Przejdź do głównej zawartości

CZAS PODSUMOWANIA, CZAS ZMIANY

Rok 2020 to dziwny rok, pełen wyzwań i nowych możliwości. Mimo że nie udało mi się zrealizować wszystkiego, co było w moich planach, ostatecznie bilans jest na plus i mogę spokojnie powiedzieć, że w kwestii rozwoju to był dobry i bardzo intensywny rok. Wiele się nauczyłam i zrozumiałam. 

Mistrz Gombrowicz pisał: "Sztuka moja jest i pozostanie protestem przeciwko temu światu, który ukazuje. I nawet gdyby opór był zgoła bezsilny, gdyby świat zewnętrzny do tego stopnia nas przeniknął i zniekształcił, iż nikt z nas nie mógłby zaufać żadnej myśli, żadnemu uczuciu swojemu, to przecież wystarczy sama świadomość zniekształcenia, ona to, świadomość, pozwoli nam wziąć rozbrat ze spaczonym kształtem naszym."

Porażka, której doświadczyłam w październiku i która była bolesnym doświadczeniem, nauczyła mnie, że:
- najważniejsze to mieć CEL
- stworzyć do niego PLAN
- włożyć w jego realizację WYSIŁEK
- cieszyć się ze ZMĘCZENIA
- mieć w sobie mnóstwo POKORY
- ale mieć też DETERMINACJĘ
- znaleźć spokój i ukojenie w KONTEMPLACJI
- wiedzieć, że ma się u bliskich WSPARCIE
- wierzyć w swój SUKCES

Na koniec też mam świadomość, że każda porażka daje szansę na zmianę.
Dzięki doświadczeniom tego roku wiem, że droga do odwagi wiedzie przez zmaganie się z wrażliwością i z sobą samym. Wiem, że zmiana nie jest niczym złym. Zastanawiam się zatem, co chcę zmienić w pierwszej kolejności, powoli dojrzewam do zmiany. Myślę, w jaki sposób chcę to zmienić i co da mi ta zmiana. Nie boję się!

Wiem, że w ostatecznym rozrachunku liczą się tylko ODWAGA, WRAŻLIWOŚĆ I UCZCIWOŚĆ!
Poniżej znajduje się spis moich działań w 2020 roku. Patrząc na nie, czuję się silna i wiem, że mimo iż był to trudny rok, oceniam go pozytywnie. 

Dziękuję też Wam za to, że zaglądacie na bloga, inspirujecie się, za każde ciepłe słowo, które od Was otrzymuję. Dzięki temu wiem, że to co robię jest potrzebne i ma sens. Wierzę, że razem zmieniamy polską edukację.

Nowy rok zapowiada się równie ciekawie, przede mną nowe, ciekawe wyzwania i możliwości. Nie zwalniam, idę dalej, bo wiem, że to właściwa droga...

STYCZEŃ
  • ukończyłam kurs "Profesjonalny coaching".

LUTY
  • zostałam ambasadorem ogólnopolskiego projektu Wiosna Edukacji, którego założeniem jest 5P - pasja, perspektywa, pewność, poszukiwanie, przestrzeń
  • rozpoczęłam współpracę z Salonem edukacyjnym "Empiria" ze Szczecina jako trener szkoleniowiec.
  • przeprowadziłam szkolenie z wykorzystywania metod aktywizujących dla nauczycieli w Szkole Podstawowej w Jędrzychowicach.
  • przeprowadziłam szkolenie dla nauczycieli w szkole językowej Lingua Expert - Instytut Języków Obcych w Głogowie z wykorzystywania metod coachingowych w pracy nauczyciela językowca.

MARZEC
  • razem z Anną Konarzewską ze względu na zamknięcie szkół z powodu pandemii, w ramach akcji "Lekcje w sieci" założyłyśmy grupę na FB dla maturzystów "Matura ustna 2020 - lekcje w sieci". 
  • profil Kreatywny polonista na FB osiągnął 3500 polubień.
KWIECIEŃ
  • wzięłam udział w inauguracji roku akademickiego na studiach podyplomowych w Ateneum Szkole Wyższej w Gdańsku na kierunku "Innowacyjne i kreatywne metody pracy z uczniem", na których będę wykładać metody coachingowe.
  • zainicjowałam grupę wsparcia podczas pandemii dla uczniów i nauczycieli na FB "toCOVIDzeNaCoDzień".
  • otrzymałam nominację w ogólnopolskim plebiscycie Edukator Roku Online, w którym zdobyłam 10 miejsce w mojej kategorii przedmiotów humanistycznych oraz 27 na 160 osób w klasyfikacji generalnej.
MAJ
  • zostałam liderem ogólnopolskiego projektu "Zaproś mnie na swoją lekcję".

  • profil Kreatywny polonista na FB osiągnął liczbę 4000 polubień.

CZERWIEC
  • wzięłam udział w akcji organizowanej przez autorkę bloga Biologia z blondynką, Joannę Gadomską, "Dzień Dziecka z SuperMocą".
LIPIEC
  • wzięłam udział w Summer PAH Academy "Wyzwania i dociekania edukatorów i edukatorek globalnych", której organizatorem jest co roku Polska Akcja Humanitarna.
  • blog Kreatywny polonista obchodził drugie urodziny.
  • otrzymałam prestiżowy tytuł Microsoft Innovative Educator Expert

SIERPIEŃ
  • zostałam trenerem szybkiego czytania oraz technik pamięciowych.
  • wystąpiłam z prelekcją "Powtórzenie, czyli czas na przebudzenia" podczas Letniej Akademii Innowacyjnego Polonisty, wydarzenia online, w trakcie którego opowiadałam o aktywizujących sposobach powtarzania materiału.

WRZESIEŃ
  • tekst z mojego bloga został opublikowany na portalu wyborcza.pl
  • w ramach corocznej akcji Narodowe Czytanie, Agnieszka Jankowiak-Maik przeprowadziła ze mną wywiad, który ukazał się na portalu lubimyczytac.pl
  • profil Kreatywny polonista na FB osiągnął 4500 polubień
  • zainicjowałam i współorganizowałam wraz z Magdą Fijarczyk, Magdaleną Piróg i Elżbietą Kurowską spotkanie metodyczne polonistów we Wrocławiu pod hasłem "Edukacyjnie nad Odrą".
  • byłam prelegentką podczas Konferencji "Dorastanie, dojrzewanie do... Inspiratorzy." organizowanej przez Kreatywną Pedagogikę w Gdańsku.
  • opublikowany mój scenariusz zajęć patriotycznych "Wolność kocham i rozumiem" jako przykład dobrej praktyki na stronie ODN Zielona Góra 
PAŹDZIERNIK
  • praca nad prelekcjami na VI Ogólnopolski Kongres Polonistów i Bibliotekarzy.
LISTOPAD
  • zostałam liderem społeczności Wakelet.
  • na zaproszenie Iwony Gubańskiej przeprowadziłam szkolenie członków Zespołu Humanistycznego III LO w Lesznie.
  • profil Kreatywny polonista na FB osiągnął 5000 polubień.
  • wygłosiłam dwie prelekcje podczas VI Ogólnopolskiego Kongresu Polonistów i Bibliotekarzy.

  • na zaproszenie Katarzyny Drausal i Doroty Kujawy-Weinke wzięłam udział w webinarium organizowanym przez Inspirownię Edukacyjną na temat "Jak być opiekunem Samorządu Uczniowskiego i nie zwariować?" 
  • wystąpiłam jako prelegentka na Nocy Belfrów w Tucznie, podczas której opowiadałam o wykorzystywaniu narzędzi TIK w pracy nauczyciela.

  • na zaproszenie Alicji Mechuły przeprowadziłam szkolenie członków Zespołu Humanistycznego Zespołu Szkół Elektrycznych we Włocławku.
  • razem z Agatą Sieńczak rozpoczęłam pracę nad organizacją Lubuskiej Nocy Belfrów.

GRUDZIEŃ
  • w ramach współpracy z Salonem edukacyjnym EMPIRIA ze Szczecina prowadziłam szkolenie dla nauczycieli z Zespołu Szkół nr 1 w Koszalinie "Technologie informacyjno-komunikacyjne w szkole. Planowanie i prowadzenie lekcji."
  • zostałam trenerem Microsoftu - MICROSOFT INNOVATIVE EDUCATOR TRAINER

  • wzięłam udział w webinarium Pedagogicznego Koła Naukowego COGNITA w Ateneum Szkoła Wyższa w Gdańsku, podczas którego opowiadałam o tym, czy rozgrzewka zawsze musi kojarzyć się ze sportem.
  • w ramach współpracy z Salonem edukacyjnym EMPIRIA ze Szczecina prowadziłam szkolenie dla nauczycieli z Zachodniopomorskiego Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej "Techniki uczenia się".
  • zostałam ambasadorem Wakelet Polska.
  • na zaproszenie Fundacji ADAMED SmartUp nagrałam podcasty z polskimi studentami prestiżowych zagranicznych uczelni - Oxford, 
  • byłam prelegentką podczas "Nocy Belfrów" w Kamieniu Krajeńskim, podczas której podzieliłam się z nauczycielami z całej Polski swoimi refleksjami na temat "Do czego nauczycielowi szkoły średniej potrzebny jest nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej".
  • otrzymałam tytuł MICROSOFT INNOVATIVE EDUCATOR MASTER TRAINER , który potwierdza, że przeszkoliłam minimum 400 osób.
  • razem z Magdą Krajewską, Irminą Żarską, Kingą Maciaszczyk utworzyłyśmy grupę na FB "Zobacz moją lekcję", której celem jest organizowanie otwartych lekcji online, pokazywanie innym nauczycielom swojego warsztatu pracy i wzajemnego uczenia się od siebie. 
     Na koniec pragnę podziękować za wszelkie wsparcie w tym roku osobom dla mnie szczególnym... Dziękuję...
1. Mojemu mężowi i córkom  za cierpliwość, zrozumienie oraz trzeźwe spojrzenie na moje kolejne pomysły...
2. Moim Rodzicom za  nieustanne  wspieranie moich inicjatyw...
3. Moim Teściom za każde ciepłe słowo, motywujące do dalszego działania...
4. Przyjaciółkom, "siostrom " - Magdzie, Agacie, Arlecie, Ani, Dorocie i Arlecie (Polonistkom z pasją) za to, że zawsze mogę na Was liczyć...
5. Oktawii Gorzeńskiej i Ani Sowińskiej za wsparcie w ostatnim czasie i utwierdzenie w przekonaniu, że warto być dobrze nastawionym do zmiany...
                                                                                           
                                                                                                  Kreatywny polonista
                                                                                              Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto