Chcąc zainteresować młodego człowieka swoją lekcją, musimy iść z duchem czasu. Niewątpliwie będziemy budować swój autorytet nowoczesnego nauczyciela w oczach uczniów, wykorzystując podczas zajęć najnowsze technologie informatyczne. Kolejny raz sięgam po ten temat na blogu, ponieważ narzędzi, z których możemy korzystać jest coraz więcej. Wiele z nich w ostatnim czasie zebrała i umieściła na padlecie jedna z moderatorek grupy "Poloniści z pasją", Arleta Kwaśniewska. Dostęp do nich znajdziecie TUTAJ. O niektórych jakiś czas temu pisałam tutaj. Dziś pora na kolejne narzędzia i nowe pomysły.
KODY QR
Kody QR to kody, które pozwalają na zapisanie dużej ilości danych
. Spotykamy się z nimi w wielu miejscach. Gdy jednak zapytamy naszych uczniów, do czego służą, szybko okaże się, że nie znają oni celu ich stosowania. Bardzo chętnie wykorzystuję je podczas lekcji, ponieważ stanowią one urozmaicenie zajęć i uatrakcyjniają je, wprowadzają nastrój tajemniczości i zagadkowości. Za ich pomocą zapisuję zadania, polecenia, NaCoBeZu, a także temat lekcji. Wydrukowane QR kody przyklejam w klasie w różnych miejscach, na drzwiach wejściowych do sali. Proszę uczniów, by za pomocą telefonów komórkowych odszyfrowali to, co zostało zakodowane. Cieszą mnie ich komentarze typu, że "takich rzeczy powinniśmy się uczyć na informatyce". Tutaj znajdziecie prosty generator kodów QR.
MEMY
Mem to gatunek wypowiedzi internetowej, komunikat obrazkowy, nowoczesny sposób powielania informacji. Nazwa pochodzi od gr. mimesis ‘naśladownictwo’. Uważany jest za fenomen kulturowy, którego celem jest wywoływanie emocji, wzbudzanie śmiechu, ale też skłanianie do refleksji. W jaki sposób wykorzystać memy na lekcji języka polskiego? Oto kilka pomysłów. Mogą posłużyć jako wprowadzenie do tematu, do dyskusji lub jako element prowokacji. Mogą też być komentarzem do tekstu, formą nietypowego zadania, podsumowującego pracę z lekturą. Z pewnością wzbudzą wiele pozytywnych emocji i pobudzą do myślenia. Tu znajdziecie prosty program do tworzenia memów. Zabawa nim sprawi nie tylko dużo radości Waszym uczniom, ale również Wam.
Ciekawym narzędziem jest także generator avatarów. Podaję dwa, z których warto korzystać - avatar_1, avatar_2. Praca z avatarami z pewnością spodoba się młodszym uczniom. Można je wykorzystać do tworzenia avatara bohatera omawianej lektury w oparciu o opis postaci lub stworzyć krótki filmik, w którym postać opowie o sobie, przedstawi się.
TRIMINO
Trimino to wariacja na temat układanki domino
, inaczej układanka z trójkątów. Możemy przygotować je samodzielnie dla uczniów za pomocą prostego genaratora tutaj lub poprosić o to uczniów. W ten sposób sprawdzimy i utrwalimy ich wiedzę. Moi uczniowie przygotowują trimino w ramach zadania. Dzięki temu mam bazę materiałów, które wykorzystuję poźniej z innymi grupami - w myśl zasady, jedni uczą się, tworząc , drudzy uczą się, układając.
INTERAKTYWNE KOŁO FORTUNY
Interaktywne koło fortuny warto wykorzystać do lekcji powtórzeniowych. Poniżej instrukcja jak to działa.
Koło fortuny Random Name Picker . Wchodzimy na tę stronę i wybieramy Edit. W pojawiającym się oknie wpisujemy swoje elementy, usuwając te istniejące. Zatwierdzamy klikając Submit. Losujemy, klikając w środkowy punkt koła fortuny. Pojawiający się element można usunąć lub pozostawić. W celu pobrania linku lub kodu embed wybieramy opcję Share/Embed, następnie URL Link/ Embed Code i kopiujemy interesującą nas zawartość. I drugi genarator - Koło fortuny Wheel Decide . Wchodzimy na stronę. Wybieramy opcję Modify Wheel. W pojawiającym się oknie dialogowym wpisujemy własne elementy, tytuł, możemy wejść w opcje zaawansowane Advanced Options i zaznaczyć usuwanie wylosowanego elementu, wybrać paletę kolorów, określić czas kręcenia. Zatwierdzamy, wybierając opcję Apply Wheel Changes. Losujemy, klikając w środkowy punkt koła fortuny. Pojawiający się element można usunąć, jeśli zaznaczyliśmy taką opcję w ustawieniach zaawansowanych. W celu pobrania kodu embed wybieramy opcję Embed Wheel.
Warto zajrzeć też na stronę EDUnews.pl na której znajdziecie więcej informacji na ten temat.
Warto wiedzieć też o generatorach krzyżówek, wykreślanek i rebusów. Tworząc proste zadania tego typu możemy pobudzić uczniów do myślenia, powtórzyć z nimi materiał, a także zainteresować tematem lekcji.
Genarator krzyżówek, genarator rebusów. Możemy poprosić uczniów, by przygotowali także za pomocą tych programów zadania dla swoich kolegów. Korzystając z genaratora rebusów przygotowujemy zagadkę, w której pojawi się tytuł następnej lektury lub tekstu omawianego podczas danej lekcji.
CANVA
Na koniec jeden z moich ulubionych programów - Canva, który służy między innymi do tworzenia plakatów, wizytówek. Lubię stosować go podczas analizowania utworów dramatycznych. Proszę wówczas uczniów, by jako zadanie domowe zaprojektowali plakat przedstawienia teatralnego. Dzięki niemu wykonuję też plakaty przedstawień teatralnych mojego koła oraz ogłoszenia o wydarzeniach kulturalnych w mojej szkole.
Agata Karolczyk-Kozyra
Gratuluję tak innowacyjnego podejścia do edukowania młodzieży.
OdpowiedzUsuńPracuję w świetlicy środowiskowej, gdzie prowadząc zajęcia z dzieciakami (zarówno siedmioletnimi jak i nastolatkami) często korzystamy ze spersonalizowanych krzyżówek, kart Dixita, edukacyjnych filmików z Internetu, pudełka z miłymi karteczkami, a rozmawiając o emocjach wspomagamy się emotikonkami. Porządki na koniec dnia rozpisujmy na tablicy w formie zadań, niczym z gry komputerowej, tak aby pozbieranie zabawek czy zamiatanie podłogi przypominało wyzwanie, za które można dostać punkty ;) Takie drobne zabiegi zdecydowanie rozbudzają naszych podopiecznych, bawią i uczą. Teraz chętnie wykorzystam pomysł z generatorem avatarów czy Trimino.
Przeglądam Pani bloga i bardzo żałuję, że młodzież w innych szkołach nie ma możliwości doświadczenia tak fascynujących zajęć z języka polskiego. Nasze dzieci narzekają, że nie ma na świecie nic gorszego, niż czytanie lektur. Tak naprawdę - nie ma nic gorszego, niż pozbawiony pasji nauczyciel, który nie potrafi owych lektur "sprzedać". Życzę wielu kolejnych pomysłów i energii do twórczego działania!
Dziękuję bardzo za tyle ciepłych słów. One najbardziej motywują do pracy i tworzenia. Cieszę się, że mogę inspirować innych. 😘☺️
Usuń