Przejdź do głównej zawartości

ZABAWA SŁOWEM, czyli kolejny pomysł na początek roku szkolnego

Początek roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami. W grupach dla polonistów nauczyciele coraz częściej szukają nowych inspiracji, dlatego chętnie podzielę się z Wami pomysłem, który zrodził się w mojej głowie jakiś czas temu, dojrzewał, by wreszcie ujrzeć światło dzienne.
Przed lekcją na drzwiach do sali przywieszamy kartkę z napisem: "ROZWIĄŻ MNIE..." oraz dowolną zagadkę logiczną, odpowiednią do wieku naszych uczniów. Polecam stronę adonai.pl Zagadkę możemy także zastąpić stworzonym przez siebie rebusem. Tutaj znajdziecie prosty generator rebusów, dzięki któremu w łatwy sposób możecie przekształcić zdanie na zagadkę. Pod zagadką przyklejamy kolejną kartkę z napisem: CIĄG DALSZY NASTĄPI... Ciekawym rozwiązaniem są też zagadki z ukrytą odpowiedzią. Na poniższe zdjęcie natrafiłam w Internecie i od razu pomyślałam, że to niezły pomysł, który można wykorzystać na pierwsze spotkanie z uczniami. Z pewnością skłonieni ich to do myślenia, zastanowienia się oraz rozbudzi w nich ciekawość, co będzie dalej.


Dla uczniów szkół ponadpodstawowych polecam gry słowne Pawła Jarońskiego dostępne na stronie jaronski.pl Autor to mistrz gierek słownych, zabawy słowem. Jego żarty z liter i związków frazeologicznych pobudzają do myślenia. Żeby rozwiązać zakodowane hasło, trzeba mocno wytężyć umysł.


Na początku lekcji rozdajemy uczniom zagadki i prosimy, by rozwiązali je w parach. W pierwszym momencie prace Jarońskiego mogą sprawić trudność. Jeśli jednak pozna się ich schemat, zadanie okazuje się dość łatwe. Zagadki te można także wykorzystać jako wprowadzenie do lekcji o poezji lingwistycznej, frazeologii, słowotwórstwie czy zabawie słowem. Za każdym razem będą stanowić oryginalny początek zajęć. 


Ciekawym sposobem na rozbudzenie uczniów po wakacjach jest także zestaw zadań integracyjnych. Można go wykorzystać już na pierwszej lekcji w nowym roku szkolnym, zwłaszcza w klasie, która jest nowym zespołem i dopiero się poznaje. Dzielimy uczniów na małe grupy i prosimy, by znaleźli rozwiązanie do każdego zadania.Jednocześnie zwracamy uwagę na to, by wykorzystali swoją zdolność kreatywnego myślenia i w jak najlepszy sposób wykorzystali to, co mają do dyspozycji.

Zadanie 1
Zamknięto cię w pokoju bez okien, wokół nie ma nikogo, klucz jest za drzwiami. Pokój jest pusty, tylko w rogu leżą spinka do włosów i gazeta oraz stoi pusty szklany słój. Jak możesz się wydostać, nie wyważając drzwi?

Zadanie 2
Jesteście rozbitkami na bezludnej wyspie. Wasz okręt rozbił się, uratowała się tylko Wasza grupka. Pewnego dnia fala wyrzuca na brzeg skrzynię, a w Was budzi się nadzieja na ratunek. Biegniecie do skrzyni, licząc na to, że znajdziecie w niej coś pożytecznego, ale stwierdzacie, że w środku jest pełno żarówek, wkładów do długopisów i guzików od bielizny.Jest tego wszystkiego naprawdę bardzo dużo. Co możecie z tego zrobić na bezludnej wyspie? W jaki sposób możecie wykorzystać ten niezwykły ładunek? Zaprezentujcie swoje pomysły.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań i zagadek zadajemy uczniom pytanie, jaki cel miała ta część lekcji. Po co rozwiązywaliśmy zadania, które nie zawsze łączyły się z językiem polskim. Słuchamy uważnie odpowiedzi uczniów. Naszym celem jest pokazanie im, że język polski to przedmiot, na którym liczy się kreatywność i otwartość w wypowiadaniu swoich myśli.

Poniżej jeszcze kilka prac Pawła Jarońskiego, które możemy wykorzystać podczas pracy z uczniami.
                                                                                    Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                       Kreatywny polonista
Inspiracje:
1. Zdjęcie z Internetu
2. Strona Pawła Jarońskiego www.jaronski.pl


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto