Przejdź do głównej zawartości

O "PANU TADEUSZU" i MYŚLOWYCH KAPELUSZACH

Wasze wczorajsze miłe komentarze na FB na profilu "Kreatywny polonista" nie tylko zmotywowały mnie do intensywnej pracy, ale też pokazały, że "zapotrzebowanie na pomysły" na "Pana Tadeusza" jest bardzo duże. Efektem tego jest kolejny wpis poświęcony tej lekturze, a już powoli myślę o jeszcze jednym (ale nie wyprzedzajmy faktów).

Jedną z metod chętnie przeze mnie stosowaną podczas omawiania lektur jest metoda sześciu myślowych kapeluszy. Pewnie wielu z Was ją zna, jednak mimo to postanowiłam ją dziś zaprezentować w kontekście "Pana Tadeusza". Kapelusze wykorzystuję podczas charakteryzowania głównego bohatera utworu - Jacka Soplicy.




Myślowe Kapelusze Edwarda de Bono cenię przede wszystkim dlatego, że uczą różnych postaw wobec problemu, dają szersze spojrzenie na wiele zagadnień, uczą sztuki argumentowania oraz umiejętnego prowadzenia dyskusji. Można je stosować na dwa sposoby - sporadycznie, wybierając poszczególne kapelusze lub w sposób usystematyzowany, czyli według określonej kolejności.

Na początku dzielę klasę na pięć grup, które losują kolor kapelusza: biały, żółty, czerwony, zielony lub czarny. Niebieski kapelusz na razie pozostaje bez przydziału. Wykorzystamy go wspólnie na końcu.
Następnie każdej z grup wręczam instrukcję, która ma stanowić materiał pomocniczy. W tym celu wykorzystuję jedną z notatek wizualnych przygotowaną przez Sylwię Oszczyk. Każda grupa otrzymuje instrukcję w pomalowanym odpowiednio przeze mnie kolorze oraz wylosowany kapelusz.



ZNACZENIE KAPELUSZY:

BIAŁY - informacje, fakty, które można sprawdzić; obiektywizm i neutralność, brak interpretacji i opinii.
Pytania pomocnicze, które można podać uczniom:
·        Co wiemy?
·        Co potrzebujemy wiedzieć?
·        Czego brakuje?
·        Jakie pytania powinniśmy zadać?
·        Jak możemy uzyskać informacje?
CZERWONY - emocje, uczucia, przeczucia, intuicja, upodobania, gust, sugerowanie się uczuciami i przeczuciami.
Zdania, które można podpowiedzieć uczniom:
·        Naszym zdaniem...
·        Wcale nam się nie podoba...
·        Obawiamy się, że...
·        Czujemy, że...
·        Przeczucie mówi nam, że...
·        Intuicja podpowiada nam, że..
CZARNY - podstawa "krytycznego myślenia", myślenie oceniające negatywnie, pokazanie słabych aspektów, sygnalizowanie niebezpieczeństw, wad, problemów, trudności; głos surowego sędziego.
Pytania pomocnicze, które można podać uczniom:
·        Czy to jest zgodne z naszymi wartościami, celami?
·        Czy taka postawa pasuje do naszej strategii, naszego myślenia?
·        Dlaczego nasz sposób postrzegania jest negatywny?
·        Jakie wady dostrzegamy?
ŻÓŁTY - przeciwieństwo kapelusza czarnego; skupienie na tym, co pozytywne, postawa optymistyczna, szukanie wartości, zalet, korzyści; obrońca, który myśli wyłącznie pozytywnie.
ZIELONY - rozwój i aktywność, kreatywność, świadome szukanie zmian i nowego podejścia do problemu, pomysły, możliwości, plany.
Pytania pomocnicze, które można podać uczniom:
·        Co poprawić?
·        Co by było, gdyby?
·        Jak można zmienić losy bohatera, by był szczęśliwy?
NIEBIESKI - synteza i organizacja procesu myślenia; może zmieniać kolejność kapeluszy podczas podsumowania, zestawiać wyniki, streszczać, zachęcać do dyskusji; podejmuje ostateczną decyzję.

Pracując metodą Myślowych Kapeluszy, warto też pamiętać, że zgodnie z przyjętymi regułami kolejność prezentowania treści powinna być następująca:
1. żółty ma pierwszeństwo przed czarnym
2. po czarnym może być czerwony w celu wyrażenia emocji
3. czarny może też wystąpić do oceny całościowej lub przed zielonym

Po zapoznaniu uczniów z instrukcją proszę, by zebrali niezbędne informacje na temat Jacka Soplicy/ks. Robaka, z tym, że czarny kapelusz skupia się na postaci Jacka, a żółty na postaci księdza. Daję grupom czas na przygotowanie i zgromadzenie materiału. Proszę, by wypowiedzi były poparte cytatami z utworu. Po zakończonej prezentacji grup wszyscy wspólnie "zakładamy" niebieski kapelusz, by podsumować to, co zostało dotychczas powiedziane na temat bohatera. Porządkujemy wiadomości w formie notatki. Zwracamy w tym momencie również szczególną uwagę na scenę śmierci bohatera i dokonujemy jej interpretacji. Lekcję kończymy zestawiając fragment tekstu z fotosem z przedstawienia "Pan Tadeusz" w reżyserii Mikołaja Grabowskiego z Narodowego Starego Teatru w Krakowie.



                                                                                                 Agata Karolczyk-Kozyra
Materiały pomocnicze:
1. Sylwia Oszczyk, rysnotka "Instrukcja - 6 Myślowych Kapeluszy"
2. Fotos z przedstawienia teatralnego; zdjęcie z Internetu.



Komentarze

  1. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo ☺️. Zapraszam do lektury kolejnych 😊

      Usuń
  2. Ciekawe i twórcze. Sprawdziłam ze słabszymi uczniami. Radość poznawania ogromna, efekty chyba nawet lepsze niż tradycyjnie.
    Pozdrawiam K.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto