Przejdź do głównej zawartości

"DESZCZ JESIENNY" Staffa - jak wykorzystać aurę do rozmowy o nastroju w utworze poetyckim.

Dziś krótko o ostatnim pomyśle. Za oknem pochmurno i dżdżysto, więc aura sprzyja omówieniu wiersza Leopolda Staffa "Deszcz jesienny". 
Zawsze zostawiam sobie ten tekst właśnie na taką porę, by wprowadzić uczniów w odpowiedni nastrój. Taki jest też temat naszych zajęć: Sposoby tworzenia nastroju w wierszu L. Staffa "Deszcz jesienny".
Dzień przed lekcją proszę uczniów, by przynieśli trzy różne liście znalezione w drodze do szkoły - to budzi ogólne zaskoczenie i poruszenie. Na następnej lekcji, o dziwo, wszyscy są przygotowani i mają liście na ławkach. Widać, że chcą się nimi pochwalić. Pokazują i dyskutują o nich. Aż trudno uwierzyć, że to licealiści!
 Na początku proszę, by zamknęli oczy i się odprężyli. Gdy panuje cisza, zaczynam czytać wiersz Staffa. Wyraźnie akcentuję wszystkie fragmenty, w których pojawia się instrumentacja głoskowa. Staram się czytać sennie i monotonnie. Następnie wszyscy razem, głośno czytamy fragment wiersza. Rozmawiamy o jego rytmie, ilości sylab, instrumentacji. Zwracamy uwagę na melancholijny nastrój.
Kolejny etap to interpretacja tekstu przez uczniów. Robimy to wykorzystując przekład intersemiotyczny. Uczniowie w parach przygotowują prace plastyczne, które odnoszą się do dowolnego fragmentu utworu. Wykorzystują do tego zebrane liście oraz przyniesione przeze mnie materiały plastyczne - farby, kredę, kredki...
Następuje krótka prezentacja prac. Obrazy omawiamy w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się u Staffa. 




Zwracamy uwagę na środki poetyckiego wyrazu zastosowane w wierszu i ich funkcję. Po tym uczniowie samodzielnie tworzą tezę interpretacyjną utworu, która ma zawierać informacje na temat sposobu budowania nastroju w wierszu młodopolskim. Sprawdzamy wybrane wypowiedzi i analizujemy ich poprawność. Kolejny etap to dobór kontekstów. Każdy uczeń dopisuje do swojej tezy trzy pomysły, a następnie wymienia się nimi z kolegą z ławki.
Wśród moich uczniów jest raper, dlatego zaproponowałam mu, by przygotował dla nas muzyczną improwizację tekstu Staffa, którą zamierzałam zakończyć zajęcia. Wkrótce Wam ją zaprezentuję.
                                Agata Karolczyk-Kozyra
                                Kreatywny polonista


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto