Kończy się rok szkolny, wkrótce będziemy wystawiać oceny,
nasi uczniowie oddadzą podręczniki do bibliotek i co wtedy? Wielu nauczycieli
szuka inspiracji i pomysłów na ostatnie lekcje. W dzisiejszym wpisie
znajdziecie kilka sposobów na zajęcia rozwijające kreatywność Waszych uczniów.
POMYSŁ 1 – „Przewodnicy”
To dwie lekcje, które
przeprowadziłam tuż przed końcem zeszłego roku szkolnego z drugą klasą
gimnazjum. Pierwsza lekcja miała miejsce na boisku szkolnym. Uczniowie, siedząc
na trawie, w grupach pracują z przewodnikiem turystycznym naszego miasta. Mam
kilka egzemplarzy w bibliotece szkolnej, dlatego warto z nich skorzystać. Każda
grupa przygotowuje informacje na temat innego zabytku. Uczniowie wyszukują
informacje, przygotowują ciekawostki na temat miejsca. Ich rolą jest takie
przygotowanie się do prezentacji zabytku, by każda z osób będących w grupie,
powiedziała o nim kilka słów. Druga lekcja to spacer po mieście szlakiem
wybranych zabytków. Przy każdym z nich zatrzymujemy się i wybrana grupa
„przewodników” zapoznaje klasę z miejscem. By bardziej zaintrygować uczniów,
dzień wcześniej możemy ich poprosić, aby przynieśli koce. Zajęcia pełnią
wiele funkcji, realizując tym samym kompetencje kluczowe zawarte w podstawie
programowej – uczniowie, pracując z tekstem, uczą się czytania ze zrozumieniem,
dokonywania selekcji materiału, a następnie formułowania krótkiej wypowiedzi
monologowej.
POMYSŁ 2 – „Frazeologiczne lub lekturowe karty Dixit”
Dzielimy klasę na 5-6-osobowe
zespoły. Każdy z nich otrzymuje zestaw kart. Zadaniem grup jest gra zgodna z
zasadami. W kolejnych rundach jeden z graczy staje się bajarzem, narratorem.
Wybiera jedną ze swoich kart i podaje frazeologizm, który do niej pasuje i tym
samym staje się hasłem. Teraz pozostali gracze wybierają jedną z własnych kart,
która najlepiej pasuje do hasła bajarza. Następnie wszystkie wybrane karty są
mieszane i zadaniem pozostałych graczy jest odgadnięcie, która z nich należała
do narratora. Wygrywa ten, kto najszybciej zbierze ustaloną ilość punktów. Gra
toczy się pod nadzorem nauczyciela, który rozstrzyga w kwestiach spornych.
Druga możliwość to zastąpienie frazeologizmów hasłami związanymi z lekturami omawianymi w danym roku szkolnym. To doskonały sposób na ich utrwalenie.
Druga możliwość to zastąpienie frazeologizmów hasłami związanymi z lekturami omawianymi w danym roku szkolnym. To doskonały sposób na ich utrwalenie.
POMYSŁ 3 - "Strona 57"
Prosimy uczniów, by na następną lekcję każdy przyniósł dwie dowolne książki, które mają powyżej 57 stron. Podczas lekcji uczniowie odnajdują w swoich książkach stronę 57 i wyszukują z nich po pięć dowolnych zdań. Następnie zdania te umieszczają w tabeli w rubryce „Książka A” i „Książka B”. Zadaniem uczniów jest ułożenie interesującej opowieści, która zawierałaby połączenie zdania z rubryki A ze zdaniem z rubryki B. Potem mogą tę opowieść przeczytać na forum lub po zapisaniu fragmentu opowieści zamienić się z kolegą z ławki, który będzie kontynuował pracę z wykorzystaniem swoich zdań. Pomysł niewątpliwie rozwija kreatywność i pobudza do intensywnego myślenia. Im starsi uczniowie, tym realizacja tego zadania przychodzi im trudniej, dlatego tym bardziej warto z niego korzystać.
Prosimy uczniów, by na następną lekcję każdy przyniósł dwie dowolne książki, które mają powyżej 57 stron. Podczas lekcji uczniowie odnajdują w swoich książkach stronę 57 i wyszukują z nich po pięć dowolnych zdań. Następnie zdania te umieszczają w tabeli w rubryce „Książka A” i „Książka B”. Zadaniem uczniów jest ułożenie interesującej opowieści, która zawierałaby połączenie zdania z rubryki A ze zdaniem z rubryki B. Potem mogą tę opowieść przeczytać na forum lub po zapisaniu fragmentu opowieści zamienić się z kolegą z ławki, który będzie kontynuował pracę z wykorzystaniem swoich zdań. Pomysł niewątpliwie rozwija kreatywność i pobudza do intensywnego myślenia. Im starsi uczniowie, tym realizacja tego zadania przychodzi im trudniej, dlatego tym bardziej warto z niego korzystać.
Książka A |
Książka B |
POMYSŁ 4 - "Znajdź wyjście z sytuacji"
Dzielimy uczniów na czteroosobowe
zespoły. Każdy zespół otrzymuje kartkę i długopis, by móc zapisać rozwiązania.
Następnie czytamy instrukcję:
Znajdź rozwiązanie dla każdej z opisanych
poniżej sytuacji. Wykorzystaj swoją zdolność twórczego myślenia, żeby jak
najlepiej wykorzystać to, co masz do dyspozycji.
a) Zamknięto
cię w pokoju bez okien, wokół nikogo nie ma, klucz jest za drzwiami. Pokój
jest, praktycznie biorąc, pusty – tylko w rogu leży spinka do włosów i gazeta
oraz stoi pusty szklany słój. Jak możesz się wydostać, nie wyważając drzwi?
b) Jedziesz na piknik nad płytką rzekę w
nadziei, że złowisz jakąś rybę, ale na miejscu okazuje się, że zapomniałeś
ekwipunku wędkarskiego. Masz jednak plastikową butelkę coca – coli, bochenek
chleba, nóż i prześcieradło. Jak możesz łapać ryby?
c) Jesteście rozbitkami na wyspie
bezludnej. Wasz okręt zatonął, uratowała się tylko wasza grupka. Pewnego dnia
fala wyrzuca na plażę dużą skrzynię – prawdopodobnie część ładunku okrętu.
Biegniecie do skrzyni w nadziei, że znajdziecie tam coś pożytecznego, ale
stwierdzacie, że w środku jest pełno żarówek, wkładów do długopisów i guzików
od bielizny. Jest tego wszystkiego naprawdę bardzo dużo. Co możecie z tego
zrobić na bezludnej wyspie? W jaki sposób możecie wykorzystać ten niezwykły
ładunek?
Po upływie przewidzianego czasu poszczególne zespoły prezentują swoje
pomysły. Wykorzystując powyższe zadania możemy także zorganizować konkurs na
najbardziej kreatywną grupę. Każdy zespół ma do swojej dyspozycji punkty od 1
do3, które może przyznać pozostałym zespołom, odpowiednio po 1, 2 lub 3 punkty,
z wyłączeniem swojej drużyny. Wygrywa grupa, która zgromadzi największą ilość
punktów.
POMYSŁ 5 - "Czy rozumiesz to co słyszysz?"
Na kartce rysujemy
prosty rysunek, kilka prostych elementów. Następnie wybieramy jednego ucznia –
może być ochotnik. Pozostałym rozdajemy kartki, na których będą odwzorowywać
nasz rysunek. Wybrany uczeń opowiada, co widzi na rysunku. Nie wolno mu
stosować nazw przedmiotów narysowanych przez nauczyciela. Może je opisywać,
przedstawiać ich lokalizację, jednak nie wolno mu zbyt ułatwiać słuchaczom
zadania. Na koniec wszyscy porównują swoje rysunki z oryginałem. Celem
ćwiczenia jest kształcenie umiejętności koncentrowania się oraz słuchania ze
zrozumieniem.
A jakie są Wasze pomysły na ostatnie lekcje? Podzielcie
się nimi w komentarzach.
Agata Karolczyk-Kozyra
Inspiracje:
1. Krzysztof
J. Szmidt ,,Trening kreatywności”
2. http://www.profesor.pl/mat/pd2/pd2_a_kurzydlak_030611_2.pdf
Komentarze
Prześlij komentarz