Przejdź do głównej zawartości

TWÓRCZE ŁĄCZENIE, czyli kolejna szybka powtórka

Bardzo lubię szybkie i krótkie powtórki, dzięki którym mogę skłonić uczniów do myślenia. Tym razem pomyślałam, że warto wykorzystać jedną z mnemotechnik - naukę przez skojarzenia. Mnemotechnika to ogólna nazwa grupy technik, które ułatwiają zapamiętywanie, przechowywanie w pamięci i przypominanie informacji.

Pomysł, który przyszedł mi do głowy możemy wykorzystać jako swoistą rozgrzewkę do lekcji, starter, ale też jako utrwalenie wiadomości na temat danej lektury. Dodatkowo nie wymaga on od nas wielkiego zaangażowania w przygotowanie materiałów, gdyż do jego realizacji potrzebne są tylko kartka i długopis. 

Załóżmy, że omawiamy "Tango" Sławomira Mrożka. Dobieramy uczniów w pary i rozdajemy im kartki. Każdy dostaje swoją i początkowo pracują samodzielnie. Prosimy uczniów, by na kartkach pionowo zapisali swoje imiona, np.

A
G
A
T
A

Następnie do każdej z liter uczniowie dopisują swoje skojarzenie związane z lekturą. Zostawiamy im tu dowolność - to mogą być imiona bohaterów; miejsca, w których rozgrywa się akcja; przedmioty; czynności, etc.

A - Artur
G - gra w karty
A - Ala
T - taniec
A - artysta
W następnym etapie pracują razem w zespołach dwuosobowych. W dowolny sposób łączą wyrazy w pary i ustalają, jaki jest sens tego połączenia. Cały czas opierają się na lekturze, rozmawiają na jej temat, utrwalają i systematyzują wiedzę. W kolejnym etapie możemy uczniów połączyć w zespoły czteroosobowe i poprosić o powtórzenie ćwiczenia. 

To proste zadanie ma wiele zalet. Wpisuje się bowiem w model uczenia się przez działanie,  umożliwia uczniom pracę w innowacyjny sposób oraz uczenie się od siebie nawzajem, ponieważ odgrywają tu oni aktywną rolę, zmuszeni są do dyskutowania, zadawania pytań. To wzbudza także szacunek dla innych i uczy współpracy.

                                                                                                  Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                                     Kreatywny polonista

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę...

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przy...

MISTERIUM MĘKI PAŃSKIEJ

Rozpoczął się Wielki Post. To okazja do zadumy i refleksji nad sensem życia i istotą człowieczeństwa. W wielu szkołach w tym okresie będą odbywać się rekolekcje wielkopostne, stąd pomysł na to jak je urozmaicić. Być może wielu polonistów przy współpracy z katechetami będzie przygotowywać w swoich szkołach program rekolekcji, dlatego dziś dzielę się z Wami scenariuszem Misterium Męki Pańskiej, który stworzyłam jakiś czas temu na potrzeby mojej szkoły. Można go wykorzystać w szkole ponadpodstawowej, gimnazjum lub w ostatnich klasach szkoły podstawowej. W tym roku postanowiłam ponownie go wykorzystać w liceum. Słowa wygłaszane w scenariuszu przez narratora są wciąż aktualne. Ich celem jest nakłonienie młodych ludzi do zatrzymania się na chwilę w tempie życia oraz zastanowienie się nad jego sensem i wartością. Tegoroczny spektakl chciałabym wystawić w kościele ze względu na klimat miejsca. Czy mi się uda? Zobaczymy...  Zachęcam do lektury scenariusza. Materiał opracowały: Agat...