Jednym ze sposobów, który poznałam ostatnio i którym chciałabym się podzielić jest metoda FUKO. Łączy ona asertywną postawę z konstruktywną krytyką. Opiera się na jasnym wyrażeniu opinii, przy jednoczesnym poszanowaniu rozmówcy. Poniższa infografika przedstawia, na czym polega metoda.
Model opiera się na czterech zagadnieniach:
F - Fakty - podajemy fakty, a nie ich interpretację.
U - Ustosunkowanie się - wyrażamy własne uczucia względem faktów.
K - Konsekwencje - zwracamy uwagę na skutek, efekt końcowy, pamiętając, że konsekwencje to nie to samo co sankcje.
O - Oczekiwania - sprecyzowanie i przedstawienie konkretnych oczekiwań na przyszłość.
Metoda ta sprawdza się w praktyce, ponieważ sposób przekazywania informacji zwrotnej opiera się na faktach i oczekiwaniach, przy jednoczesnym wskazaniu konsekwencji niewłaściwego działania. Chcąc jeszcze bardziej zmotywować drugą osobę do działania i do zmiany można KONSEKWENCJE zamienić na KORZYŚCI.
Więcej na temat metody FUKO znajdziecie tutaj. Poniżej podaję jeszcze jedną infografikę, autorstwa Anny Jankowskiej, przedstawiającą model FUO, który stał się podstawą do powstania metody FUKO. Jak podaje Anna Jankowska, model ten opiera się na modelu kwadratu komunikacyjnego, zaproponowanego w 1981 r. przez F. Schulza von Thuna. Według autora teorii wypowiedź powinna opierać się na faktach, ujawnianiu, relacjach i apelu.
Pamiętajmy, że edukacja opiera się na relacjach, na każdej płaszczyźnie, a szkoła ma być miejscem bezpiecznym i przyjaznym dla każdego - UCZNIA, NAUCZYCIELA, RODZICA.
Kreatywny polonista
Agata Karolczyk-Kozyra
Komentarze
Prześlij komentarz