Przejdź do głównej zawartości

5 POMYSŁÓW NA OSTATNIE LEKCJE

Kończy się rok szkolny, wkrótce będziemy wystawiać oceny, nasi uczniowie oddadzą podręczniki do bibliotek i co wtedy? Wielu nauczycieli szuka inspiracji i pomysłów na ostatnie lekcje. W dzisiejszym wpisie znajdziecie kilka sposobów na zajęcia rozwijające kreatywność Waszych uczniów.

POMYSŁ 1 – „Przewodnicy”

To dwie lekcje, które przeprowadziłam tuż przed końcem zeszłego roku szkolnego z drugą klasą gimnazjum. Pierwsza lekcja miała miejsce na boisku szkolnym. Uczniowie, siedząc na trawie, w grupach pracują z przewodnikiem turystycznym naszego miasta. Mam kilka egzemplarzy w bibliotece szkolnej, dlatego warto z nich skorzystać. Każda grupa przygotowuje informacje na temat innego zabytku. Uczniowie wyszukują informacje, przygotowują ciekawostki na temat miejsca. Ich rolą jest takie przygotowanie się do prezentacji zabytku, by każda z osób będących w grupie, powiedziała o nim kilka słów. Druga lekcja to spacer po mieście szlakiem wybranych zabytków. Przy każdym z nich zatrzymujemy się i wybrana grupa „przewodników” zapoznaje klasę z miejscem. By bardziej zaintrygować uczniów, dzień wcześniej możemy ich poprosić, aby przynieśli koce. Zajęcia pełnią wiele funkcji, realizując tym samym kompetencje kluczowe zawarte w podstawie programowej – uczniowie, pracując z tekstem, uczą się czytania ze zrozumieniem, dokonywania selekcji materiału, a następnie formułowania krótkiej wypowiedzi monologowej.




POMYSŁ 2 – „Frazeologiczne lub lekturowe karty Dixit”

Dzielimy klasę na 5-6-osobowe zespoły. Każdy z nich otrzymuje zestaw kart. Zadaniem grup jest gra zgodna z zasadami. W kolejnych rundach jeden z graczy staje się bajarzem, narratorem. Wybiera jedną ze swoich kart i podaje frazeologizm, który do niej pasuje i tym samym staje się hasłem. Teraz pozostali gracze wybierają jedną z własnych kart, która najlepiej pasuje do hasła bajarza. Następnie wszystkie wybrane karty są mieszane i zadaniem pozostałych graczy jest odgadnięcie, która z nich należała do narratora. Wygrywa ten, kto najszybciej zbierze ustaloną ilość punktów. Gra toczy się pod nadzorem nauczyciela, który rozstrzyga w kwestiach spornych.
Druga możliwość to zastąpienie frazeologizmów hasłami związanymi z lekturami omawianymi w danym roku szkolnym. To doskonały sposób na ich utrwalenie.

POMYSŁ 3 - "Strona 57"

Prosimy uczniów, by na następną lekcję każdy przyniósł dwie dowolne książki, które mają powyżej 57 stron. Podczas lekcji uczniowie odnajdują w swoich książkach stronę 57 i wyszukują z nich po pięć dowolnych zdań. Następnie zdania te umieszczają w tabeli w rubryce „Książka A” i „Książka B”. Zadaniem uczniów jest ułożenie interesującej opowieści, która zawierałaby połączenie zdania z rubryki A ze zdaniem z rubryki B. Potem mogą tę opowieść przeczytać na forum lub po zapisaniu fragmentu opowieści zamienić się z kolegą z ławki, który będzie kontynuował pracę z wykorzystaniem swoich zdań. Pomysł niewątpliwie rozwija kreatywność i pobudza do intensywnego myślenia. Im starsi uczniowie, tym realizacja tego zadania przychodzi im trudniej, dlatego tym bardziej warto z niego korzystać.


Książka A


Książka B












POMYSŁ 4 - "Znajdź wyjście z sytuacji"

Dzielimy uczniów na czteroosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje kartkę i długopis, by móc zapisać rozwiązania. Następnie czytamy instrukcję:

Znajdź rozwiązanie dla każdej z opisanych poniżej sytuacji. Wykorzystaj swoją zdolność twórczego myślenia, żeby jak najlepiej wykorzystać to, co masz do dyspozycji.

a) Zamknięto cię w pokoju bez okien, wokół nikogo nie ma, klucz jest za drzwiami. Pokój jest, praktycznie biorąc, pusty – tylko w rogu leży spinka do włosów i gazeta oraz stoi pusty szklany słój. Jak możesz się wydostać, nie wyważając drzwi?
b) Jedziesz na piknik nad płytką rzekę w nadziei, że złowisz jakąś rybę, ale na miejscu okazuje się, że zapomniałeś ekwipunku wędkarskiego. Masz jednak plastikową butelkę coca – coli, bochenek chleba, nóż i prześcieradło. Jak możesz łapać ryby?

c) Jesteście rozbitkami na wyspie bezludnej. Wasz okręt zatonął, uratowała się tylko wasza grupka. Pewnego dnia fala wyrzuca na plażę dużą skrzynię – prawdopodobnie część ładunku okrętu. Biegniecie do skrzyni w nadziei, że znajdziecie tam coś pożytecznego, ale stwierdzacie, że w środku jest pełno żarówek, wkładów do długopisów i guzików od bielizny. Jest tego wszystkiego naprawdę bardzo dużo. Co możecie z tego zrobić na bezludnej wyspie? W jaki sposób możecie wykorzystać ten niezwykły ładunek?

Po upływie przewidzianego czasu poszczególne zespoły prezentują swoje pomysły. Wykorzystując powyższe zadania możemy także zorganizować konkurs na najbardziej kreatywną grupę. Każdy zespół ma do swojej dyspozycji punkty od 1 do3, które może przyznać pozostałym zespołom, odpowiednio po 1, 2 lub 3 punkty, z wyłączeniem swojej drużyny. Wygrywa grupa, która zgromadzi największą ilość punktów.

POMYSŁ 5 - "Czy rozumiesz to co słyszysz?"

Na kartce rysujemy prosty rysunek, kilka prostych elementów. Następnie wybieramy jednego ucznia – może być ochotnik. Pozostałym rozdajemy kartki, na których będą odwzorowywać nasz rysunek. Wybrany uczeń opowiada, co widzi na rysunku. Nie wolno mu stosować nazw przedmiotów narysowanych przez nauczyciela. Może je opisywać, przedstawiać ich lokalizację, jednak nie wolno mu zbyt ułatwiać słuchaczom zadania. Na koniec wszyscy porównują swoje rysunki z oryginałem. Celem ćwiczenia jest kształcenie umiejętności koncentrowania się oraz słuchania ze zrozumieniem.



A jakie są Wasze pomysły na ostatnie lekcje? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                                  Agata Karolczyk-Kozyra


Inspiracje:
1.       Krzysztof J. Szmidt ,,Trening kreatywności”

2.       http://www.profesor.pl/mat/pd2/pd2_a_kurzydlak_030611_2.pdf

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA PO FERIACH, czas start!

Ferie zimowe w naszym kraju to ciekawe zjawisko - jedni mają już niemal połowę za sobą, drudzy jeszcze nawet o nich nie myślą. Niestety w tym roku zaliczam się do grupy pierwszej, dlatego już powoli myślę o tym, jak rozpocząć nowy semestr. Mam nadzieję, że pomysł, który przyszedł mi do głowy, Was również zainspiruje do działania.

Tradycyjnie już na pierwszej lekcji wykorzystam moje pudełko z niespodzianką. Uczniowie bardzo lubią, gdy przychodzę z nim na lekcje, ponieważ wiedzą, że czeka na nich wtedy coś ciekawego. Większość z nas lubi otrzymywać drobne upominki, a zwłaszcza takie, które nas motywują, dlatego do pudełka włożę karteczki motywacyjne na nowy semestr i poproszę uczniów, by wylosowali życzenia dla siebie. Pojawią się na nich krótkie hasła, sentencje, a także życzenia powodzenia w rozpoczynającym się półroczu. Poniżej gotowy spis z moimi ulubionymi propozycjami haseł motywacyjnych. Nic tylko drukować i działać :)
To Twoja nowa szansa! Uwierz w siebie! Dasz radę!Walcz do k…

ISTOTNE PIĘĆ MINUT, czyli jak ciekawie zacząć lekcję

https://www.polityka.pl/galerie/1563473,13,najpiekniejsze-ksiazki-dla-dzieci---galeria.read
Ktoś kiedyś powiedział: „Mózg lubi rzeczy niezwykłe – wykorzystaj to!”. Słowa te przyświecają mi, gdy przygotowuję się do zajęć. Mam bowiem świadomość, że pierwsze kilka minutkażdej lekcji ma ogromne znaczenie dla jej całości. Przede wszystkim ma za zadanie maksymalnie zainteresować ucznia, zaangażować go i sprawić, że będzie chciał brać w niej czynny udział, dlatego tak ważna jest właściwa rozgrzewka.
Celem niniejszego tekstu jest zaprezentowanie różnorodnych form i sposobów rozpoczynania zajęć lekcyjnych, przy jednoczesnym zastosowaniu aktywizujących metod nauczania. Zgodnie z założeniami neurodydaktyki, nic tak silnie nie stymuluje rozwoju mózgu młodego człowieka, jak kreatywne działania. Im więcej zmysłów angażujemy w proces uczenia się, tym więcej struktur naszego mózgu zostaje pobudzonych i zmuszonych do współpracy. To prowadzi do lepszego zapamiętywania. Mózg bowiem uczy się tego, co jest …

ZABAWA SŁOWEM, czyli kolejny pomysł na początek roku szkolnego

Początek roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami. W grupach dla polonistów nauczyciele coraz częściej szukają nowych inspiracji, dlatego chętnie podzielę się z Wami pomysłem, który zrodził się w mojej głowie jakiś czas temu, dojrzewał, by wreszcie ujrzeć światło dzienne. Przed lekcją na drzwiach do sali przywieszamy kartkę z napisem: "ROZWIĄŻ MNIE..." oraz dowolną zagadkę logiczną, odpowiednią do wieku naszych uczniów. Polecam stronę adonai.pl Zagadkę możemy także zastąpić stworzonym przez siebie rebusem. Tutaj znajdziecie prosty generator rebusów, dzięki któremu w łatwy sposób możecie przekształcić zdanie na zagadkę. Pod zagadką przyklejamy kolejną kartkę z napisem: CIĄG DALSZY NASTĄPI... Ciekawym rozwiązaniem są też zagadki z ukrytą odpowiedzią. Na poniższe zdjęcie natrafiłam w Internecie i od razu pomyślałam, że to niezły pomysł, który można wykorzystać na pierwsze spotkanie z uczniami. Z pewnością skłonieni ich to do myślenia, zastanowienia się oraz rozbudzi w nich cie…