Po trzytygodniowej przerwie wracam do Was. Szukając
pomysłu na nowy wpis, zastanawiałam się, czy powinnam się odnieść do strajku
nauczycieli. Postanowiłam jednak nie pisać na ten temat, stąd moje
trzytygodniowe milczenie. Nie chcę, by na moim blogu pojawiła się dyskusja, czy
strajk był słuszny, czy nie. Chcę wyciszać negatywne emocje, a nie je
rozbudzać. Myślę, że za dużo przykrych słów padło zarówno pod adresem
strajkujących, jak i niestrajkujących. Wielu z nas podcięto skrzydła, dlatego
należy poszukać nowych i rozbudzić swoją kreatywność, bo tego oczekują od nas
nasi uczniowie. Utwierdziły mnie w tym słowa moich maturzystów, którzy kończąc
dwa dni temu szkołę, dziękowali mi za to, że „rozbudzałam ich kreatywność i
uczyłam myślenia”.
Zatem do dzieła! Dzisiejszym
wpisem rozpoczynam cykl tematów poświęconych różnym technikom nauczania oraz
sposobom wykorzystywania ich podczas lekcji, nie tylko języka polskiego.
Tematyka ta wpisuje się w bardzo istotną kwestię KOMPETENCJI KLUCZOWYCH, bowiem
zgodnie z polityką oświatową państwa uczeń powinien umieć się uczyć. Istotne
jest więc, by nauczyciel nie tylko przekazywał wiedzę, robił to w ciekawy
sposób, ale też, by uczył jak należy się uczyć. Z własnego doświadczenia wiem,
że przełomem w tym zakresie jest klasa czwarta szkoły podstawowej. Dziecko,
które kończy klasę trzecią nagle zostaje zarzucone ilością przedmiotów,
materiału i jeśli wówczas nie pokaże mu się, w jaki sposób należy przyswajać
wiedzę, to z góry skazane jest na porażkę. I tu olbrzymia rola zarówno
nauczycieli, jak i rodziców. Ale to już inna kwestia...
Przechodząc do meritum chciałabym
Wam dziś zaprezentować jedną z technik efektywnego czytania, zwaną Metodą
PQ4R. Warto nią pracować ze starszymi uczniami szkoły podstawowej oraz z
uczniami szkoły ponadpodstawowej. Dzięki niej rozwijane są umiejętności
czytania ze zrozumieniem, ale też przetwarzania i przyswajania tekstu. W
połączeniu z nauką w parach metoda ta może przynieść bardzo wiele korzyści.
Czytanie ze zrozumieniem, jak ogólnie wiadomo, sprawia uczniom wiele trudności,
dlatego należy go uczyć różnymi sposobami.
Metoda PQ4R jest
szczególnie skuteczna w sytuacjach, w których chcemy przyswoić wszystkie
informacje zawarte w tekście, a nie tylko go przeczytać. Warto wykorzystać ją
na przykład wprowadzając w szkole ponadpodstawowej nową epokę. Dzięki tej
technice uczniowie nie tylko zrozumieją materiał, ale też zapamiętają go na
dłużej lub uporządkują swoją wiedzę. Skrót PQ4R określa sześć etapów
działania:
- Preview – PRZEJRZENIE
- Questions – STAWIANIE PYTAŃ
- Read – CZYTANIE
- Reflect – REFLEKSJA
- Recite – RECYTOWANIE
- Review - PODSUMOWANIE
Lekcja przeprowadzona metodą
PQ4R w oparciu o dowolny tekst naukowy lub popularnonaukowy z podręcznika
do języka polskiego do szkoły ponadpodstawowej.
- PRZEJRZENIE
Prosimy uczniów, by pobieżnie przejrzeli tekst z
podręcznika i zorientowali się w poruszanej tematyce. Ich zadaniem jest, by już
na etapie czytania podzielili tekst na kilka partii i zaznaczyli w nim
najważniejsze zagadnienia. Następnie każdą partię opracowują w następujący
sposób:
-
sporządzają notatkę wizualną (rysnotkę, grafikę, diagram,
etc.)
-
wyjaśniają koledze z ławki, jakie informacje zawiera grafika
- STAWIANIE PYTAŃ
Do
poszczególnych fragmentów tekstu uczniowie samodzielnie formułują odpowiednie pytania,
porządkując w ten sposób nowe informacje. Warto podpowiedzieć uczniom, że
jeżeli w tekście znajdują się śródtytuły, to mogą być one pomocne w tworzeniu
pytań. Należy też zaznaczyć, że wszystkie pytania powinny mieć charakter pytań
otwartych – od ogółu do szczegółu.
- CZYTANIE
Uczniowie czytają tekst ponownie. Tym razem jest to
czytanie uważne, szczegółowe. Przy okazji próbują odpowiadać na postawione
przez siebie pytania. Następnie mogą ponownie pracować w parach, udzielając
odpowiedzi na pytania przygotowane przez kolegę.
- REFLEKSJA
Podczas tej fazy uczniowie otrzymują chwilę na
własną refleksję. Prosimy, by zastanowili się nad własnymi przykładami,
podzielili przemyśleniami i rozwiali wątpliwości. Często tu także okazuje się, że do tekstu można
zadać nowe pytania, które warto wówczas zanotować.
- RECYTOWANIE
Po zakończeniu dotychczasowej pracy uczniowie w
czteroosobowych zespołach dzielą się zdobytą wiedzą. Własnymi słowami
przedstawiają to, co wyczytali z tekstu. Dzięki temu są w stanie wykryć ewentualne
braki lub korzystając z przekazu kolegów zapamiętać to, z czym mieli największe
problemy.
- PODSUMOWANIE
W podsumowaniu uczniowie jeszcze raz przeglądają
tekst oraz zgromadzony materiał. Te wielokrotne powtórki sprawią, że nowy
materiał dobrze się utrwali w pamięci.
Inny pomysł na
wykorzystanie metody PQ4R podczas lekcji to praca z przykładowym tekstem
z arkusza maturalnego.
Rozdajemy uczniom tekst,
który zawarty jest w arkuszu maturalnym w części I „Czytanie ze zrozumieniem”.
Uczniowie pracują metodą PQ4R. Na koniec rozdajemy uczniom polecenia do tekstu
z arkusza i prosimy o ich rozwiązanie. Szybko okaże się, że dobra znajomość
tekstu zaprocentuje prawidłowymi odpowiedziami.
A co Wy sądzicie na temat
tej metody? Jakie są Wasze pomysły na jej wykorzystanie? Podzielcie się swoimi
refleksjami w komentarzach. Zachęcam także do lektury wpisu na temat metody Close reading oraz sposobu tworzenia streszczenia logicznego.
Agata
Karolczyk-Kozyra
Inspiracja:
Techniki uczenia się. Jak efektywnie przyswajać wiedzę., Wydawnictwo
REA-SJ, Łódź 2016
Zdjęcia z Internetu
Komentarze
Prześlij komentarz