Przejdź do głównej zawartości

JAK UTRWALAĆ KOMPETENCJE KLUCZOWE?

Obowiązki dyrektora szkoły oraz różne zobowiązania pochłonęły mnie w ostatnim półroczu do tego stopnia, że blog zszedł na dalszy plan. Nie jest jednak moim celem całkowite porzucenie go, ponieważ nadal zamierzam się dzielić swoimi pomysłami. Może nie wszystkie będą dotyczyły lekcji języka polskiego, za to różnych obszarów edukacji. Niemniej jednak ich celem każdorazowo będzie dążenie do zmiany w polskich szkołach. Dlatego dziś na warsztat biorę KOMPETENCJE KLUCZOWE. Czym tak naprawdę są i czy w ogóle polski system edukacyjny wymaga ich rozwijania.

Kompetencje kluczowe to połączenie wiedzy, umiejętności i postaw, które są niezbędne do samorealizacji i rozwoju osobistego, integracji społecznej oraz bycia aktywnym obywatelem. Szczególnie ważne są jednak w procesie zatrudniania. Są one skierowane do osób młodych w celu rozwijania umiejętności na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dorosłego życia oraz stanowią podstawę do dalszej nauki i życia zawodowego. 

W grudniu 2006 roku Parlament Europejski oraz Rada Europy określiły osiem kompetencji kluczowych.

W 2020 roku podczas Światowego Forum Ekonomicznego określono najważniejsze umiejętności, posiadanie których ma być gwarancją zdobycia dobrej pracy do roku 2025.
 
Autorka infografiki: Joanna Gadomska, blog Biologia z Blondynką
Wszystkie wymienione powyżej kompetencje znajdują też odzwierciedlenie w aktualnie obowiązujących aktach prawnych. Szczególnie mam tu na myśli Preambułę Podstawy Programowej do liceum i technikum, która jasno określa cele kształcenia ogólnego i umiejętności zdobywane podczas kształcenia ogólnego. Wystarczy wspomnieć choćby kilka z nich:



Sytuacje dydaktyczne, które umożliwiają nabywanie kompetencji kluczowych to przede wszystkim:
  • uczenie się przez działanie
  • uczenie problemowe, eksperyment i doświadczenie
  • projekt edukacyjny jako metoda integrująca wiedzę i ucząca współpracy
  • ponadprzedmiotowość i interdyscyplinarność
  • ocenianie jako strategia wspierająca rozwój ucznia i jego autonomię w procesie uczenia się 
Pracując w szkole ponadpodstawowej wiem, jak ważne jest, żeby uczniowie byli świadomi tego, czego wkrótce będzie oczekiwał od nich rynek pracy, dlatego pomyślałam, że warto, by młodzież poznała najważniejsze kompetencje XXI wieku. W tym celu przygotowałam w Canvie etykiety, które przed rozpoczęciem roku szkolnego zostaną zalaminowane i umieszczone na drzwiach wszystkich szkolnych pracowni. W jaki celu? Po to, żeby uczniowie się z nimi zapoznali i utrwalali je w pamięci. Dzięki temu będą świadomi i łatwiej będzie im dokonywać wyboru własnej ścieżki kariery. Wiedząc, w czym są  dobrzy mogą właściwie wykorzystać swój potencjał, a znając swoje słabości, mogą nad nimi pracować.
Moim sposobem na rozwijanie kompetencji społecznych natomiast jest wymiana tradycyjnych dwuosobowych stolików na stoły sześciokątne. Dzięki nim praca w grupach nie będzie już organizacyjnym wyzwaniem.
 
 

                                                                                    Kreatywny polonista
                                                                                Agata Karolczyk-Kozyra






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto