Oryginalna pierwsza lekcja co roku jest dla mnie nowym wyzwaniem z dwóch powodów: po pierwsze nie lubię powtarzać wypracowanych schematów, po drugie chętnie tworzę coś nowego. Inspiracji szukam w trakcie wakacji w różnych miejscach, dlatego zawsze staram się mieć przy sobie coś do notowania, ponieważ nigdy nie wiem, w którym momencie przyjdzie mi do głowy nowy pomysł. Gdy znajdę coś ciekawego w sieci, a akurat nie mam pod ręką niczego do notowania, to chętnie korzystam z komunikatora messenger i daną rzecz przesyłam na swój adres. Polecam ten sposób. Zawsze można później wrócić do tego, co zostało przesłane.
O pierwszej lekcji pisałam już dwukrotnie. Wcześniejsze wpisy znajdziecie TUTAJ lub TUTAJ. Zachęcam do zapoznania się z nimi. Tegoroczną pierwszą lekcję języka polskiego wzbogacę o nowe pomysły, które poznałam podczas udziału w szkoleniu organizowanym przez Polską Akcję Humanitarną Summer PAH Academy Edukacyjne SPA (swoją drogą polecam przyszłoroczną edycję).
Zacznę od wywieszenia na drzwiach od klasy małego plakatu z powitaniem oraz imionami moich uczniów. Jestem pewna, że będzie im miło, gdy to zobaczą. Szczególnie ważne może być to dla uczniów klas pierwszych, dla których początki w nowej szkole często są bardzo trudne.
W klasie na flipcharcie pojawi się napis "Nasz świat". Przedstawię przy nim klasowe zasady oraz rozdam uczniom kolorowe karteczki samoprzylepne i poproszę, by dopisali na nich swoje propozycje. Poczują się wówczas współodpowiedzialni za tworzenie atmosfery nauki w klasie. Moje propozycje do przyklejenia to:
W "owadowym" markecie zakupiłam ostatnio tablicę magnetyczną, która zostanie zawieszona w klasie. Będziemy na niej umieszczać nie tylko istotne rzeczy, ale będzie to też tzw. PARKING. Czasem podczas lekcji pojawia się myśl, do której warto wrócić, ponieważ w danym momencie nie możemy jej rozwinąć. Do tego będzie służył nam PARKING. Dzięki temu, że zapiszemy taką myśl, będziemy pewni, że o niej nie zapomnimy. Dla uczniów będzie to ważne, ponieważ będą mieć świadomość, że warto się zgłaszać podczas lekcji, a ich przemyślenia nie zostaną pominięte. Uczymy w ten sposób otwartości i odwagi do wyrażania własnych myśli.
Na koniec kolejny raz wykorzystam do mojej lekcji słoik. Ponownie rozdam uczniom kolorowe kartki, na których poproszę, by zapisali jedno pozytywne słowo zaczynające się na pierwszą literę ich imienia oraz kojarzące się z lekcją i jej atmosferą. karteczki wrzucimy do słoika dobrych myśli. Wspólnie ustalimy czy odczytamy słowa podczas następnej lekcji jako formę naszych oczekiwań, czy może będziemy robić to na każdej lekcji lub raz w tygodniu.
Pomysłów na pierwszą lekcję jest mnóstwo. Najważniejsze, by pamiętać, że...
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Komentarze
Prześlij komentarz