Przejdź do głównej zawartości

Projekt "MISTRZYNI SZYMBORSKA"

Ustanowienie przez Senat RP roku 2023 rokiem Wisławy Szymborskiej to wspaniała okazja do upamiętnienia osiągnięć wybitnej noblistki. Z tej okazji zrodził się pomysł, którego autorką jest Magda Krajewska, by zorganizować ogólnopolski projekt, w realizację którego włączone zostaną wszystkie chętne szkoły. Propozycja Magdaleny spotkała się z uznaniem Agaty Sieńczak, Beaty Gwizdały oraz moim, dlatego oficjalnie ogłaszamy inaugurację ogólnopolskiego projektu "MISTRZYNI SZYMBORSKA". Już dziś zachęcamy do udziału w tym przedsięwzięciu. 

Jego organizatorkami są autorki blogów: Ster EdukacyjnyLekcje szyte na miarę oraz Kreatywny polonista.

REGULAMIN 

Projekt MISTRZYNI SZYMBORSKA

Zasady uczestnictwa.

1. Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych polskich i polonijnych.

2. Cele :

· upamiętnienie roku Wisławy Szymborskiej  poprzez prezentowanie twórczości poetki;

· budzenie zainteresowania poezją przełomu wieków i dziedzictwem kulturowym naszego kraju;

· kształtowanie świadomości kulturowej;

· rozwijanie i wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej;

· kształtowanie i utrwalanie ogólnoludzkich zasad moralnych i humanistycznych;

· dostarczanie pozytywnych wzorców osobowych;

· dostrzeganie przez uczniów własnych zainteresowań, ich werbalizowanie i rozwijanie;

· rozwijanie kompetencji społecznych poprzez budowanie właściwych relacji interpersonalnych;

· rozwijanie umiejętności samodzielnego prezentowania wyników swojej pracy;

· kształcenie umiejętności systematycznego uczenia się;

· rozwijanie krytycznego myślenia i umiejętności formułowania opinii;

· promowanie inspirujących rozwiązań metodycznych;

3. Forma pracy: recytacje, montaże słowno-muzyczne, nagrania, podcasty, prezentacje, ilustracje, wykonania muzyczne i inne, mające znamiona działań o charakterze kulturalnym.

4. Czas trwania projektu: styczeń 2023 – czerwiec 2023 (w wyjątkowych sytuacjach projekt może być realizowany od września do grudnia 2023, nie dłużej jednak niż trwa rok Wisławy Szymborskiej).

5. Zasady szczegółowe:

· Szkoła, przystępująca do projektu, zobowiązuje się do zrealizowania w podanym terminie przynajmniej jednego działania o charakterze kulturalnym, poświęconego życiu i/lub twórczości Wisławy Szymborskiej.

· Formy i metody realizacji projektu są uzależnione od decyzji szkolnego koordynatora lub koordynatorów projektu w porozumieniu z uczniami.

· Rezultaty pracy publikowane będą w grupie na FB pod nazwą Projekt MISTRZYNI SZYMBORSKA lub na stronach zaangażowanych szkół, a następnie udostępniane w grupie.

· Istotne jest, by w realizację zaplanowanych działań zaangażować uczniów i pozwolić im na współdecydowanie o kształcie wydarzenia.

· Projekt może być realizowany online, hybrydowo lub stacjonarnie.

· Rodzice wyrażają pisemną zgodę na udział ich dziecka w projekcie oraz publiczne udostępnianie wizerunku ucznia.

· Grupa utworzona na FB służy do wymiany doświadczeń oraz dzielenia się zorganizowanymi działaniami. Zabronione jest w niej stosowanie jakiejkolwiek formy obrażania innych. Niedopuszczalna jest przemoc słowna. Nad porządkiem w grupie czuwają jej Administratorki.

· Dopuszcza się promowanie projektu w mediach lokalnych z zaznaczeniem ich organizatora.

· Każda szkoła, realizująca projekt, otrzyma zaświadczenie uczestnictwa po jego zakończeniu.

 

                                                                                                 Kreatywny polonista

                                                                                               Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

  1. Czy organizatorzy projektu przewidzieli udostępnienie pakietu utworów objętych licencją CC albo udostępnionych do korzystania w ramach projektu przez ich autorów? W internecie jest niewiele zdjęć, z których można swobodnie korzystać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie śpisz po nocach, martwiąc się, jak zdobyć pożyczkę? Skontaktuj się teraz z Waheed Finance Firm Agency przez e-mail: info@waheedfinance.com lub WhatsApp: +91 636 671 0014

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto