Panika związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa zaczyna rzutować coraz bardziej na nasze życie. Dwa dni temu zapadła decyzja o zamknięciu szkół w całym kraju. Myślę, że słusznie. W związku z tym zapanowało internetowe szaleństwo, a temat e-nauczania pojawia się niemalże wszędzie. Nagle wszyscy mówią o zdalnym nauczaniu i o tym, jak je wprowadzić, chcą mieć mnóstwo gotowych narzędzi do zdalnej pracy z uczniem. Po pierwsze warto pamiętać, że nie ilość świadczy o jakości, a po drugie, że nasz mózg potrzebuje dwóch tygodni, by przyzwyczaić się do kryzysu. Mam wrażenie, że chcemy nagle zarzucić naszych uczniów zadaniami, poleceniami, filmami, prezentacjami i nie wiem czym tam jeszcze. Chyba to nie o to chodzi, dlatego postanowiłam się z Wami podzielić moimi pomysłami na nauczanie online. Część z nich stosuję od trzech lat, dlatego uważam, że są sprawdzone i warto z nich korzystać. Zamierzam też przeprowadzać tyle lekcji i dawać uczniom tyle materiału, ile mam w planie w danym dniu. Pamiętajmy, że każdy uczeń ma e-nauczanie również z pozostałych przedmiotów.
GRUPA NA FACEBOOKU
Regularnie z każdą moją klasą zakładam grupę na facebooku. Na początku służyła mi ona do kontaktowania się z klasą, z czasem zauważyłam, że mogę wykorzystywać ją inaczej. Zaczęłam podsyłać na niej uczniom tematy maturalne na ustną część egzaminu. Niektóre z nich znajdziecie tutaj. Młodzież w komentarzach dopytywała o sposób omówienia tematu, wyrażała swoje refleksje na jego temat. W razie wątpliwości wracaliśmy do danego zagadnienia w szkole podczas zajęć. W obecnej sytuacji grupa na FB staje się miejscem, w którym udostępniam uczniom różne materiały edukacyjne i zadania.
Spełnia podobną rolę do grupy na FB. Stanowi jednak alternatywę dla uczniów, którzy nie posiadają konta na fcaebooku. Uczę w dwóch pierwszych klasach. Jedna utworzyła grupę na FB, druga na Messenger.
PORTAL E-PODRECZNIKI.PL
Portal epodreczniki.pl to bezpłatne i dostępne dla wszystkich materiały edukacyjne z różnych przedmiotów zarówno do szkoły podstawowej, jak i ponadpodstawowej, dla ucznia i dla nauczyciela. Pomagają w przygotowaniu zajęć, a jednocześnie są opracowane w taki sposób, że można je udostępniać uczniom. Dziś na przykład wysłałam za pośrednictwem grupy na FB moim pierwszoklasistom do obejrzenia krótki film do tematu "Kultura rycerska i motyw rycerza". Dołączyłam do tego zadania do wykonania.
OFERTA TVP KULTURA
Warto też skorzystać z oferty TVP KULTURA i zaproponować ją uczniom jako formę powtórzenia i utrwalenia wiadomości do egzaminu lub przygotowania się do zajęć. Telewizja wprowadziła bowiem do swojego programu specjalne pasmo edukacyjne, w którym znalazły się między innymi adaptacje lektur szkolnych i spektakle Teatru Telewizji.
Myślę, że ciekawą formą nauczania jest też nagranie telefonem komórkowym kilkunastominutowej lekcji dla swoich uczniów. Podajemy im wówczas temat zajęć i cele (NaCoBeZU), czyli nie idziemy na żywioł, nie robimy czegoś dla idei, a realizujemy to, co do nas należy. Ktoś zapyta dlaczego tylko kilkanaście minut? Otóż dlatego, że film nie ma zmęczyć ucznia, znudzić, a tylko pokierować nim. Taka też jest rola nauczyciela podczas lekcji. Tu nie chodzi o wykład, a o samodzielną pracę, która pomaga rozwijać umiejętności i kompetencje kluczowe. Wprowadzamy zatem ucznia w temat, a następnie prosimy, by samodzielnie przygotował zaplanowane przez nas treści. Warto zauważyć, że w ten sposób rozwija w znacznym stopniu umiejętność czytania ze zrozumieniem. Tutaj dostęp do nagranego przeze mnie filmu.
CHMURA
Chmura internetowa to rodzaj usługi, który polega na przechowywaniu danych na serwerze usługodawcy. Dzięki niej mamy stały dostęp do jego zawartości. dane, które możemy zapisywać w chmurze to filmy, dokumenty, prezentacje i wiele innych. Za jej pośrednictwem możemy udostępniać uczniom różne materiały edukacyjne. I tu znów pomocne okażą się nasze grupy.
PADLET
Jest to rodzaj tablicy, na której możemy umieszczać materiały dla naszych uczniów, gromadzić zbiory, ogłaszać i przeprowadzać quizy, ale też otrzymywać informacje zwrotne. Możemy na niej umieszczać teksty, linki, zdjęcia. Narzędzie jest proste w obsłudze, a jego możliwości są bardzo duże. Mój Padlet skierowany jest do maturzystów. Przygotowałam dla nich tablicę, na której jest wszystko co niezbędne - linki do ważnych stron, spis ciekawych filmów do obejrzenia przed maturą, zagadnienia do egzaminu, spis motywów, zagadnienia do lektur obowiązkowych. Zainteresowanym podaję link do mojej tablicy Egzamin maturalny z języka polskiego
Pomysłów na nauczanie online jest wiele. Uczestnicząc w różnych webinarach z pewnością poznamy nowe narzędzia co wyjdzie nam na korzyść. Myślę jednak, że w obecnej sytuacji najważniejszy jest spokój. W Internecie jest mnóstwo interesujących narzędzi. Nie rzucajmy się jednak na wszystkie. Wybierajmy te formy zdalnego nauczania oraz te narzędzia, które są dla nas proste w obsłudze, na których się znamy lub które szybko opanujemy. Zróbmy mniej, a lepiej. Jak mówi Pan Belfer, skupmy się na tym dla kogo i po co zamierzamy coś przygotować, bo najważniejsze są dwie rzeczy: EFEKTOWNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Witam czy Pani prowadzi j.polski online?....Mam 3 dzueci 16,14,11..domowe nauczanie i potrzebuje takiego wspaniałego nauczyciela aby poprowadził :)))) moj nr 690457507...nir znalazłam innego kontaktu aby wysłać zapytanie do Pani:)))) proszę serdecznie o kontakt:)))
OdpowiedzUsuń