Przejdź do głównej zawartości

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur.


Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek:

1. Należy odpowiednio przygotować salę lekcyjną i we właściwy sposób ustawić stoliki. Jedna ławka to jedna stacja.
2. Każde stanowisko musi być oznaczone kolejnym numerem, np. Stacja nr 1, Stacja nr 2, etc.
3. Najlepiej na lekcji poprzedzającej pracę niniejszą metodą, poinformować uczniów na czym ona polega i wyjaśnić ich ewentualne wątpliwości.
4. Podjąć decyzję, czy uczniowie będą pracować pojedynczo, czy w zespołach dwuosobowych.
5. Przy każdej stacji zostawić polecenie, instrukcję wykonania zadania.
6. Należy dać każdej osobie lub parze kartę pracy do zapisywania na niej odpowiedzi.
7. Stacji z zadaniami powinno być tyle, ilu uczniów lub par wykonuje polecenia. Można przygotować dodatkową stację "klucz", czyli tzw. stację kontrolną, przy której uczniowie mogą sprawdzić swoje zadania.
8. Uczniowie "odwiedzają" stacje w dowolnej kolejności.
9. Stacje powinny zawierać zadania o różnym stopniu trudności oraz aktywizować różne zmysły i uwzględniać rozmaite formy aktywności. Zmiana stacji następuje po wykonaniu poprzedniego zadania lub po upływie przeznaczonego na to czasu.
10. Przygotowując zadania należy uwzględnić, ile czasu uczniowie będą potrzebować na wykonanie poszczególnych poleceń. Warto pamiętać, że nie mogą być one zbyt długie i rozbudowane, ponieważ średnio na wykonanie zadania uczniowie będą mieć 2-3 minuty.
11. Nauczyciel czuwa nad sprawnym przebiegiem lekcji i kontroluje czas. W razie potrzeby służy pomocą.


Przykładowe zadania do "Makbeta" Williama Szekspira:

1. Połącz w pary bohatera z jego krótką charakterystyką.
2. Którzy bohaterowie giną z rąk Makbeta lub z jego rozkazu?
3. Podaj trzy miejsca, w których dzieje się akcja utworu.
4. Kim są?
5. Podaj cztery cechy Makbeta przed przemianą.
6. Podaj cztery cechy Makbeta po przemianie.
7. Jak podzielony jest utwór?
8. Podaj 5 słów, które oddadzą tematykę utworu (bez nazw własnych).
9. W jaki sposób podane ilustracje łączą się z akcją utworu?
10. Podaj 5 cech Lady Makbet.
11. O kim mowa?
12. Zaznacz „Prawda”, gdy zdanie jest prawdziwe lub „Fałsz”, gdy jest fałszywe.
13. Zaznacz „Informacja” lub „Opinia” we właściwym miejscu.
14. Wskaż 5 motywów występujących w utworze.
15. Kto to powiedział?

A czy Wy też pracujecie metodą stacji zadaniowych? Podzielcie się swoimi refleksjami w komentarzach.

                                                                                                            Agata Karolczyk-Kozyra

    Komentarze

    1. Nigdy nie pracowałam tą metodą, ale chętnie spróbuję. Proszę powiedzieć, w jak licznej klasie prowadziła Pani zajęcia i czy karty pracy są oceniane przez nauczyciela po zakończeniu lekcji.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. W jednej klasie było 28 osób - wówczas stacji też było 28. Natomiast w klasie, w której jest 35 osób uczniowie pracowali w parach i stacji było 18. Karty pracy oceniam. Uczniowie chętnie pracują taką metodą. W klasie pierwszej liceum w ten sposób podsumowaliśmy znajomość lektury, zamiast tradycyjnej kartkówki. Młodzież była zadowolona i zapamiętała o wiele więcej.

        Usuń
    2. Jutro spróbuję tej metody na lekcji powtórkowej z antyku. Zobaczymy, jak pójdzie. Dam znać.
      Pozdrawiam i dziękuję za pomysł :-)

      OdpowiedzUsuń
    3. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

      OdpowiedzUsuń

    Prześlij komentarz

    Popularne posty z tego bloga

    11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

    Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

    PIERWSZA LEKCJA, czas start!

    Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę