Przejdź do głównej zawartości

5 POMYSŁÓW NA OSTATNIE LEKCJE

Kończy się rok szkolny, wkrótce będziemy wystawiać oceny, nasi uczniowie oddadzą podręczniki do bibliotek i co wtedy? Wielu nauczycieli szuka inspiracji i pomysłów na ostatnie lekcje. W dzisiejszym wpisie znajdziecie kilka sposobów na zajęcia rozwijające kreatywność Waszych uczniów.

POMYSŁ 1 – „Przewodnicy”

To dwie lekcje, które przeprowadziłam tuż przed końcem zeszłego roku szkolnego z drugą klasą gimnazjum. Pierwsza lekcja miała miejsce na boisku szkolnym. Uczniowie, siedząc na trawie, w grupach pracują z przewodnikiem turystycznym naszego miasta. Mam kilka egzemplarzy w bibliotece szkolnej, dlatego warto z nich skorzystać. Każda grupa przygotowuje informacje na temat innego zabytku. Uczniowie wyszukują informacje, przygotowują ciekawostki na temat miejsca. Ich rolą jest takie przygotowanie się do prezentacji zabytku, by każda z osób będących w grupie, powiedziała o nim kilka słów. Druga lekcja to spacer po mieście szlakiem wybranych zabytków. Przy każdym z nich zatrzymujemy się i wybrana grupa „przewodników” zapoznaje klasę z miejscem. By bardziej zaintrygować uczniów, dzień wcześniej możemy ich poprosić, aby przynieśli koce. Zajęcia pełnią wiele funkcji, realizując tym samym kompetencje kluczowe zawarte w podstawie programowej – uczniowie, pracując z tekstem, uczą się czytania ze zrozumieniem, dokonywania selekcji materiału, a następnie formułowania krótkiej wypowiedzi monologowej.




POMYSŁ 2 – „Frazeologiczne lub lekturowe karty Dixit”

Dzielimy klasę na 5-6-osobowe zespoły. Każdy z nich otrzymuje zestaw kart. Zadaniem grup jest gra zgodna z zasadami. W kolejnych rundach jeden z graczy staje się bajarzem, narratorem. Wybiera jedną ze swoich kart i podaje frazeologizm, który do niej pasuje i tym samym staje się hasłem. Teraz pozostali gracze wybierają jedną z własnych kart, która najlepiej pasuje do hasła bajarza. Następnie wszystkie wybrane karty są mieszane i zadaniem pozostałych graczy jest odgadnięcie, która z nich należała do narratora. Wygrywa ten, kto najszybciej zbierze ustaloną ilość punktów. Gra toczy się pod nadzorem nauczyciela, który rozstrzyga w kwestiach spornych.
Druga możliwość to zastąpienie frazeologizmów hasłami związanymi z lekturami omawianymi w danym roku szkolnym. To doskonały sposób na ich utrwalenie.

POMYSŁ 3 - "Strona 57"

Prosimy uczniów, by na następną lekcję każdy przyniósł dwie dowolne książki, które mają powyżej 57 stron. Podczas lekcji uczniowie odnajdują w swoich książkach stronę 57 i wyszukują z nich po pięć dowolnych zdań. Następnie zdania te umieszczają w tabeli w rubryce „Książka A” i „Książka B”. Zadaniem uczniów jest ułożenie interesującej opowieści, która zawierałaby połączenie zdania z rubryki A ze zdaniem z rubryki B. Potem mogą tę opowieść przeczytać na forum lub po zapisaniu fragmentu opowieści zamienić się z kolegą z ławki, który będzie kontynuował pracę z wykorzystaniem swoich zdań. Pomysł niewątpliwie rozwija kreatywność i pobudza do intensywnego myślenia. Im starsi uczniowie, tym realizacja tego zadania przychodzi im trudniej, dlatego tym bardziej warto z niego korzystać.


Książka A


Książka B












POMYSŁ 4 - "Znajdź wyjście z sytuacji"

Dzielimy uczniów na czteroosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje kartkę i długopis, by móc zapisać rozwiązania. Następnie czytamy instrukcję:

Znajdź rozwiązanie dla każdej z opisanych poniżej sytuacji. Wykorzystaj swoją zdolność twórczego myślenia, żeby jak najlepiej wykorzystać to, co masz do dyspozycji.

a) Zamknięto cię w pokoju bez okien, wokół nikogo nie ma, klucz jest za drzwiami. Pokój jest, praktycznie biorąc, pusty – tylko w rogu leży spinka do włosów i gazeta oraz stoi pusty szklany słój. Jak możesz się wydostać, nie wyważając drzwi?
b) Jedziesz na piknik nad płytką rzekę w nadziei, że złowisz jakąś rybę, ale na miejscu okazuje się, że zapomniałeś ekwipunku wędkarskiego. Masz jednak plastikową butelkę coca – coli, bochenek chleba, nóż i prześcieradło. Jak możesz łapać ryby?

c) Jesteście rozbitkami na wyspie bezludnej. Wasz okręt zatonął, uratowała się tylko wasza grupka. Pewnego dnia fala wyrzuca na plażę dużą skrzynię – prawdopodobnie część ładunku okrętu. Biegniecie do skrzyni w nadziei, że znajdziecie tam coś pożytecznego, ale stwierdzacie, że w środku jest pełno żarówek, wkładów do długopisów i guzików od bielizny. Jest tego wszystkiego naprawdę bardzo dużo. Co możecie z tego zrobić na bezludnej wyspie? W jaki sposób możecie wykorzystać ten niezwykły ładunek?

Po upływie przewidzianego czasu poszczególne zespoły prezentują swoje pomysły. Wykorzystując powyższe zadania możemy także zorganizować konkurs na najbardziej kreatywną grupę. Każdy zespół ma do swojej dyspozycji punkty od 1 do3, które może przyznać pozostałym zespołom, odpowiednio po 1, 2 lub 3 punkty, z wyłączeniem swojej drużyny. Wygrywa grupa, która zgromadzi największą ilość punktów.

POMYSŁ 5 - "Czy rozumiesz to co słyszysz?"

Na kartce rysujemy prosty rysunek, kilka prostych elementów. Następnie wybieramy jednego ucznia – może być ochotnik. Pozostałym rozdajemy kartki, na których będą odwzorowywać nasz rysunek. Wybrany uczeń opowiada, co widzi na rysunku. Nie wolno mu stosować nazw przedmiotów narysowanych przez nauczyciela. Może je opisywać, przedstawiać ich lokalizację, jednak nie wolno mu zbyt ułatwiać słuchaczom zadania. Na koniec wszyscy porównują swoje rysunki z oryginałem. Celem ćwiczenia jest kształcenie umiejętności koncentrowania się oraz słuchania ze zrozumieniem.



A jakie są Wasze pomysły na ostatnie lekcje? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                                  Agata Karolczyk-Kozyra


Inspiracje:
1.       Krzysztof J. Szmidt ,,Trening kreatywności”

2.       http://www.profesor.pl/mat/pd2/pd2_a_kurzydlak_030611_2.pdf

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto