Przejdź do głównej zawartości

PIOSENKA NA JĘZYKU POLSKIM



O tym, że powtarzania nigdy dosyć, wie każdy nauczyciel, który przygotowuje uczniów do egzaminów. W mojej pracy ciągle szukam nowych pomysłów na lekcje powtórzeniowe lub na krótkie formy utrwalania wiedzy. Inspiracje, jak się okazuje, można znaleźć wszędzie. Ostatnio na przykład zainspirowała mnie piosenka Tadeusza Nalepy „Kiedy byłem małym chłopcem”, którą usłyszałam podczas jazdy samochodem do pracy. Uznałam, że słowa „Najważniejsze co się czuje, słuchaj zawsze głosu serca hej” oraz „Głosem serca się nie kieruj, tylko forsa w życiu ważna jest” mogą być formą wyjścia do rozmowy na temat wartości w życiu człowieka. https://www.youtube.com/watch?v=jNrfHcPdQO4
Po wysłuchaniu utworu uczniowie zostaną poproszeni o wskazanie wartości przekazanych synowi przez ojca w różnych etapach jego życia. Następnie, podczas dyskusji, będą wyjaśniać prawdopodobne przyczyny zmiany poglądów ojca. W konsekwencji wskażą także wartości moralne i materialne jako kontrastujące ze sobą. Kolejnym etapem będzie wyszukanie kontekstów literackich. Uczniowie poproszeni zostaną o wskazanie bohaterów literackich, dla których liczą się wartości etyczne, duchowe oraz tych, dla których znaczenie mają wartości materialne. Przykłady zapisane zostaną w tabeli. Na koniec uczniowie wylosują nazwiska bohaterów literackich z pudełka z nakrętkami (pisałam o nim tutaj https://kreatywnypolonista.blogspot.com/2018/08/nakretki-pudeka-soiki-i-inne-kartoniki.html) oraz wskażą wartości ważne dla wylosowanej postaci. Zajęcia można także uzupełnić o nawiązanie do utworów literackich, których tematem są wartości moralne i nazwanie ich w celu utrwalenia.


Inny, bardzo ciekawy przykład wykorzystania piosenki jako powtórzenia materiału na lekcji języka polskiego zaproponowała w jednej z grup na Facebooku Agnieszka Fijałkowska, nauczycielka w liceum w Kórniku, która zaproponowała zabawę z piosenką, polegającą na łączeniu utworu muzycznego z bohaterami literackim lub z epokami. Przykładów nasuwa się od razu mnóstwo. Pani Agnieszka zaproponowała kilka:
-         Mrozu „Poza logiką” w nawiązaniu do "Romantyczności", postaci Gustawa z IV cz. Dziadów, romantyzmu;
-         "List do M." Dżemu  a Cezary Baryka, który zbyt późno docenia matkę;
-         Rojek "Chciałbym umrzeć z miłości" jako współczesny Werter
-         "Podaruj mi trochę słońca" E. Bem w kontekście dekadentów z „Wesela”;
Zabawa z piosenkami miałaby polegać na tym, że nauczyciel dzieli klasę na zespoły, a następnie włącza uczniom kawałek piosenki, najlepiej współczesnego i dobrze znanego im utworu, by mogli szybko reagować. Drużyny podają propozycje odpowiedzi na czas, tzn. kto pierwszy, ten zdobywa punkt. Drużynę zwycięską można nagrodzić dobrymi ocenami lub plusami. Nagroda jest tu bardzo istotna, ponieważ wzmaga rywalizację i pobudza do myślenia.
Oba pomysły mogą stanowić także formę rozgrzewki podczas lekcji ( https://kreatywnypolonista.blogspot.com/2018/07/istotne-piec-minut-czyli-jak-ciekawie.html) lub zostać wykorzystane także podczas „Maturnocki” (https://kreatywnypolonista.blogspot.com/2018/08/maturnocka-moj-pomys-na-powtorke-z.html).
A Wy, jakie utwory wykorzystalibyście, by utrwalić materiał? Podzielcie się nimi w komentarzach.
                                                                                                                    Agata Karolczyk-Kozyra

Pomysł Agnieszki Fijałkowskiej opisany za zgodą autorki.

                                                                                               
                                                                                               


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto