Przejdź do głównej zawartości

ODWRÓCONE PUDEŁKO LEKTUROWE

O pudełku lekturowym pisałam jakiś czas temu tutaj. Pomysł jest ciekawy, jednak  tym razem postanowiłam go nieco zmodyfikować i urozmaicić. Przygotowując tegoroczną "Maturnockę" (więcej o niej przeczytacie tutaj), chciałam wprowadzić coś nowego. Wychodząc już z domu na zajęcia, doznałam cudownego olśnienia - pudełko lekturowe! W szybkim tempie wrzuciłam do kartonu kilka przedmiotów kojarzących się z lekturami obowiązkowymi. I tak zrodził się pomysł odwróconego pudełka. Nazwałam je tak dla odróżnienia od tradycyjnego pudełka z lekturą, które przygotowują uczniowie.



Pomysł można wykorzystać do powtórzenia wszystkich lektur omawianych w danej klasie, czy w całym cyklu nauczania. Można też przygotować pudełko z jednej lektury. Istotne jest by było ono duże, oklejone kolorowym papierem lub pomalowane i zamknięte. Wchodząc do klasy z takim pudłem z pewnością pobudzimy ciekawość uczniów, którzy będą dopytywać o to, co jest w środku. Przypomnę, że zgodnie z założeniami neurodydaktyki ciekawość jest jednym z ważniejszych elementów lekcji, ponieważ stymuluje mózg do działania. Drugą tak istotną kwestią, przyczyniającą się do rozwoju mózgu młodego człowieka, jest kreatywne działanie. Im więcej zmysłów angażujemy w proces uczenia się, tym więcej struktur naszego mózgu zostaje pobudzonych i zmuszonych do współpracy. To prowadzi do lepszego zapamiętywania. Mózg bowiem lubi rzeczy niezwykłe oraz uczy się tego, co interesujące.



Przygotowując zatem nasze pudełko warto uwzględnić takie rekwizyty, które pobudzą kilka zmysłów, m.in. węch, wzrok i dotyk. Taka forma pracy z uczniami daje nam okazję do sprawdzenia znajomości lektury w nietypowy sposób - nie musimy robić kartkówki. Jeśli w kartonie umieścimy tyle rekwizytów związanych z utworem, ilu mamy uczniów, to każdy może omówić jeden. Nadajemy wszystkim przedmiotom numer. Uczniowie kolejno losują karteczki, na których są numery rekwizytów. Następnie każdy omawia wylosowany przez siebie przedmiot, mówiąc z jaką historią z utworu jest związany. Dzięki temu sprawdzimy stopień znajomości lektury, a uczniowie powtórzą i utrwalą jej treść. Ciekawym elementem będą też materiały w kolorach, kojarzących się z wydarzeniami z tekstu. Warto zauważyć, że przygotowanie takiego pudła wymaga kreatywności nie tylko od uczniów, ale także od nas. Myślę jednak, że warto! A jakie jest Wasze zdanie? Podzielcie się nim w komentarzach!

                                                                                         Agata Karolczyk-Kozyra


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę...

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przy...

MISTERIUM MĘKI PAŃSKIEJ

Rozpoczął się Wielki Post. To okazja do zadumy i refleksji nad sensem życia i istotą człowieczeństwa. W wielu szkołach w tym okresie będą odbywać się rekolekcje wielkopostne, stąd pomysł na to jak je urozmaicić. Być może wielu polonistów przy współpracy z katechetami będzie przygotowywać w swoich szkołach program rekolekcji, dlatego dziś dzielę się z Wami scenariuszem Misterium Męki Pańskiej, który stworzyłam jakiś czas temu na potrzeby mojej szkoły. Można go wykorzystać w szkole ponadpodstawowej, gimnazjum lub w ostatnich klasach szkoły podstawowej. W tym roku postanowiłam ponownie go wykorzystać w liceum. Słowa wygłaszane w scenariuszu przez narratora są wciąż aktualne. Ich celem jest nakłonienie młodych ludzi do zatrzymania się na chwilę w tempie życia oraz zastanowienie się nad jego sensem i wartością. Tegoroczny spektakl chciałabym wystawić w kościele ze względu na klimat miejsca. Czy mi się uda? Zobaczymy...  Zachęcam do lektury scenariusza. Materiał opracowały: Agat...