Przejdź do głównej zawartości

"ODA DO MŁODOŚCI" LUB "WESELE" - o relacjach społecznych w lekturach

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Ostatnio napisała do mnie Pani Katarzyna, która szukała pomysłu na zajęcia związane z "Odą do młodości". Podczas naszej rozmowy zrodziła się koncepcja bardzo ciekawej lekcji. Pani Katarzyna postanowiła wyjść od filmu animowanego, który ostatnio pojawił się na moim profilu na FB "Kreatywny polonista" [Animacja]. Doszukała się w nim analogii do utworu Mickiewicza, zwracając uwagę zarówno na treść, jak i na kolorystykę zawartą w utworze. Po obejrzeniu filmu nadchodzi czas na zapoznanie uczniów z tekstem Mickiewicza oraz jego wstępną interpretację. Można wykorzystać tu technikę close reading, o której pisałam tutaj. W celu utrwalenia tekstu ody i zapamiętania jej najważniejszych treści warto wysłuchać utworu w wersji muzycznej, w wykonaniu studentów PWST w Krakowie[utwór dostępny tutaj] . Pani Katarzyna zaproponowała natomiast, by uczniowie ułożyli manifest współczesnego młodego człowieka z rozsypanki słów "Ody do młodości". Dodałam, aby młodzież zrobiła to w grupach, przyklejając na szary papier wybrane fragmenty utworu zapisane na kolorowych paskach. Tu ponownie można wykorzystać kolorystykę jako symbol "świata samolubów" i różnobarwne paski jako symbol "ducha jutrzenki swobody". Na koniec proponuję, żeby uczniowie spróbowali wyszukać wśród utworów współczesnych artystów teksty o podobnym charakterze, takie manifesty XXI wieku.. Celem zestawienia jest pokazanie, że wartości ważne dla młodych romantyków są nadal aktualne, a współczesna młodzież ma podobne marzenia do tych, które mieli ich rówieśnicy prawie dwieście lat temu. Dzięki temu nie tylko "oswoimy Mickiewicza", ale osiągniemy coś jeszcze - zbudujemy swój autorytet, pokazując uczniom, że zwracamy uwagę nie tylko na klasyczną literaturę, ale także na ich problemy, marzenia i zainteresowania. A może przy okazji ujawnią się klasowi artyści, o których nie wiemy. Jednocześnie przypomnimy młodzieży, że kontekstem mogą być również teksty piosenek współczesnych artystów.

Inny pomysł na wykorzystanie zaprezentowanej powyżej animacji dotyczy "Wesela" i lekcji, podczas której omówimy trudne relacje społeczne na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku. Film możemy wykorzystać zarówno jako wprowadzenie do tematu, jak i podsumowanie rozważań. Dzielimy uczniów na siedem zespołów. Każda grupa pracuje z innym fragmentem lektury. Wybieramy sceny z Aktu I (1,3,4,6,7,8,9,12,17,22,23,26,30) i przydzielamy średnio po dwie każdej grupie. Zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji na temat relacji społecznych między inteligencją a chłopami. Młodzież zapisuje swoje przemyślenia, komentarze wraz z odpowiednimi cytatami na kolorowych paskach papieru, które następnie przykleja na szary papier. Na koniec uczniowie prezentują efekty swojej pracy oraz pod kierunkiem nauczyciela sporządzają notatkę na temat obrazu społeczeństwa polskiego w "Weselu". Podsumowując lekcję, warto także poprosić uczniów, by podali konteksty literackie, w których poruszony został również obraz narodu polskiego (np. "Dziady" cz.III, "Pan Tadeusz", "Lalka"). Pomysł na lekcję z "Wesela" znajdziecie także w innym poście tutaj.

                                                                                                                       Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto