli oni zbyt mało czasu na stworzenie silnych więzi w grupie rówieśniczej, z nowymi koleżankami i kolegami. Każdą wolną chwilę warto zatem poświęcić na to, by uczniowie od nowa się poznali, oswoili ze sobą i nauczyli współpracy.
Pomysł, który z pewnością świetnie się sprawdzi to zastosowanie tzw. lodołamaczy (ICE BREAKERS). Możemy wykorzystać je w charakterze starterów, na początku lekcji, lub poświęcić na nie całe zajęcia. Ich celem jest przełamywanie lodów, barier między członkami grupy, która zna się słabo.
Kiedy całkiem niedawno zapytałam moich pierwszoklasistów o to, w jaki sposób chcieliby zadbać o dobre relacje w klasie, przypomnieli mi o zabawach integracyjnych, które przeprowadziłam z nimi na początku roku szkolnego podczas godzin wychowawczych.
Oto kilka przykładów zabaw integracyjnych i lodołamaczy, które pomagają w budowaniu relacji.
1. Herb
Każdy uczeń rysuje na kartce tarczę herbową, którą następnie dzieli na 2, 3 lub 4 pola. W każde z nich wrysowuje lub wpisuje inne informacje o sobie, np. moje mocne strony, moje hobby itp. Następnie uczniowie spotykają się ze sobą, wymieniając informacjami na swój temat.
2. Zabawne przedstawianie się
Każdy z uczniów przedstawia się kolejno uzupełniając swoje imię zabawnymi informacjami na swój temat. Może to być np. nazwa owocu, zaczynająca się na tą samą literę co imię ucznia, wraz z podaniem uzasadnienia wyboru owocu. Taki icebreaker, ze względu na humorystyczny charakter, prócz tego, że ułatwia zapamiętanie imion, pozwala odreagować napięcie związane z powrotem do szkoły.
3. Wzajemne prezentacje
Uczniowie w parach prowadzą nawzajem wywiady na swój temat. Następnie na forum grupy przedstawiają swoich rozmówców.
4. Krótkie interview
Uczniowie stają w dwóch kręgach: zewnętrznym i wewnętrznym. tak, aby każdy miał przed sobą jedną osobę. Nauczyciel kolejno podaje tematy, na które uczestnicy stojący na wprost siebie mają porozmawiać (np. ulubiona potrawa, co lubisz najbardziej robić, w czym czujesz się najlepiej itp.). Po zadaniu pytania i przeprowadzeniu rozmów, krąg zewnętrzny przesuwa się o 1 osobę, tak aby każda osoba z kręgu zewnętrznego, spotkała się z osobą z kręgu wewnętrznego.
5. Odgadywanie cech innych osób na podstawie rysunku
Uczniowie dobierają się w kilkuosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje jedną kartkę, na której każdy członek ma narysować i podpisać swoim imieniem dwa lub trzy przedmioty, jakich używał w ostatnim miesiącu. Następnie zespoły wymieniają się kartkami. Na podstawie rysunków mają opisać, jaką osobą jest właściciel, używający danych przedmiotów.
6. Lista pytań
Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel ma przygotowaną listę z pytaniami, dzięki którym mogą się oni lepiej poznać. Mogą to być też krótkie, charakterystyczne informacje o uczniach. Przydatna jest też duża kostka do gry. Każdy uczeń losuje swoje pytanie, na które odpowiada lub informację, po której musi rozpoznać kolegę lub koleżankę.
7. Kto tak jak ja?
Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel zadaje pytanie: Kto tak jak ja... np. ma młodszą siostrę? Uczniowie, którzy potrafią odpowiedzieć twierdząco na pytanie, wstają i zmieniają miejsce. Co jakiś czas można zmienić osobę pytającą.
Alternatywa
Nauczyciel przygotowuje klasę - rozdziela ławki w taki sposób, aby przy każdej po dwóch stronach stało jedno krzesełko. Każdy uczeń otrzymuje kartę pytań i odpowiedzi, a następnie szuka osób, które będą spełniały kryteria, np. Kto tak jak ja... np. ma starszego brata. Jeśli znajdzie taką osobę to wpisuje jej imię na swojej karcie. Po 30 minutach uczniowie zmieniają miejsce. Całość trwa tak długo, aż wszyscy nie uzupełnią swoich kart pytań - odpowiedzi.
8. Papier toaletowy
Nauczyciel przychodzi na zajęcia z rolką papieru toaletowego. Puszcza go w obieg i prosi uczniów, aby każdy urwał tyle listków, na ile ma ochotę. Uczniowie często kierują się zasadą "Im więcej, tym lepiej". Tu tkwi jednak podstęp, ponieważ ich zadaniem jest podanie tylu informacji o sobie, ile płatków urwali.
A jakie są Wasze sposoby na przełamywanie lodów? Podzielcie się nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Komentarze
Prześlij komentarz