Przejdź do głównej zawartości

WAKELET? Do czego mi to potrzebne?

Nelson Mandela kiedyś powiedział, że edukacja jest najpotężniejszą bronią, której możesz użyć, by zmienić świat. Zwłaszcza teraz te słowa mają ogromną moc, w bardzo szerokim znaczeniu. W mojej głowie ciągle rodzą się nowe pomysły, które staram się wprowadzać w życie. Lubię dzielić się wiedzą z innymi i lubię się uczyć, poznawać nowe narzędzia, które są przydatne w edukacji. Uważam, że jeśli jest się wystarczająco szalonym, by myśleć, że można zmienić edukację, jest się tym, kto ją zmienia. Jeśli jest się wystarczająco szalonym, by myśleć, że zmieniając edukację, można zmienić świat, jest się tym, który go zmienia.

Narzędzia TIK towarzyszą mojej pracy od lat. Zaczęłam je regularnie wykorzystywać po udziale w międzynarodowym projekcie Erasmus+, realizowanym przez moją szkołę w latach 2015-2017. Jednym z celów tego projektu był rozwój kompetencji informatycznych kadry nauczycielskiej. Podczas szkoleń w ramach projektu zrozumiałam jak ważne jest wykorzystywanie narzędzi TIK w pracy pedagogicznej, dlatego podczas moich zajęć nie tylko sama korzystam z tych narzędzi, ale też pokazuję je uczniom. Dzięki projektowi zrozumiałam, że aby moje lekcje były atrakcyjniejsze i docierały do młodych ludzi muszę nieustannie się rozwijać i poszerzać swoje kompetencje informatyczne. Taką możliwość daje platforma Microsoft dla edukacji , dzięki której można poszerzyć swoją wiedzę na temat nowoczesnego nauczania, uczestnicząc w licznych kursach i szkoleniach online. Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego w moim przypadku zaowocował tytułem Microsoft Innovative Educator Ekspert na rok szkolny 2020/2021.

Jedną z aplikacji, którą poznałam za pośrednictwem Microsoft jest WAKELET. Zachwyciła mnie ona swoimi możliwościami. Zaczęłam z niej korzystać i intuicyjnie tworzyć swoje pierwsze prezentacje. Chcąc poznać program lepiej, postanowiłam ukończyć kurs Surf the 5 C's with Wakelet.

 

Wakelet to w mojej pracy nieodzowna i bardzo przydatna pomoc. Lubię, gdy materiały edukacyjne są zebrane w jednym miejscu, a aplikacja mi na to pozwala. Jako polonista pracujący w szkole ponadpodstawowej chętnie tworzę kolekcje powtórzeniowe oraz gromadzące materiały dla maturzystów. Zatem przygotowane przeze mnie kolekcje mogą być wykorzystywane nie tylko przez nauczycieli, ale też przez uczniów. Nie tworzę prezentacji przypadkowych, które nie są nikomu potrzebne. Uwielbiam dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, dlatego moje prezentacje zaraz po stworzeniu ruszają w świat do innych nauczycieli. Aplikacja bowiem pozwala na grupowanie i porządkowanie wszelkich treści. Jednym z pomysłów było zebranie dotychczasowych treści z bloga w jednym miejscu., ale też obecnie podczas zdalnego nauczania tworzę gotowe materiały na moje lekcje. Warto wspomnieć, że Wakelet pozwala na umieszczenie w jednym miejscu linków, plików, filmów, obrazów oraz tekstu. Jest to zatem duże ułatwienie w pracy polonisty oraz możliwość zorganizowania ciekawych zajęć.

Poniżej linki do moich przykładowych kolekcji stworzonych w aplikacji Wakelet:

1. Treści z bloga Kreatywny polonista

2. Cykl lekcji poświęconych "Antygonie" Sofoklesa

3. Pomysły dla opiekunów Samorządów Uczniowskich

4. Film jako kontekst

5. Obraz, rzeźba, zdjęcie na maturze z języka polskiego


Serdecznie zachęcam też do zaglądania do grupy na FB Wakelet Polska, a Arlecie Kwaśniewskiej dziękuję za zarażenie mnie pasją do tego narzędzia.

Agata Karolczyk-Kozyra

Kreatywny polonista



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto