Początek roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami. W grupach dla polonistów nauczyciele coraz częściej szukają nowych inspiracji, dlatego chętnie podzielę się z Wami pomysłem, który zrodził się w mojej głowie jakiś czas temu, dojrzewał, by wreszcie ujrzeć światło dzienne.
Przed lekcją na drzwiach do sali przywieszamy kartkę z napisem: "ROZWIĄŻ MNIE..." oraz dowolną zagadkę logiczną, odpowiednią do wieku naszych uczniów. Polecam stronę adonai.pl Zagadkę możemy także zastąpić stworzonym przez siebie rebusem. Tutaj znajdziecie prosty generator rebusów, dzięki któremu w łatwy sposób możecie przekształcić zdanie na zagadkę. Pod zagadką przyklejamy kolejną kartkę z napisem: CIĄG DALSZY NASTĄPI... Ciekawym rozwiązaniem są też zagadki z ukrytą odpowiedzią. Na poniższe zdjęcie natrafiłam w Internecie i od razu pomyślałam, że to niezły pomysł, który można wykorzystać na pierwsze spotkanie z uczniami. Z pewnością skłonieni ich to do myślenia, zastanowienia się oraz rozbudzi w nich ciekawość, co będzie dalej.
Dla uczniów szkół ponadpodstawowych polecam gry słowne Pawła Jarońskiego dostępne na stronie jaronski.pl Autor to mistrz gierek słownych, zabawy słowem. Jego żarty z liter i związków frazeologicznych pobudzają do myślenia. Żeby rozwiązać zakodowane hasło, trzeba mocno wytężyć umysł.

Na początku lekcji rozdajemy uczniom zagadki i prosimy, by rozwiązali je w parach. W pierwszym momencie prace Jarońskiego mogą sprawić trudność. Jeśli jednak pozna się ich schemat, zadanie okazuje się dość łatwe. Zagadki te można także wykorzystać jako wprowadzenie do lekcji o poezji lingwistycznej, frazeologii, słowotwórstwie czy zabawie słowem. Za każdym razem będą stanowić oryginalny początek zajęć.
Ciekawym sposobem na rozbudzenie uczniów po wakacjach jest także zestaw zadań integracyjnych. Można go wykorzystać już na pierwszej lekcji w nowym roku szkolnym, zwłaszcza w klasie, która jest nowym zespołem i dopiero się poznaje. Dzielimy uczniów na małe grupy i prosimy, by znaleźli rozwiązanie do każdego zadania.Jednocześnie zwracamy uwagę na to, by wykorzystali swoją zdolność kreatywnego myślenia i w jak najlepszy sposób wykorzystali to, co mają do dyspozycji.
Zadanie 1
Zamknięto cię w pokoju bez okien, wokół nie ma nikogo, klucz jest za drzwiami. Pokój jest pusty, tylko w rogu leżą spinka do włosów i gazeta oraz stoi pusty szklany słój. Jak możesz się wydostać, nie wyważając drzwi?
Jesteście rozbitkami na bezludnej wyspie. Wasz okręt rozbił się, uratowała się tylko Wasza grupka. Pewnego dnia fala wyrzuca na brzeg skrzynię, a w Was budzi się nadzieja na ratunek. Biegniecie do skrzyni, licząc na to, że znajdziecie w niej coś pożytecznego, ale stwierdzacie, że w środku jest pełno żarówek, wkładów do długopisów i guzików od bielizny.Jest tego wszystkiego naprawdę bardzo dużo. Co możecie z tego zrobić na bezludnej wyspie? W jaki sposób możecie wykorzystać ten niezwykły ładunek? Zaprezentujcie swoje pomysły.
Po rozwiązaniu wszystkich zadań i zagadek zadajemy uczniom pytanie, jaki cel miała ta część lekcji. Po co rozwiązywaliśmy zadania, które nie zawsze łączyły się z językiem polskim. Słuchamy uważnie odpowiedzi uczniów. Naszym celem jest pokazanie im, że język polski to przedmiot, na którym liczy się kreatywność i otwartość w wypowiadaniu swoich myśli.
Poniżej jeszcze kilka prac Pawła Jarońskiego, które możemy wykorzystać podczas pracy z uczniami.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Inspiracje:1. Zdjęcie z Internetu
2. Strona Pawła Jarońskiego www.jaronski.pl
Pani Agato, wspaniałe pomysły🙂Dziękuję, Ela
OdpowiedzUsuń