Przejdź do głównej zawartości

WSZĘDZIE INSPIRACJE, czyli o moim sposobie na ustny egzamin maturalny z języka polskiego

Ustny egzamin z języka polskiego dla większości uczniów wiąże się z bardzo dużym stresem. Wiele emocji budzi zarówno wygłoszenie dłuższej wypowiedzi monologowej, jak i konieczność uczestniczenia w rozmowie z komisją.

Centralna Komisja Egzaminacyjna w materiałach dla nauczycieli jasno określa, iż ustny egzamin z języka polskiego istotny akcent kładzie na myślenie, samodzielność, kreatywność, otwartość, swobodę skojarzeń zorganizowane w poprawnej językowo i retorycznie wypowiedzi. Tekst ikoniczny (tekst kultury) ma być inspiracją do skonstruowania wypowiedzi maturzysty dotyczącej problemu wskazanego w poleceniu do zadania. 

Opierając się na powyższym komentarzu, w mojej pracy regularnie wykorzystuję na lekcjach różne teksty kultury, by w ten sposób rozwijać erudycję moich uczniów. W tym celu niejednokrotnie sama tworzę i opracowuję tematy, które omawiamy wspólnie podczas lekcji. Wysyłam je także moim maturzystom na klasową grupę w mediach społecznościowych. Taka forma przygotowywania się do egzaminu sprawdza się bardzo dobrze, ponieważ młodzież szybko reaguje w postaci komentarzy. Dzieli się pomysłami na dobór tekstów, dopytuje... Cieszy mnie, gdy po egzaminie ustnym przychodzą i mówią, że mieli bardzo podobny do tego, który dla nich opracowałam.

Ktoś zapyta, dlaczego piszę o tym w wakacje. Myślę sobie, że mamy wówczas więcej czasu na obcowanie ze sztuką. Wyjeżdżamy w różne miejsca, zwiedzamy, obserwujemy. Warto okres ten potraktować jako spontaniczne szukanie inspiracji. Od pewnego czasu zawsze staram się mieć przy sobie lub w pobliżu coś do notowania rodzących się pomysłów. Regularnie zapisuję w telefonie napotkane w Internecie zdjęcia i obrazy, które stają się dla mnie źródłem inspiracji do stworzenia nowego tematu. Oto kilka moich przykładów:

1. W jaki sposób twórcy kultury ukazują Innego. Omów zagadnienie  na podstawie podanego obrazu i wybranych tekstów literackich.

2. W jakim celu artyści w swych dziełach posługują się deformacją i groteską? Omów zagadnienie na podstawie obrazu Zdzisława Beksińskiego oraz wybranych utworów literackich.
 3. Starość nie radość? Rozważ jaki obraz starości w swoich dziełach kreują twórcy kultury. Omów temat na podstawie obrazu "Starsze panie z parasolkami" oraz wybranych tekstów literackich.
 4. Kobieta i jej rola w społeczeństwie. Jaki obraz i rolę kobiety kreuje literatura i sztuka?  Omów zagadnienie  na podstawie podanego obrazu/zdjęcia i wybranych tekstów literackich. (tu zainspirowały mnie dwa teksty kultury, dlatego wykorzystuję oba)
5. Jakie wizje arkadii ukazują teksty kultury? Omów zagadnienie  na podstawie podanego obrazu i wybranych tekstów literackich.
 6. Jaką  rolę w tekstach kultury pełnią drzewa? Omów zagadnienie  na podstawie obrazu C. D. Friedricha "Samotne drzewo" i wybranych tekstów literackich.
 


7.  W jakim celu artyści w swych dziełach ukazują obraz grobu, mogiły? Omów zagadnienie na podstawie obrazu Dominika Woźniaka "Mogiła samobójcy" oraz wybranych utworów literackich.

8. Jaki obraz rodzica prezentują teksty kultury?  Omów zagadnienie na podstawie podanej rzeźby oraz wybranych utworów literackich.

9. Jaką rolę w życiu człowieka pełnią książki?  Omów zagadnienie na podstawie podanej rzeźby oraz wybranych utworów literackich.

 10. Jaki obraz miasta ukazują literatura i kultura? Omów temat na podstawie obrazu M. Chagalla "Paryż widziany z okna" oraz znajomości powieści B. Prusa "Lalka".

A jakie teksty kultury Was inspirują? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                                Agata Karolczyk-Kozyra

Obrazy pobrane z Internetu.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto