Przejdź do głównej zawartości

KREATYWNE PODSUMOWANIE LEKTURY metodą CLUSTERINGU

Ostatni wpis dotyczył metody PQ4R, dziś kolejna technika zwana Clusteringiem, nieco podobna do tworzenia map myśli. Jej nazwa pochodzi od angielskiego słowa "cluster" co oznacza "pęk", "kiść", "skupisko". Samo "clustering" natomiast to "grupowanie". W tym kontekście słowo to możemy rozumieć jako pewną sieć wyrazów, które finalnie tworzą logiczną całość. Metoda oparta jest na łańcuchu skojarzeń, dlatego warto wykorzystać ją podczas lekcji powtórzeniowej, zamykającej dany dział (niekoniecznie tylko na języku polskim). Jest to zatem metoda kreowania pomysłów, ale też środek pomocny w budowaniu i tworzeniu skojarzeń, dzięki aktualizacji przyswojonej już wiedzy. Mnie zainspirowała do przeprowadzenia lekcji podsumowującej pracę nad obszerną lekturą typu "Lalka", "Zbrodnia i kara", "Chłopi", czy "Przedwiośnie".

POMYSŁ 1
Miejsce zajęć: duża sala bez ławek, aula szkolna, wolna przestrzeń
Niezbędne materiały: duże arkusze szarego papieru, markery, kolorowe flamastry
Cele: utrwalenie wiadomości na temat lektury, wyjście poza schematy

Wiedzę z których lekcji nasi uczniowie zapamiętują najlepiej? Odpowiedź jest prosta: z tych nietypowych, dlatego przed lekcją na drzwiach wejściowych do sali umieszczamy QR kod z informacją "Czekam na Was w auli szkolnej - Wasza polonistka". W ten sposób wprowadzam nastrój zaskoczenia, niespodzianki, pobudzam ciekawość uczniów. Jeśli obawiacie się, że uczniowie mogą nie odczytać kodu, zapowiedzcie dzień wcześniej, że na lekcji następnej wydarzy się coś nietypowego, że muszą odczytać znaki, które im wyślecie, itd.
W auli na podłodze na uczniów czekają rozłożone duże arkusze szarego papieru. I tu wychodzimy poza schemat, młodzież bowiem nie siedzi w ławkach, a na podłodze. Dzielimy klasę na grupy - maksymalnie sześcioosobowe. O różnych sposobach podziału przeczytacie więcej tutaj.
Na środku każdego arkusza zapisujemy tytuł lektury. Teraz już prosimy uczniów, by w grupach spontanicznie wypisywali wszystko, co przyjdzie im na myśl w związku z lekturą, bez dokonywania wstępnych ocen. Każdy pomysł należy zakreślić kółkiem. Gdy skojarzenia zostaną wyczerpane lub gdy skończy się czas przeznaczony na tę część zadania, prosimy, by uczniowie znaleźli powiązania między poszczególnymi punktami i zaznaczyli je jednym kolorem.
Grupy mogą pracować na swoich arkuszach lub na arkuszach przygotowanych przez inne zespoły (w ten sposób także rozbudzamy kreatywność). Łącząc poszczególne punkty liniami, uczniowie demonstrują związki między nimi. Następnie linie przekształcają w strzałki, tworząc hierarchię, dzięki której oddzielają to, co ważne, od tego, co mniej istotne. W ten sposób clustering pomaga zredukować informacje i skoncentrować się wyłącznie na tym, co rzeczywiście ma znaczenie. Na koniec każda z grup prezentuje efekty swojej pracy.

POMYSŁ 2
Oparty jest na pomyśle pierwszym. Różnica polega na tym, że każda z grup otrzymuje do przeanalizowania inną lekturę i na arkuszu wypisuje skojarzenia do innego tekstu. Podczas prezentacji uczniowie, którzy nie byli członkami grupy mogą dopowiadać swoje skojarzenia. W ten sposób szybko możemy podsumować kilka tekstów.

Na koniec jeszcze raz kilka wskazówek do pracy metodą clusteringu:
1. Nie oszczędzaj papieru. Niech wielkość kartki nie ogranicza Twoich pomysłów.
2. Zapisz temat pracy na środku arkusza i wyróżnij go wielkimi literami, byś cały czas miał go przed oczami.
3. Zapisuj wszystko, co przyjdzie Ci na myśl w związku z tematem. Podczas wypisywania skojarzeń nie zastanawiaj się, w którym miejscu je umieścić. Na tym etapie pracy to nie jest istotne. Zakreślaj kółkiem każdy pomysł.
4. Połącz skojarzenia, które łączą się ze sobą. Możesz stosować przerywaną linię dla związków słabych i ciągłą dla związków silnych.
5. Możesz połączyć pojęcia, które łączą się z wieloma innymi. Zastosuj wówczas różną kolorystykę.
6. Jeśli w Twojej pracy znajdą się pojęcia, które nie łączą się z innymi, nie przejmuj się tym. Może się tak zdarzyć.

Czy znana jest Wam ta metoda? A może instynktownie pracujecie w podobny sposób i nie wiecie, że taka jest jej nazwa? Podobają się Wam pomysły? A może macie swoje? Podzielcie się nimi w komentarzach.
                                                                                      Agata Karolczyk-Kozyra

Inspiracja:
Techniki uczenia się. Jak efektywnie przyswajać wiedzę., Wydawnictwo REA-SJ, Łódź 2016
Grafika z Internetu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto