Ustny egzamin z języka polskiego dla większości uczniów wiąże się z bardzo dużym stresem. Wiele emocji budzi zarówno wygłoszenie dłuższej wypowiedzi monologowej, jak i konieczność uczestniczenia w rozmowie z komisją.
Centralna Komisja Egzaminacyjna w materiałach dla nauczycieli jasno określa, iż ustny egzamin z języka polskiego istotny akcent kładzie na myślenie, samodzielność, kreatywność, otwartość, swobodę skojarzeń zorganizowane w poprawnej językowo i retorycznie wypowiedzi. Tekst ikoniczny (tekst kultury) ma być inspiracją do skonstruowania wypowiedzi maturzysty dotyczącej problemu wskazanego w poleceniu do zadania.
Opierając się na powyższym komentarzu, w mojej pracy regularnie wykorzystuję na lekcjach różne teksty kultury, by w ten sposób rozwijać erudycję moich uczniów. W tym celu niejednokrotnie sama tworzę i opracowuję tematy, które omawiamy wspólnie podczas lekcji. Wysyłam je także moim maturzystom na klasową grupę w mediach społecznościowych. Taka forma przygotowywania się do egzaminu sprawdza się bardzo dobrze, ponieważ młodzież szybko reaguje w postaci komentarzy. Dzieli się pomysłami na dobór tekstów, dopytuje... Cieszy mnie, gdy po egzaminie ustnym przychodzą i mówią, że mieli bardzo podobny do tego, który dla nich opracowałam.
Ktoś zapyta, dlaczego piszę o tym w wakacje. Myślę sobie, że mamy wówczas więcej czasu na obcowanie ze sztuką. Wyjeżdżamy w różne miejsca, zwiedzamy, obserwujemy. Warto okres ten potraktować jako spontaniczne szukanie inspiracji. Od pewnego czasu zawsze staram się mieć przy sobie lub w pobliżu coś do notowania rodzących się pomysłów. Regularnie zapisuję w telefonie napotkane w Internecie zdjęcia i obrazy, które stają się dla mnie źródłem inspiracji do stworzenia nowego tematu. Oto kilka moich przykładów:
1. W jaki sposób twórcy kultury ukazują Innego. Omów zagadnienie na podstawie podanego obrazu i wybranych tekstów literackich.
2. W jakim celu artyści w swych dziełach posługują się deformacją i groteską? Omów zagadnienie na podstawie obrazu Zdzisława Beksińskiego oraz wybranych utworów literackich.
3. Starość nie radość? Rozważ jaki obraz starości w swoich dziełach kreują twórcy kultury. Omów temat na podstawie obrazu "Starsze panie z parasolkami" oraz wybranych tekstów literackich.
4. Kobieta i jej rola w społeczeństwie. Jaki obraz i rolę kobiety kreuje literatura i sztuka? Omów zagadnienie na podstawie podanego obrazu/zdjęcia i wybranych tekstów literackich. (tu zainspirowały mnie dwa teksty kultury, dlatego wykorzystuję oba)
5. Jakie wizje arkadii ukazują teksty kultury? Omów zagadnienie na podstawie podanego obrazu i wybranych tekstów literackich.
6. Jaką rolę w tekstach kultury pełnią drzewa? Omów zagadnienie na podstawie obrazu C. D. Friedricha "Samotne drzewo" i wybranych tekstów literackich.
7. W
jakim celu artyści w swych dziełach ukazują obraz grobu, mogiły? Omów zagadnienie na podstawie obrazu Dominika Woźniaka "Mogiła samobójcy"
oraz wybranych utworów literackich.
8. Jaki obraz rodzica prezentują teksty kultury? Omów zagadnienie na podstawie podanej rzeźby
oraz wybranych utworów literackich.
9. Jaką rolę w życiu człowieka pełnią książki? Omów zagadnienie na podstawie podanej rzeźby
oraz wybranych utworów literackich.
10. Jaki obraz miasta ukazują literatura i kultura? Omów temat na podstawie obrazu M. Chagalla "Paryż widziany z okna" oraz znajomości powieści B. Prusa "Lalka".
A jakie teksty kultury Was inspirują? Podzielcie się nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Obrazy pobrane z Internetu.
Komentarze
Prześlij komentarz