Przejdź do głównej zawartości

Tym razem "LALKA" i Stanisław Wokulski

Tym razem krótki wpis na temat "Lalki" Bolesława Prusa i mój pomysł na dwie lekcje poświęcone postaci Stanisława Wokulskiego. Chcąc wprowadzić uczniów w temat zajęć, pokazuję im obraz zapożyczony z Internetu.


Następnie podaję temat lekcji: Wokulski - romantyk czy pozytywista? Proszę uczniów, by spróbowali udzielić odpowiedzi i postawili tezę. Daję im wolność w decydowaniu i niczego nie sugeruję. Następnie proszę, by podali trzy argumenty do swojej tezy oraz głośno odczytali propozycje uzasadnienia. Kolejnym etapem zajęć jest uzupełnianie w parach kwestionariusza osobowego bohatera:

KWESTIONARIUSZ OSOBOWY

W imieniu Stanisława Wokulskiego dokończ zdania. Weź pod uwagę charakter postaci i jej sytuację osobistą. Wykaż się znajomością lektury.
Imię i nazwisko ............................................................................................................................
Wiek .............................................................................................................................................
Płeć ...............................................................................................................................................
Pochodzenie .................................................................................................................................
Miejsce zamieszkania ...................................................................................................................
Moi przyjaciele to .........................................................................................................................
Moim najlepszym przyjacielem jest ..............................................................................................
Moi wrogowie to ...........................................................................................................................
Mój największy sukces ..................................................................................................................
Najbardziej chciałbym ..................................................................................................................
Gdybym mógł cofnąć czas ............................................................................................................
Najbardziej żałuję .........................................................................................................................
Boję się ..........................................................................................................................................
Jestem dumny z .............................................................................................................................
Miłość to dla mnie ........................................................................................................................
Małżeństwo to dla mnie ................................................................................................................
Podziwiam .....................................................................................................................................
Marzę..............................................................................................................................................
Zamierzam ....................................................................................................................................
W przyszłości .................................................................................................................................
Cieszę się .......................................................................................................................................
Moja pasja .....................................................................................................................................
Moja największa zaleta .................................................................................................................
Moja wada .....................................................................................................................................
Nie potrafiłbym obejść się bez .......................................................................................................
W innych doceniam .......................................................................................................................
Mój sposób na chandrę ..................................................................................................................
Lubię...............................................................................................................................................
Jeśli chodzi o pieniądze, to ...........................................................................................................
Czuję satysfakcję, gdy ....................................................................................................................

Po uzupełnieniu kwestionariusza wracamy do pytania z tematu i wspólnie wypisujemy na tablicy, które cechy wskazują, że Wokulski to romantyk, a które, że pozytywista. Dochodzimy do wniosku, że jest to człowiek epoki przejściowej. Stwierdzenie to konfrontujemy z wcześniejszymi wypowiedziami uczniów.
Na koniec zadaję uczniom pytanie: Czy Waszym zdaniem Wokulski odniósł sukces, czy poniósł porażkę? Młodzież uzasadnia swoje zdanie z reguły zwracając uwagę na tragizm bohatera oraz jego dalsze losy.  W tej sytuacji wykorzystuję techniki coachingowe. Wspólnie oglądamy film "Cyrk motyli", link tutaj, który staje się punktem wyjścia do rozmowy na temat sensu życia, wiary w siebie oraz bycia autorytetem dla innych. Zestawiam postawę Stanisława Wokulskiego z Nickiem Vujicicem, który mimo przeciwności losu, nie poddaje się. Zajęcia kończę zadaniem domowym. Proszę, by uczniowie wyszukali w Internecie krótkie (kilkuminutowe) filmiki motywujące, które pomogłyby przezwyciężyć Wokulskiemu trudne chwile i zmotywowały go do działania. Uczniowie wysyłają zadanie za pośrednictwem klasowej grupy na FB lub w innej formie, wybranej przez nauczyciela. Warunek jest jeden - filmy nie mogą się powtarzać.

A jaki jest Wasz sposób na omówienie tej postaci? Podzielcie się nim w komentarzach.

                                                                                                              Agata Karolczyk-Kozyra




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto