Przejdź do głównej zawartości

Zaprzyjaźnić się z "PANEM TADEUSZEM"

"Pan Tadeusz" to lektura omawiana obecnie zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej. Wielu nauczycielom brakuje pomysłów na to, jak omawiać trudny dla współczesnej młodzieży tekst Mickiewicza, stąd mój dzisiejszy wpis i kilka pomysłów na to, jak zaprzyjaźnić się z "Panem Tadeuszem". 



Na początek proponuję włączyć uczniom utwór T-Raperów Znad Wisły "Pan Tadeusz" (link tutaj) i pokazać, że dzieło Mickiewicza można zaprezentować także w sposób nietypowy. Myślę, że pomysł spodoba się uczniom. Wypróbowałam go w zeszłym roku z "Lalką" Prusa i do dziś często słyszę, jak moi tegoroczni maturzyści nucą słowa piosenki T-Raperów ""Lalka" Prusa, "Lalka" Prusa ma dużego u nas plusa".

Następnie zachęcam do przeprowadzenia krótkiego quizu przygotowanego w aplikacji Kahoot! na temat znajomości lektury. Pisałam już o tym w tym poście. Można poprosić również wybranych uczniów o przygotowanie quizu dla kolegów. Z pewnością znajdą się chętni. Oczywiście warto zapoznać się z pracą uczniów przed jej wykorzystaniem, by uniknąć niezręcznych sytuacji.

Na koniec proponuję zadanie angażujące wszystkich uczniów. Dzielę młodzież na sześć grup, którym przydzielam po jednym zadaniu.O ciekawych sposobach dzielenia na grupy pisałam już tutaj. Do lekcji potrzebne będą teksty lektury, opracowania postaci z wydania z Biblioteki Narodowej, różnego rodzaju rekwizyty, stroje stylizowane na szlacheckie, kolorowe kartki papieru, szary papier, flamastry, etc. Każda grupa losuje jedno zadanie, na którego realizację ma maksymalnie 20 minut. Efekty pracy przedstawione zostaną na forum klasy przed specjalnym jury, które będzie się składać z przedstawicieli każdej z grup. Jurorzy będą dysponować punktami od 1 do 6, które będą przyznawać na końcu wszystkich prezentacji. Wolno im użyć danej ilości punktów tylko raz. Przed rozpoczęciem pracy zespołów na tablicy zapisane zostanie przeze mnie NaCoBeZu, które jurorzy będą wykorzystywać podczas oceny. Będziemy zwracać uwagę na: lojalność wobec utworu, pomysł, dowcip, poprawność językową i atrakcyjność prezentacji.

Zadania dla grup:

1. Znając biografię i charakter Telimeny, zredaguj ofertę matrymonialną. Wybierz tego spośród bohaterów "Pana Tadeusza", który mógłby na tę ofertę odpowiedzieć. Uzasadnij swój wybór w pomysłowy sposób, korzystając ze zgromadzonych materiałów.

2. Wykorzystując zgromadzone elementy zastawy stołowej, nakryj do stołu, a następnie w imieniu Wojskiego opracuj menu na uroczystą kolację w Soplicowie i przekonaj do jego przyjęcia Sędziego. Wykorzystaj potrawy opisane w utworze.

3. W imieniu Jacka Soplicy przekonaj Stolnika do małżeństwa z Ewą Horeszkówną. Przygotuj swoją prezentację w ciekawy sposób.

4. Zredaguj ogłoszenie o aukcji różnych przedmiotów z dworku Sopliców, z której dochód ma zostać przekazany na pomoc legionistom polskim. W krótki sposób zaprezentuj każdy z przedmiotów wystawiany na aukcji, by zachęcić do jego kupna.

5. Przygotuj pokaz mody prezentujący stroje mieszkanek Soplicowa wraz z odpowiednim komentarzem.

6. Jak mógł wyglądać tajemniczy liścik Telimeny do Tadeusza? Zredaguj tekst, posługując się staropolskim słownictwem.

Grupa, która zdobędzie najwięcej punktów zostaje nagrodzona przez nauczyciela. Forma nagrody może być dowolna - plusy za aktywność, pozytywna ocena, ostatnio popularne stały się też samodzielnie wykonane przez nauczyciela karty upominkowe z możliwością bycia zwolnionym z odpytywania w wybranym przez siebie dniu. 

To jeden z pomysłów na "Pana Tadeusza". Wkrótce kolejny wpis na ten temat. Zachęcam do zostawienia komentarza pod wpisem.


                                                                                                    Agata Karolczyk-Kozyra



Inspiracje:
1. Ola Mazurek, Polubić arcydzieło, [w:] Alicja Badowska, Ola Mazurek, Elżbieta Olinkiewicz, Renata Otolińska, Inspiracje, pomysły. Książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Wrocław 1998
2. Zdjęcie z Internetu, fotos z filmu Andrzeja Wajdy "Pan Tadeusz"











Komentarze

  1. Dziękuję za inspirację jak zaciekawić uczniów tą lekturą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomysł się podoba. Proszę korzystać. ☺️

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto