Przejdź do głównej zawartości

AI I DORADZTWO ZAWODOWE NA LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W JEDNYM

Dziś dzielę się z Wami pomysłem, który przyszedł mi do głowy spontanicznie, a jednocześnie okazał się bardzo ciekawy dla uczniów klasy o profilu STEAM. 
Omawiając "Makbeta" wykorzystałam elementy lekcji o wartościach, którą jakiś czas temu opisałam na blogu. Przy tej okazji zwróciliśmy też z uczniami uwagę na cechy głównego bohatera. Pomyślałam wówczas, że to dobra okazja do tego, by powstała lekcja interdyscyplinarna, łącząca w sobie język polski, informatykę oraz doradztwo zawodowe. Pod koniec sierpnia w naszej szkole w ramach pilotażowego programu Ministerstwa Edukacji Narodowej powstało laboratorium sztucznej inteligencji. Od tego czasu zastanawiałam się, w jaki sposób mogę je wykorzystać. Pomysł zrodził się niespodziewanie.

Po omówieniu cech bohatera i ustaleniu, które wartości są w jego życiu najważniejsze, zapisałam na tablicy dwa słowa:

                                                   HEADHUNTER        COPYWRITER

i zapytałam uczniów, czy wiedzą co one oznaczają. Okazało się, że są one obce moim drugoklasistom, dlatego wykorzystaliśmy ich znajomość języka angielskiego i wyjaśniliśmy znaczenia obu, zwracając uwagę na czym polegają zapisane zawody. Następnie uczniowie pracowali nad zadaniami:

1. Zastanów się, na jakim stanowisku lub w jakim zawodzie sprawdziłby się Makbet we współczesnym świecie, uwzględniając jego system wartości oraz cechy osobowościowe.

2. Wciel się w rolę headhuntera. Wykorzystując listę wartości oraz cech osobowościowych bohatera, przygotuj się do rozmowy rekrutacyjnej z Makbetem. Opracuj zestaw pytań. Możesz skorzystać z pomocy narzędzi AI. Podaj wówczas jakie prompty pomogły uzyskać Ci oczekiwany efekt.

3. Wciel się w rolę copywritera i stwórz ogłoszenie o pracę na wskazane stanowisko. Pamiętaj o cechach bohatera i wartościach dla niego ważnych. Możesz skorzystać z pomocy narzędzi AI. Podaj wówczas jakie prompty pomogły uzyskać Ci oczekiwany efekt.

Uczniowie, pracując w parach, wybierali między zadaniem drugim a trzecim. Na koniec, podczas prezentowania efektów pracy, poruszyliśmy temat sztucznej inteligencji, jej zalet, ale też zagrożeń. Uczniowie sami doszli do wniosku, że dzięki narzędziom AI mogą oszczędzać czas, ale jednocześnie ograniczają swoją kreatywność i samodzielne myślenie. Ciekawy wniosek pojawił się także, gdy pokazałam uczniom, że ChatGPT wygenerował jedno z poleceń z licznymi błędami. Młodzież zauważyła, że wygenerowany materiał musi zostać poddany korekcie.



To była dobra lekcja!

                                                                                                Kreatywny polonista

                                                                                              Agata Karolczyk-Kozyra


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s