Przejdź do głównej zawartości

Spotkanie z Innym w kulturze, czyli zmień perspektywę

Pomysł na kolejną lekcję języka polskiego jest wynikiem mojego udziału w Letniej Akademii organizowanej przez Polską Akcję Humanitarną. Wiąże się on także ściśle z realizacją podstawy programowej, zarówno w liceum trzyletnim, jak i czteroletnim.

Analizując nową podstawę programową, czytamy:
1. We wstępie:
Celem kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum jest:
- łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;
- rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
- rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
2. W podstawie programowej języka polskiego:
Kształcenie literackie i kulturowe:
- rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe: określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości;
- porównuje utwory literackie i ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
Tworzenie i wypowiedzi. Mówienie i pisanie.
- reaguje na przejaw agresji językowej

Powyższe założenia PP możemy zrealizować podczas dwugodzinnej lekcji na temat "Innego". Teksty, które warto wykorzystać to fragmenty "Przypadków Robinsona Kruzoe"Daniela Defoe, "Jadra ciemności" Josepha Conrada, "Hebanu" Ryszarda Kapuścińskiego lub "Podróży z Herodotem". 
Lekcję rozpoczynamy od swobodnej rozmowy na temat Afryki i sposobów postrzegania jej przez uczniów. Nie podajemy tematu lekcji, robimy to dopiero po zakończeniu rozmowy. Nie podajemy też celów lekcji, gdyż poprosimy o to uczniów na późniejszym etapie. Podczas rozmowy nie komentujemy wypowiedzi, nie wypowiadamy się. Po krótkiej rozmowie wspólnie oglądamy krótki film prezentujący Muzeum Arkadego Fiedlera.

 Po zakończeniu tej części zajęć podajemy uczniom temat: "Spotkanie z Innym w kulturze, czyli zmień perspektywę." i prosimy, by spróbowali wyjaśnić pojęcie "Inny". Zwracamy także uwagę na zastosowanie wielkiej litery w zapisie słowa. Po tym wspólnie tworzymy definicję, zwracając szczególną uwagę na to, że poziom otwartości i tolerancji danej kultury mierzy się stopniem akceptacji Innego.
Następnie prosimy uczniów o przeczytanie wybranych fragmentów tekstów i zaznaczenie w nich sposobu opisywania rdzennych mieszkańców Afryki oraz o refleksję. Jeśli uczniowie nie zwrócą na to uwagi, naprowadzamy ich na kwestię wartościowania. Wprowadzamy przy tej okazji także pojęcie etnocentryzmu (postrzeganie i wartościowanie świata z wąskiej perspektywy własnej kultury etnicznej; wszystko, co inne, obce jest z tej perspektywy gorsze i groźne).

W kolejnym etapie lekcji mówimy uczniom o pojęciu narracji jako sposobie rozumienia świata oraz o myśleniu stereotypowym. Swoją wypowiedź obrazujemy krótkim filmem "Jak mówić o większości świata?" przygotowanym przez PAH. 

Po filmie wracamy do omówionych tekstów i ponownie prosimy uczniów o refleksję oraz pokazujemy dwa obrazy. Analizujemy je w kontekście zdobytej dotychczas wiedzy na temat narracji i stereotypów.


Na koniec stosujemy elementy metody "dociekań filozoficznych". Więcej o niej w artykule Małgorzaty Nowak Nauczanie przez dociekanie, czyli słów kilka o metodzie P4C. W różnych miejscach w klasie rozkładam cztery kartki z cytatami. W moim przypadku są to poniższe cytaty przygotowane przez PAH.



Uczniowie chodzą po klasie, czytają kartki i wybierają te cytaty, które im najbardziej odpowiadają. W zespołach tworzą pytania do tego, co wybrali. Na koniec wspólnie wybierają jedno z pytań do dyskusji. Wnioski z rozmowy swojego zespołu przedstawiają pozostałym osobom w klasie.
Formą zakończenia lekcji będzie określenie przez uczniów jej celów oraz refleksja na temat tego, na czym polega zmiana perspektywy wspomniana w temacie.

                                                                                                       Kreatywny polonista
                                                                                                 Agata Karolczyk-Kozyra





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto