Przejdź do głównej zawartości

W MIĘDZYWOJENNEJ KAWIARNI "POD PICADOREM"

Dwudziestolecie międzywojenne to jedna z moich ulubionych epok. Rozczytuję się w Gombrowiczu i Schulzu, bawi mnie kabaret Skamandrytów, chętnie słucham muzyki tego okresu i nieustannie podziwiam modę, maniery, klasę, i styl ludzi żyjących w tym czasie.  Mój zachwyt staram się przekazać uczniom i gdy tylko jest to możliwe, przenoszę ich w lata dwudzieste. przykładem na to jest spektakl prowadzonego przeze mnie koła teatralnego "w ZANadrzu" "kandydatki na żonę" w stylizacji z tamtego okresu.


Uważam też, że literatura drugiej dekady jest trudna i niezrozumiała dla uczniów, wymaga od nich zaangażowania intelektualnego, dlatego dobrze jest wprowadzenie do epoki zrobić w sposób ciekawy i intrygujący. Myślę, że taki jest mój najnowszy pomysł, który zamierzam zrealizować w najbliższym czasie.

Na kilka dni przed lekcją proszę uczniów, by wykazali się kreatywnością i przebrali się w stroje z epoki, o które sami zadbają. Celem tego jest wprowadzenie w odpowiedni nastrój. Proszę także, by uczennice upiekły babeczki i przyniosły je do mnie przed lekcjami.
Bezpośrednio przed lekcją na drzwiach do sali przywieszam kartkę z wykaligrafowanym napisem Kawiarnia "Pod Picadorem" oraz afisz kawiarni (poniżej).

Na kartkach przygotowuję szokujący manifest twórców kawiarni literackiej, który w przebraniu wręczam "gościom", którzy wchodzą do mojej kawiarni. Tekst manifestu znajdziecie tutaj.
A poniżej pomysł na kostium :)
 W klasie stoły poustawiane są niczym w kawiarni, czuć zapach parzonej kawy oraz różnych przypraw korzennych. Na stolikach na uczniów czekają babeczki. Dwie wtajemniczone przed lekcją uczennice krzątają się, podając kawę i herbatę. Istotne, by w powietrzu unosił się aromat. 

W tle słychać muzykę lat dwudziestych, np. utwory Jana Kiepury, czy Hanki Ordonówny. Wspólnie oglądamy fragmenty filmów niemego kina , np. Charliego Chaplina. Omawiamy manifest Skamandrytów. W tym czasie pozwalam uczniom delektować się kawą i babeczkami. Jednocześnie prezentuję założenia epoki, zwracając uwagę na jej najważniejsze treści, w tym rolę odzyskania niepodległości przez Polskę. Tu można wykorzystać fragmenty filmu Filipa Bajona "Przedwiośnie". Skupiam się także na awangardzie lat trzydziestych i na zbliżającym się kataklizmie.

Jestem pewna, że angażując różne zmysły moich uczniów - węch, słuch, smak, wzrok - ułatwię im zapamiętanie informacji na temat dwudziestolecia oraz przez moment pozwolę im się przenieść w ten fascynujący okres.

                                                                                                   Agata Karolczyk-Kozyra
Fot.
1. Zdjęcia spektaklu: Tomasz Wojnarowski
2. Zdjęcie w stylizacji: Agnieszka Busza

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto