Przejdź do głównej zawartości

ZOOM, czyli o tym jak pracuję zdalnie z moimi uczniami

Od wczoraj zdalne nauczanie stało się faktem. Ministerstwo Edukacji Narodowej w związku z rozprzestrzeniającą się epidemią oficjalnie wprowadziło nowe rozporządzenie, które reguluje tę kwestię. Osobą odpowiedzialną za organizację kształcenia na odległość w każdej szkole jest jej dyrektor. Jest on zobowiązany do tego, aby powiadomić rodziców, w jaki sposób będzie zorganizowana nauka, a nauczyciele mają możliwość weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość. Zgodnie z rozporządzeniem nauczyciele monitorują i sprawdzają wiedzę i postępy ucznia, co łączy się z faktem oceniania. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 marca br.

W związku z tym nie jest to już zalecenie ministra, jak było dotychczas, a wymóg. Spowodowało to, że od przyszłego tygodnia nauczyciele zobligowani są do prowadzenia zajęć w taki sposób, by realizować podstawę programową.

Miniony tydzień był dla mnie bardzo intensywny. Rozmowy z nauczycielami z całego kraju utwierdziły mnie tylko w przekonaniu, że zdalne nauczanie wymaga od nas intensywniejszej pracy i większego zaangażowania. Po ogłoszeniu wczorajszych zmian wiele osób kontaktuje się ze mną, pytając za pośrednictwem jakich narzędzi prowadzę swoje lekcje online. Przez ostatnie dni spotykałam się z moimi uczniami codziennie w różnorodnej formie. Prowadziłam lekcje w grupie na Messengerze, w grupie na FB, sprawdzałam platformę Discord. 
Jednak najbardziej sprawdził mi się ZOOM. Jest to platforma do wideokonferencji, która zapewnia wysoką jakość obrazu i dźwięku w technologii HD. To co ważne, pozwala ona na udział w spotkaniu online z dowolnego urządzenia - PC, Mac, tabletów oraz smartfonów. W ostatnim tygodniu z każdą z moich klas zorganizowałam lekcje w takiej formie. Jednocześnie w spotkaniach uczestniczyło nawet po 30 osób. Słyszeliśmy się i widzieliśmy. A to było dla nas wszystkich najistotniejsze. Radość uczniów, gdy spotkaliśmy się online po raz pierwszy, to dla mnie bezcenne wrażenia. Każde pierwsze spotkanie z kolejną klasą traktowałam jako lekcję organizacyjno-techniczną. Dawaliśmy sobie czas, żeby przestestować narzędzie. Później było już łatwiej.

Jak skorzystać z zooma?



Uczniowie pobierają na swój komputer lub telefon stosowną aplikację. Możemy obejrzeć filmiki instruktażowe, dzięki którym szybko opanujemy sposób korzystania z platformy (niestety są one po angielsku). Po zalogowaniu wybieramy zakładkę Rozwiązania, a następnie Spotkania i chat oraz przechodzimy do zaplanowania spotkania. Ustalamy jego temat i czas. Następnie pobieramy link do pokoju i wysyłamy go naszym uczniom. Gdy uczniowie będą powoli się logować, my możemy obserwować, kto wchodzi do pokoju.




Należy wejść na stronę i się zarejestrować. 
Aplikacja, w przeciwieństwie do Discorda, pozwala widzieć się i słyszeć większej grupie ludzi. Discord w tej opcji pozwala na to 10 osobom. Dodatkowo jest prosta w obsłudze zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Polecam.

                                                                                          Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                              Kreatywny polonista

Komentarze

  1. Też tak pracuję. Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. A czy mozna się nie widzieć? Czy tylko działa to z kamerką?

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki bardzo za podzielenie się, nie wiem czy moje pierwszaki opanują, ale warto spróbować.Wyrazy szacunku Ania Tracz

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobre, ale jak najprościej zaprosić uczniów (bez rozsyłania każdemu maila)? Czy można podać kod na librusie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że tak. Wysyła Pani jeden link do wszystkich. Ja korzystam też z grupy na Fb lub na Messenger. Tam przesyłam uczniom link, a oni spokojnie się logują. Warto tylko pamiętać, by ustalić z nimi wcześniej godzinę, o której rozpoczyna się lekcja i dać im chwilę na zalogowanie się.

      Usuń
  5. Na jakiej stronie można znaleźć link do programu? Mnie cały czas wyskakuje w języku angielskim a u Pani widzę po polsku.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zoom niestety tylko po angielsku, względnie w fazie ustalania spotkania też po niemiecku, hiszpańsku, chińsku...

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam ten sam problem jak wyżej. Będę wdzięczna za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  8. Można zmienić na język polski W Google Chrome na pasku ze stroną zoom us - przetłumacz tę stronę

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja tak zrobiłam, bo do tej pory pomagał tłumacz google

    OdpowiedzUsuń
  10. Na samym początku warto także wspomnieć, że wymagania ustawowe na stanowisko nauczyciela to jedno, a pewne predyspozycje związane z charakterem i osobowością kandydata to drugie. Na pewno trzeba wybrać renomowaną uczelnię. Ja ze swojej strony polecam https://www.cb.szczecin.pl/kierunek-studiow/pedagogika/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto