Przejdź do głównej zawartości

TIK na lekcjach polskiego - czemu nie?

Narzędzia TIK, wykorzystywanie TIK, szkolenie z TIK, etc., etc. W ostatnim czasie skrót TIK pojawia się w związku z reformą polskiego szkolnictwa praktycznie wszędzie, a każdy nauczyciel ma być nie tylko specjalistą w swojej profesji, ale znać się również na technologii informacyjno-komunikacyjnej. Warto zatem chociaż w minimalnym stopniu zainteresować się tym zagadnieniem i zastanowić się, w jaki sposób możemy wykorzystać najnowsze technologie podczas lekcji języka polskiego.



Nie ukrywam, że wybitnym znawcą owych technologii nie jestem, ale z kilku ciekawych programów i aplikacji korzystam regularnie podczas moich lekcji. Co wtedy słyszę od uczniów? "Takich rzeczy powinniśmy się uczyć na informatyce, a nie na polskim." I co wtedy odpowiadam z nieukrywaną satysfakcją? "W dzisiejszym świecie wszyscy jesteśmy informatykami i nie wypada, żebyśmy się na tym nie znali."  Ale przejdźmy do konkretów...


QR Kody - to kody kreskowe pozwalające na zapisanie dużej ilości danych. Chętnie wykorzystuję je podczas zajęć. W postaci kodów zapisuję tematy lekcji lub zadania do wykonania. Umieszczam w nich także NaCoBeZU. Wydrukowane QR kody przyklejam w klasie w różnych miejscach. Czasem jest to tablica, czyli miejsce widoczne dla wszystkich. Czasem, chcąc wprowadzić element niespodzianki, zaskoczenia, grywalizacji umieszczam QR kod w miejscu mniej widocznym. Wówczas proszę uczniów, by odszukali w klasie coś  nietypowego. Oczywiście pozwalam korzystać wtedy z telefonów komórkowych, czym wzbudzam wiele pozytywnych emocji, ale też zaskoczenia wśród młodzieży.  W związku z setną rocznicą odzyskania niepodległości zaplanowałam grę dydaktyczną na terenie szkoły. Wszystkie zadania zostaną przygotowane dla uczniów w postaci kodów. Wbrew pozorom często okazuje się, że młodzi ludzie wielokrotnie w różnych miejscach widzieli kody QR, ale zupełnie nie wiedzą, do czego one służą. Tu znajdziecie prosty generator kodów, z którego korzystam.



Kahoot! to bezpłatna platforma do tworzenia i przeprowadzania testów, quizów interaktywnych . Uczniowie rozwiązują test za pomocą telefonów, tabletów lub komputerów. Można ułożyć dowolną liczbę pytań i odpowiedzi oraz określić czas przeznaczony na jej udzielenie. Jest to ciekawy sposób na sprawdzenie wiedzy lub jej utrwalenie. Uczniowie mogą pracować samodzielnie lub w parach. Po każdym pytaniu program podlicza, kto udzielił odpowiedzi najszybciej, kto zrobił to prawidłowo. Quiz zawsze wzbudza wiele emocji wśród uczniów oraz wprowadza element rywalizacji. Ma także wpływ na relacje interpersonalne w klasie, ponieważ gra integruje i wprawia w pozytywny nastrój. Jest to rodzaj nauki przez zabawę, a ja chętnie to wykorzystuję na zakończenie omawiania lektury lub jako podsumowanie  epoki. Link do platformy znajdziesz tutaj.



Canva - to prosty program do tworzenia plakatów. Lubię stosować go podczas analizowania utworów dramatycznych. Proszę wówczas uczniów, by jako zadanie domowe zaprojektowali plakat przedstawienia teatralnego. Dzięki niemu wykonuję też plakaty przedstawień teatralnych mojego koła lub ogłoszenia o wydarzeniach kulturalnych w szkolnej bibliotece. Link do programu tutaj.



Na koniec jeszcze Padlet. Jest to wirtualna tablica, na której możemy umieszczać materiały dla naszych uczniów, gromadzić zbiory, ogłaszać i przeprowadzać drobne konkursy, otrzymywać informacje zwrotne. Na tablicy możemy umieszczać teksty, linki i zdjęcia. Wiadomości dodajemy w bardzo prosty sposób, poprzez dwukrotne kliknięcie w puste miejsce na ścianie i uzupełnienie go swoją treścią. Możliwości zastosowania tej wirtualnej tablicy może być wiele. Mój pomysł na padlet to dostęp do ciekawych materiałów dla maturzystów. Jest to zadanie, które zaplanowałam sobie na październik. O wynikach mojej pracy z pewnością Was tu poinformuję. Dziś tylko podaję gotowy link do tablicy.

A z jakich programów i aplikacji Wy korzystacie podczas swoich lekcji? Jakie macie pomysły na wykorzystanie TIK na języku polskim? Koniecznie napiszcie o tym w komentarzach.
                                                                                                                                                                                                                                                                                               Agata Karolczyk-Kozyra

Zdjęcie Kahoot oraz QR kod pobrane z Internetu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto