Przejdź do głównej zawartości

"HYMN DO ŚWIĘTEGO STANISŁAWA", czyli konflikt władzy świeckiej i duchownej

"Hymn do świętego Stanisław", podobnie jak wiele średniowiecznych tekstów, z pewnością nie należy do łatwych do zapamiętania, dlatego warto omówić go w taki sposób, by utrwalił się w pamięci uczniów. 

Przed lekcją prosimy uczniów, by zgodnie z zasadą odwróconej lekcji, dowiedzieli się jak najwięcej na temat Stanisława ze Szczepanowa. 

Na początku zajęć dzielimy uczniów na sześcioosobowe zespoły i prosimy, by wymienili się zdobytą wiedzą zgodnie z pracą metodą 635. Każda z sześciu osób podaje trzy informacje w ciągu pięciu minut. Początkowo łatwe zadanie zaczyna sprawiać trudność, gdy okazuje się, że brakuje pomysłów na podanie kolejnych informacji, a czas powoli się kończy. Uczeń, który nie może podać nowych informacji, powinien poszukać jej w dowolnym źródle, a następnie podać pozostałym osobom.

W celu utrwalenia wiedzy na temat relacji Stanisława biskupa z królem Bolesławem Śmiałym uczniowie oglądają krótką animację przygotowaną przez Muzeum Narodowe w Warszawie.
Następnie nauczyciel wprowadza uczniów w genezę utworu oraz na podstawie infografiki omawia cechy gatunkowe hymnu ambrozjańskiego wraz ze wskazaniem funkcji pełnionych przez utwór Wincentego z Kielczy.
Na tej podstawie uczniowie wydzielają w utworze elementy kompozycyjne zgodne z cechami gatunkowymi oraz charakteryzują relacje między biskupem a królem i określają, na czym  polega cud przedstawiony w utworze.

Na koniec uczniowie pracują w czterech zespołach. Każdy z nich opracowuje inne zagadnienie. Tematy zaczerpnięte zostały z podręcznika WSiP "Oblicza epok 1.1"

Grupa 1
Czy władza świecka może karać obywateli wbrew powszechnie panującym normom moralnym?

Grupa 2
Czy władza duchowna powinna ingerować w sprawy władzy świeckiej? Jeśli uważasz, że tak, to w jakich okolicznościach?

Grupa 3
Czy obywatel może wypowiedzieć posłuszeństwo władzy? Kiedy, w jakich okolicznościach?

Grupa 4
Czy religia może być czynnikiem państwotwórczym?

Każdy zespół przygotowuje trzy argumenty potwierdzające jego zdanie, a wnioski przedstawia na tablicy Jamboard. Po zaprezentowaniu poglądów grupy następuje krótka dyskusja. Każdy uczeń ma prawo zgodzić się lub zanegować zdanie kolegów. Istotne, by swoje poglądy uzasadnił.

Poniżej link do niniejszej lekcji w aplikacji Wakelet.


                                                                                             Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                               Kreatywny polonista


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto