Przejdź do głównej zawartości

FUKO w edukacji, czyli o motywującej roli informacji zwrotnej

Nikt nie lubi krytyki, jednak w szkole często się zdarza, że mamy z nią do czynienia. Reagujemy na niewłaściwe zachowania uczniów, wystawiamy negatywne oceny. Budowanie właściwych relacji między nauczycielem a uczniami, wychowawcą a rodzicami, czy wreszcie między dyrektorem a pracownikami nie należy do łatwych zadań. W świecie, w którym łatwo ulegamy emocjom, często negatywnym, trzeba uczyć się różnych sposobów, za pomocą których zwracamy uwagę innym. Dotychczasowe metody, np. lubiana przeze mnie  "metoda kanapki", okazują się być przestarzałe, dlatego szukam nowych rozwiązań, które mogę wykorzystać zarówno w pracy nauczyciele, jak i dyrektora. Ważne dla mnie jest, by krytyka, którą przekazuję nie raniła, a skłaniała do refleksji i w konsekwencji do zmiany.

Jednym ze sposobów, który poznałam ostatnio i którym chciałabym się podzielić jest metoda FUKO. Łączy ona asertywną postawę z konstruktywną krytyką. Opiera się na jasnym wyrażeniu opinii, przy jednoczesnym poszanowaniu rozmówcy. Poniższa infografika przedstawia, na czym polega metoda.

Model opiera się na czterech zagadnieniach:

F - Fakty - podajemy fakty, a nie ich interpretację.

U - Ustosunkowanie się - wyrażamy własne uczucia względem faktów.

K - Konsekwencje - zwracamy uwagę na skutek, efekt końcowy, pamiętając, że konsekwencje to nie to samo co sankcje.

O - Oczekiwania - sprecyzowanie i przedstawienie konkretnych oczekiwań na przyszłość.

Metoda ta sprawdza się w praktyce, ponieważ sposób przekazywania informacji zwrotnej opiera się na faktach i oczekiwaniach, przy jednoczesnym wskazaniu konsekwencji niewłaściwego działania. Chcąc jeszcze bardziej zmotywować drugą osobę do działania i do zmiany można KONSEKWENCJE zamienić na KORZYŚCI.

Więcej na temat metody FUKO znajdziecie tutaj. Poniżej podaję jeszcze jedną infografikę, autorstwa Anny Jankowskiej, przedstawiającą model FUO, który stał się podstawą do powstania metody FUKO. Jak podaje Anna Jankowska, model ten opiera się na modelu kwadratu komunikacyjnego, zaproponowanego w 1981 r. przez F. Schulza von Thuna. Według autora teorii wypowiedź powinna opierać się na faktach, ujawnianiu, relacjach i apelu. 

Stosowanie metody FUKO to jednocześnie stosowanie języka żyrafy, opierającego się na rozpoznawaniu uczuć i potrzeb, o których w książce "Porozumienie bez przemocy" pisał Marshall Rosenberg. Chcąc pomóc uczniowi lub pracownikowi rozwinąć się, zmienić, podnieść swoje kompetencje, warto stosować metodę FUKO. Zwiększa ona bowiem motywację do działania, przy jednoczesnym wskazaniu konkretnie tego, co należy zmienić.

Pamiętajmy, że edukacja opiera się na relacjach, na każdej płaszczyźnie, a szkoła ma być miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla każdego - UCZNIA, NAUCZYCIELA, RODZICA.

                                                                                    Kreatywny polonista

                                                                                   Agata Karolczyk-Kozyra



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto