Przejdź do głównej zawartości

Kosmos i Joka - książka o nauce uważności

Jesień to pora roku, która szczególnie sprzyja czytaniu książek. Ja szczególnie lubię te, które są mądre i potrafią coś wnieść do mojego życia. Niewątpliwie do takich pozycji można zaliczyć książkę Jowity Wowczak i Katarzyny Kowalskiej-Bębas "Kosmos i Kajo. Kajo i Joka w poszukiwaniu uważności", wydaną przez wydawnictwo mamania.

To pozycja zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców. Opisuje ona bowiem unikalny program stworzony przez autorki, którego celem jest rozwijanie uważności u dzieci oraz naukę radzenia sobie z emocjami i stresem. Obejmuje on pięć obszarów: uważność, ruch, oddech, wiedzę o stresie i mózgu oraz edukację emocjonalno-społeczną.

Historia, której bohaterami są dzieci Kajo i Joka, podzielona jest na dwie części (dla dzieci i dorosłych) oraz opiera się na metaforze kosmosu. Symbolizuje on tu świat ludzkich przeżyć, myśli i emocji, którym nie rzadko towarzyszy stres. Autorki krok po kroku uczą dzieci radzenia sobie w trudnych sytuacjach poprzez regulowanie oddechu, skanowanie ciała, ćwiczenia relaksacyjne. Za pośrednictwem bohaterów pokazują jak radzić sobie z trudnymi emocjami.

Druga część, rozpoczynająca się od słów " Jesteśmy poszukiwaczami szczęścia. Szukamy go dla siebie, dla dzieci. Od tysięcy lat.", wprowadza dorosłych w założenia programu. Pokazuje, w jaki sposób wspierać dzieci w nauce radzenia sobie ze stresem poprzez różne ćwiczenia oddechowe. Autorki w ten sposób uczą uważności na zmysły, ciało i oddech nie tylko dzieci, ale też dorosłych po to, by z czasem za pomocą ćwiczeń mogły one samodzielnie regulować stany emocjonalne i mentalne, swój poziom energii i swoje zachowanie.

Kolorowe ilustracje i grafiki wykonane przez Dorinę Auksztulewicz sprawiają, że pozycję przegląda się  chętnie i z ciekawością zagląda na kolejną stronę.

Książkę polecam nie tylko rodzicom, ale także nauczycielom i wychowawcom uczącym na różnych poziomach edukacyjnych. W doskonały sposób sprawdzi się ona zarówno podczas pracy z najmłodszymi w przedszkolu, jak i ze starszymi dziećmi. Wspólne czytanie historii Kaja i Joki oraz wykonywanie kolejnych ćwiczeń z pewnością będzie atrakcyjną formą zajęć. 

Pozycja dla wielu nauczycieli może być też wspaniałą inspiracją do wprowadzenia innowacji pedagogicznej opierającej się na treningu uważności. Za pomocą ciekawej opowieści oraz angażujących ćwiczeń, uczy bowiem sposobów budowania odporności psychicznej, redukowania stresu i wzmacniania relacji.

Po więcej informacji na temat programu uważności warto także zajrzeć na stronę Uważność w edukacji. Kosmos i Kajo

                                                                                                Polecam!

                                                                                Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                    Kreatywny polonista


Materiał promocyjny

Wydawnictwo Mamania

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę...

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przy...

MISTERIUM MĘKI PAŃSKIEJ

Rozpoczął się Wielki Post. To okazja do zadumy i refleksji nad sensem życia i istotą człowieczeństwa. W wielu szkołach w tym okresie będą odbywać się rekolekcje wielkopostne, stąd pomysł na to jak je urozmaicić. Być może wielu polonistów przy współpracy z katechetami będzie przygotowywać w swoich szkołach program rekolekcji, dlatego dziś dzielę się z Wami scenariuszem Misterium Męki Pańskiej, który stworzyłam jakiś czas temu na potrzeby mojej szkoły. Można go wykorzystać w szkole ponadpodstawowej, gimnazjum lub w ostatnich klasach szkoły podstawowej. W tym roku postanowiłam ponownie go wykorzystać w liceum. Słowa wygłaszane w scenariuszu przez narratora są wciąż aktualne. Ich celem jest nakłonienie młodych ludzi do zatrzymania się na chwilę w tempie życia oraz zastanowienie się nad jego sensem i wartością. Tegoroczny spektakl chciałabym wystawić w kościele ze względu na klimat miejsca. Czy mi się uda? Zobaczymy...  Zachęcam do lektury scenariusza. Materiał opracowały: Agat...