Po omówieniu cech bohatera i ustaleniu, które wartości są w jego życiu najważniejsze, zapisałam na tablicy dwa słowa:
HEADHUNTER COPYWRITER
i zapytałam uczniów, czy wiedzą co one oznaczają. Okazało się, że są one obce moim drugoklasistom, dlatego wykorzystaliśmy ich znajomość języka angielskiego i wyjaśniliśmy znaczenia obu, zwracając uwagę na czym polegają zapisane zawody. Następnie uczniowie pracowali nad zadaniami:
1. Zastanów się, na jakim stanowisku lub w jakim zawodzie sprawdziłby się Makbet we współczesnym świecie, uwzględniając jego system wartości oraz cechy osobowościowe.
2. Wciel się w rolę headhuntera. Wykorzystując listę wartości oraz cech osobowościowych bohatera, przygotuj się do rozmowy rekrutacyjnej z Makbetem. Opracuj zestaw pytań. Możesz skorzystać z pomocy narzędzi AI. Podaj wówczas jakie prompty pomogły uzyskać Ci oczekiwany efekt.
3. Wciel się w rolę copywritera i stwórz ogłoszenie o pracę na wskazane stanowisko. Pamiętaj o cechach bohatera i wartościach dla niego ważnych. Możesz skorzystać z pomocy narzędzi AI. Podaj wówczas jakie prompty pomogły uzyskać Ci oczekiwany efekt.
Uczniowie, pracując w parach, wybierali między zadaniem drugim a trzecim. Na koniec, podczas prezentowania efektów pracy, poruszyliśmy temat sztucznej inteligencji, jej zalet, ale też zagrożeń. Uczniowie sami doszli do wniosku, że dzięki narzędziom AI mogą oszczędzać czas, ale jednocześnie ograniczają swoją kreatywność i samodzielne myślenie. Ciekawy wniosek pojawił się także, gdy pokazałam uczniom, że ChatGPT wygenerował jedno z poleceń z licznymi błędami. Młodzież zauważyła, że wygenerowany materiał musi zostać poddany korekcie.
To była dobra lekcja!
Kreatywny polonista
Agata Karolczyk-Kozyra
Komentarze
Prześlij komentarz