Przejdź do głównej zawartości

GŁOS ROZSĄDKU, czyli nie dajmy się zwariować. O zdalnym nauczaniu słów kilka.

Panika związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa zaczyna rzutować coraz bardziej na nasze życie. Dwa dni temu zapadła decyzja o zamknięciu szkół w całym kraju. Myślę, że słusznie. W związku z tym zapanowało internetowe szaleństwo, a temat e-nauczania pojawia się niemalże wszędzie. Nagle wszyscy mówią o zdalnym nauczaniu i o tym, jak je wprowadzić, chcą mieć mnóstwo gotowych narzędzi do zdalnej pracy z uczniem. Po pierwsze warto pamiętać, że nie ilość świadczy o jakości, a po drugie, że nasz mózg potrzebuje dwóch tygodni, by przyzwyczaić się do kryzysu. Mam wrażenie, że chcemy nagle zarzucić naszych uczniów zadaniami, poleceniami, filmami, prezentacjami i nie wiem czym tam jeszcze. Chyba to nie o to chodzi, dlatego postanowiłam się z Wami podzielić moimi pomysłami na nauczanie online. Część z nich stosuję od trzech lat, dlatego uważam, że są sprawdzone i warto z nich korzystać. Zamierzam też przeprowadzać tyle lekcji i dawać uczniom tyle materiału, ile mam w planie w danym dniu. Pamiętajmy, że każdy uczeń ma e-nauczanie również z pozostałych przedmiotów.

GRUPA NA FACEBOOKU
Regularnie z każdą moją klasą zakładam grupę na facebooku. Na początku służyła mi ona do kontaktowania się z klasą, z czasem zauważyłam, że mogę wykorzystywać ją inaczej. Zaczęłam podsyłać na niej uczniom tematy maturalne na ustną część egzaminu. Niektóre z nich znajdziecie tutaj. Młodzież w komentarzach dopytywała o sposób omówienia tematu, wyrażała swoje refleksje na jego temat. W razie wątpliwości wracaliśmy do danego zagadnienia w szkole podczas zajęć. W obecnej sytuacji grupa na FB staje się miejscem, w którym udostępniam uczniom różne materiały edukacyjne i zadania.

GRUPA NA MESSENGER
Spełnia podobną rolę do grupy na FB. Stanowi jednak alternatywę dla uczniów, którzy nie posiadają konta na fcaebooku. Uczę w dwóch pierwszych klasach. Jedna utworzyła grupę na FB, druga na Messenger.

PORTAL E-PODRECZNIKI.PL
Portal epodreczniki.pl to bezpłatne i dostępne dla wszystkich materiały edukacyjne z różnych przedmiotów zarówno do szkoły podstawowej, jak i ponadpodstawowej, dla ucznia i dla nauczyciela. Pomagają w przygotowaniu zajęć, a jednocześnie są opracowane w taki sposób, że można je udostępniać uczniom. Dziś na przykład wysłałam za pośrednictwem grupy na FB moim pierwszoklasistom do obejrzenia krótki film do tematu "Kultura rycerska i motyw rycerza". Dołączyłam do tego zadania do wykonania.


OFERTA TVP KULTURA
Warto też skorzystać z oferty TVP KULTURA i zaproponować ją uczniom jako formę powtórzenia i utrwalenia wiadomości do egzaminu lub przygotowania się do zajęć. Telewizja wprowadziła bowiem do swojego programu specjalne pasmo edukacyjne, w którym znalazły się między innymi adaptacje lektur szkolnych i spektakle Teatru Telewizji.

NAGRANA LEKCJA
Myślę, że ciekawą formą nauczania jest też nagranie telefonem komórkowym kilkunastominutowej lekcji dla swoich uczniów. Podajemy im wówczas temat zajęć i cele (NaCoBeZU), czyli nie idziemy na żywioł, nie robimy czegoś dla idei, a realizujemy to, co do nas należy. Ktoś zapyta dlaczego tylko kilkanaście minut? Otóż dlatego, że film nie ma zmęczyć ucznia, znudzić, a tylko pokierować nim. Taka też jest rola nauczyciela podczas lekcji. Tu nie chodzi o wykład, a o samodzielną pracę, która pomaga rozwijać umiejętności i kompetencje kluczowe. Wprowadzamy zatem ucznia w temat, a następnie prosimy, by samodzielnie przygotował zaplanowane przez nas treści. Warto zauważyć, że w ten sposób rozwija w znacznym stopniu umiejętność czytania ze zrozumieniem. Tutaj dostęp do nagranego przeze mnie filmu.

CHMURA
Chmura internetowa to rodzaj usługi, który polega na przechowywaniu danych na serwerze usługodawcy. Dzięki niej mamy stały dostęp do jego zawartości. dane, które możemy zapisywać w chmurze to filmy, dokumenty, prezentacje i wiele innych. Za jej pośrednictwem możemy udostępniać uczniom różne materiały edukacyjne. I tu znów pomocne okażą się nasze grupy.

PADLET
Jest to rodzaj tablicy, na której możemy umieszczać materiały dla naszych uczniów, gromadzić zbiory, ogłaszać i przeprowadzać quizy, ale też otrzymywać informacje zwrotne. Możemy na niej umieszczać teksty, linki, zdjęcia. Narzędzie jest proste w obsłudze, a jego możliwości są bardzo duże. Mój Padlet skierowany jest do maturzystów. Przygotowałam dla nich tablicę, na której jest wszystko co niezbędne - linki do ważnych stron, spis ciekawych filmów do obejrzenia przed maturą, zagadnienia do egzaminu, spis motywów, zagadnienia do lektur obowiązkowych. Zainteresowanym podaję link do mojej tablicy Egzamin maturalny z języka polskiego


Pomysłów na nauczanie online jest wiele. Uczestnicząc w różnych webinarach z pewnością poznamy nowe narzędzia co wyjdzie nam na korzyść. Myślę jednak, że w obecnej sytuacji najważniejszy jest spokój. W Internecie jest mnóstwo interesujących narzędzi. Nie rzucajmy się jednak na wszystkie. Wybierajmy te formy zdalnego nauczania oraz te narzędzia, które są dla nas proste w obsłudze, na których się znamy lub które szybko opanujemy. Zróbmy mniej, a lepiej. Jak mówi Pan Belfer, skupmy się na tym dla kogo i po co zamierzamy coś przygotować, bo najważniejsze są dwie rzeczy: EFEKTOWNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ.

                                                                                                       Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                                          Kreatywny polonista


Komentarze

  1. Witam czy Pani prowadzi j.polski online?....Mam 3 dzueci 16,14,11..domowe nauczanie i potrzebuje takiego wspaniałego nauczyciela aby poprowadził :)))) moj nr 690457507...nir znalazłam innego kontaktu aby wysłać zapytanie do Pani:)))) proszę serdecznie o kontakt:)))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto