Przejdź do głównej zawartości

TIK na lekcjach języka polskiego po raz drugi

Chcąc zainteresować młodego człowieka swoją lekcją, musimy iść z duchem czasu. Niewątpliwie będziemy budować swój autorytet  nowoczesnego nauczyciela w oczach uczniów, wykorzystując podczas zajęć najnowsze technologie informatyczne. Kolejny raz sięgam po ten temat na blogu, ponieważ narzędzi, z których możemy korzystać jest coraz więcej. Wiele z nich w ostatnim czasie zebrała i umieściła na padlecie jedna z moderatorek grupy "Poloniści z pasją", Arleta Kwaśniewska. Dostęp do nich znajdziecie TUTAJ. O niektórych jakiś czas temu pisałam tutaj. Dziś pora na kolejne narzędzia i nowe pomysły.

KODY QR
Kody QR to kody, które pozwalają na zapisanie dużej ilości danych . Spotykamy się z nimi w wielu miejscach. Gdy jednak zapytamy naszych uczniów, do czego służą, szybko okaże się, że nie znają oni celu ich stosowania. Bardzo chętnie wykorzystuję je podczas lekcji, ponieważ stanowią one urozmaicenie zajęć i uatrakcyjniają je, wprowadzają nastrój tajemniczości i zagadkowości. Za ich pomocą zapisuję zadania, polecenia, NaCoBeZu, a także temat lekcji. Wydrukowane QR kody przyklejam w klasie w różnych miejscach, na drzwiach wejściowych do sali. Proszę uczniów, by za pomocą telefonów komórkowych odszyfrowali to, co zostało zakodowane. Cieszą mnie ich komentarze typu, że "takich rzeczy powinniśmy się uczyć na informatyce". Tutaj znajdziecie prosty generator kodów QR.

MEMY
Mem to gatunek wypowiedzi internetowej, komunikat obrazkowy, nowoczesny sposób powielania informacji. Nazwa pochodzi od gr. mimesis ‘naśladownictwo’. Uważany jest za fenomen kulturowy, którego celem jest  wywoływanie emocji, wzbudzanie śmiechu, ale też skłanianie do refleksji. W jaki sposób wykorzystać memy na lekcji języka polskiego? Oto kilka pomysłów. Mogą posłużyć jako wprowadzenie do tematu, do dyskusji lub jako element prowokacji. Mogą też być komentarzem do tekstu, formą nietypowego zadania, podsumowującego pracę z lekturą. Z pewnością wzbudzą wiele pozytywnych emocji i pobudzą do myślenia. Tu znajdziecie prosty program do tworzenia memów. Zabawa nim sprawi nie tylko dużo radości Waszym uczniom, ale również Wam.


AVATARY
Ciekawym narzędziem jest także generator avatarów. Podaję dwa, z których warto korzystać - avatar_1avatar_2. Praca z avatarami z pewnością spodoba się młodszym uczniom. Można je wykorzystać do tworzenia avatara bohatera omawianej lektury w oparciu o opis postaci lub stworzyć krótki filmik, w którym postać opowie o sobie, przedstawi się.
TRIMINO
Trimino to wariacja na temat układanki domino , inaczej układanka z trójkątów. Możemy przygotować je samodzielnie dla uczniów za pomocą prostego genaratora tutaj lub poprosić o to uczniów. W ten sposób sprawdzimy i utrwalimy ich wiedzę. Moi uczniowie przygotowują trimino w ramach zadania. Dzięki temu mam bazę materiałów, które wykorzystuję poźniej z innymi grupami - w myśl zasady, jedni uczą się, tworząc , drudzy uczą się, układając.



INTERAKTYWNE KOŁO FORTUNY
Interaktywne koło fortuny warto wykorzystać do lekcji powtórzeniowych. Poniżej instrukcja jak to działa.
Koło fortuny Random Name Picker. Wchodzimy na tę stronę i wybieramy Edit. W pojawiającym się oknie wpisujemy swoje elementy, usuwając te istniejące. Zatwierdzamy klikając Submit. Losujemy, klikając w środkowy punkt koła fortuny. Pojawiający się element można usunąć lub pozostawić. W celu pobrania linku lub kodu embed wybieramy opcję Share/Embed, następnie URL Link/ Embed Code i kopiujemy interesującą nas zawartośćI drugi genarator - Koło fortuny Wheel Decide . Wchodzimy na stronę. Wybieramy opcję Modify Wheel. W pojawiającym się oknie dialogowym wpisujemy własne elementy, tytuł, możemy wejść w opcje zaawansowane Advanced Options i zaznaczyć usuwanie wylosowanego elementu, wybrać paletę kolorów, określić czas kręcenia. Zatwierdzamy, wybierając opcję Apply Wheel Changes. Losujemy, klikając w środkowy punkt koła fortuny. Pojawiający się element można usunąć, jeśli zaznaczyliśmy taką opcję w ustawieniach zaawansowanych. W celu pobrania kodu embed wybieramy opcję Embed Wheel
Warto zajrzeć też na stronę EDUnews.pl na której znajdziecie więcej informacji na ten temat.



REBUSY, KRZYŻÓWKI, WYKREŚLANKI
Warto wiedzieć też o generatorach krzyżówek, wykreślanek i rebusów. Tworząc proste zadania tego typu możemy pobudzić uczniów do myślenia, powtórzyć z nimi materiał, a także zainteresować tematem lekcji. 
Genarator krzyżówekgenarator rebusów. Możemy poprosić uczniów, by przygotowali także za pomocą tych programów zadania dla swoich kolegów. Korzystając z genaratora rebusów przygotowujemy zagadkę, w której pojawi się tytuł następnej lektury lub tekstu omawianego podczas danej lekcji.

 CANVA
Na koniec jeden z moich ulubionych programów - Canva, który służy między innymi do tworzenia plakatów, wizytówek. Lubię stosować go podczas analizowania utworów dramatycznych. Proszę wówczas uczniów, by jako zadanie domowe zaprojektowali plakat przedstawienia teatralnego. Dzięki niemu wykonuję też plakaty przedstawień teatralnych mojego koła oraz ogłoszenia o wydarzeniach kulturalnych w mojej szkole. 


A WY z jakich narzędzi TIK korzystacie? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                     Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

  1. Gratuluję tak innowacyjnego podejścia do edukowania młodzieży.

    Pracuję w świetlicy środowiskowej, gdzie prowadząc zajęcia z dzieciakami (zarówno siedmioletnimi jak i nastolatkami) często korzystamy ze spersonalizowanych krzyżówek, kart Dixita, edukacyjnych filmików z Internetu, pudełka z miłymi karteczkami, a rozmawiając o emocjach wspomagamy się emotikonkami. Porządki na koniec dnia rozpisujmy na tablicy w formie zadań, niczym z gry komputerowej, tak aby pozbieranie zabawek czy zamiatanie podłogi przypominało wyzwanie, za które można dostać punkty ;) Takie drobne zabiegi zdecydowanie rozbudzają naszych podopiecznych, bawią i uczą. Teraz chętnie wykorzystam pomysł z generatorem avatarów czy Trimino.

    Przeglądam Pani bloga i bardzo żałuję, że młodzież w innych szkołach nie ma możliwości doświadczenia tak fascynujących zajęć z języka polskiego. Nasze dzieci narzekają, że nie ma na świecie nic gorszego, niż czytanie lektur. Tak naprawdę - nie ma nic gorszego, niż pozbawiony pasji nauczyciel, który nie potrafi owych lektur "sprzedać". Życzę wielu kolejnych pomysłów i energii do twórczego działania!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za tyle ciepłych słów. One najbardziej motywują do pracy i tworzenia. Cieszę się, że mogę inspirować innych. 😘☺️

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto