Przejdź do głównej zawartości

"REDUTA ORDONA" szczegółowo

Może nie wszyscy dostrzegli wśród innych postów pomysł na "Redutę Ordona", dlatego postanowiłam ponownie go zaprezentować, doprecyzowując jednocześnie niektóre zagadnienia.


Metody: myślografia, gra dydaktyczna – decydowanie, porządek czasowy, gra dydaktyczna - wspinaczka

Środki: 
konwencjonalne: tekst „Reduty Ordona”, podręczniki do języka polskiego; 
niekonwencjonalne: gry edukacyjne, utwór muzyczny „Wolność kocham i rozumiem”

Lekcja ma charakter zajęć interdyscyplinarnych z zakresu języka polskiego i historii, dlatego może zostać przeprowadzona wspólnie przez nauczycieli obu przedmiotów. Skupia się tematycznie na zagadnieniach niepodległościowych, takich jak walki narodowo-wyzwoleńcze. Tekst, który jest podczas niej omawiany to „Reduta Ordona” Adama Mickiewicza. W trakcie realizacji tematu wykorzystywane są aktywizujące metody nauczania, w tym gry dydaktyczne, które charakteryzują się atrakcyjnością i wartościowością oraz kończą się refleksją uczestników. Zajęcia zmierzają do wyciągnięcia wniosku, że wolność jest wartością, którą należy pielęgnować i o którą należy dbać. Podczas ich trwania uczniowie mogą sporządzać notatki za pomocą „myślografii”. Lekcja kończy się odsłuchaniem piosenki „Wolność kocham i rozumiem”.

Zajęcia zaczynają się w sposób nietypowy - na drzwiach od klasy nauczyciel przykleja QR kod, pod którym zakodowany zostaje temat lekcji. Informuje jednocześnie uczniów, że nie wejdą do klasy, dopóki nie rozszyfrują ukrytej wiadomości.

Dodatkowo nauczyciel wprowadza atmosferę tajemniczości, zasłaniając szalikiem jednemu z uczniów oczy. Klasa musi nim pokierować, wydając właściwe komendy (np. w prawo, w lewo, etc.) w taki sposób, by trafił on do miejsca, w którym ustawiony jest kuferek. Umieszczone są w nim zadania do gry dydaktycznej "decydowanie".

Opis metod:
-    gra dydaktyczna „decydowanie” – gra na zasadzie „połącz w pary”. Uczniowie otrzymują zestawy kart, na których znajdują się zdania, wyrazy, definicje, obrazy, etc. Ich zadaniem jest pogrupowanie, połączenie w pary według zasady: pytania – odpowiedzi, wyrazy i ich definicje, wyrazy i ich opis.
-   porządek czasowy – uczniowie indywidualnie lub w zespołach układają we właściwej kolejności zdarzenia z tekstu
-         gra dydaktyczna „wspinaczka” – uczniowie w parach otrzymują plansze do wspinaczki oraz pionki (np. kolorowe guziki). Nauczyciel zadaje pytania zamknięte typu „prawda- fałsz” związane z treścią omawianego tekstu. Uczniowie przesuwają się po planszy po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi. Dokonują tego w parach, posługując się kartami z twierdzeniami „prawda - fałsz”. Mogą również grać w parach, losując kolejno pytania. Wygrywa osoba lub para, która najszybciej dotrze na górę.

                                                                                                                      Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto