Przejdź do głównej zawartości

EPOKA LITERACKA - sposób na wprowadzenie lub podsumowanie

Całkiem spontanicznie, bezpośrednio przed lekcją wymyśliłam sposób na podsumowanie lub wprowadzenie epoki literackiej. Jego atutem jest aktywizowanie wszystkich uczniów, a jednocześnie rozbudzenie ich kreatywności i kształcenie korzystania z różnorodnych narzędzi TIK. 

W tym celu wykorzystałam moją ulubioną platformę Wakelet. Podzieliłam uczniów na trzyosobowe zespoły oraz przydzieliłam im zagadnienia związane z epoką do opracowania. Zadaniem uczniów było przygotowanie i dobranie materiałów w jak najatrakcyjniejszej formie oraz zaprezentowanie ich w Wakelecie. Uczniowie samodzielnie tworzyli pliki, prezentacje w PP oraz Canvie, infografiki. Wykorzystywali gotowe nagrania i filmiki. 

Zagadnienia dla grup:

1. RAMY CZASOWE, NAZWA EPOKI, ŚWIATOPOGLĄD, PRZEDSTAWICIELE

2. KONFLIKT POKOLEŃ - WALKA ROMANTYKÓW z KLASYKAMI

3. BOHATER ROMANTYCZNY I JEGO PRZEMIANA

4. LUDOWOŚĆ ROMANTYCZNA

5. ORIENTALIZM

6. GATUNKI LITERATURY ROMANTYCZNEJ

Warto podkreślić, że nauczyciel jest tu tylko osobą wspierającą, mentorem pokazującym platformę, a za wykonanie całej pracy odpowiedzialni są uczniowie.  Angażując ich do działania i tworzenia, uczy samodzielnego myślenia, pozwala uczyć się przez pracę zespołową i działanie, stymuluje do myślenia i poszukiwania różnych rozwiązań. Ważne też, że nie narzuca gotowych lub utartych rozwiązań, a daje uczniom wolną rękę.

Prawie gotowy Wakelet do romantyzmu znajduje się do wglądu (lub do wykorzystania) tutaj. A poniżej kilka zdjęć z pracy uczniów.

 






                                                                                              Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                               Kreatywny polonista

Komentarze

  1. Świetny pomysł na lekcję powtórkową 😃
    Podziwiam Pani pomysłowość i kreatywność, chętnie się inspiruję.
    Dziękuję 🌹

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że pomysły się przydają. Proszę korzystać. Pozdrawiam serdecznie ☺️

      Usuń
  2. Czy uczniowie wykonywali pracę podczas lekcji, czy mieli to zadane jako pracę domową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczęli na lekcji. Kończyli w domu. Na wykonanie zadania mieli dwa dni. Później omawialiśmy to, co przygotowali.

      Usuń
  3. Świetny materiał ! Mam nadzieję, że mogę wykorzystać jako cenną pomoc na lekcji wprowadzającej w klasie 7 ?









    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę...

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przy...

MISTERIUM MĘKI PAŃSKIEJ

Rozpoczął się Wielki Post. To okazja do zadumy i refleksji nad sensem życia i istotą człowieczeństwa. W wielu szkołach w tym okresie będą odbywać się rekolekcje wielkopostne, stąd pomysł na to jak je urozmaicić. Być może wielu polonistów przy współpracy z katechetami będzie przygotowywać w swoich szkołach program rekolekcji, dlatego dziś dzielę się z Wami scenariuszem Misterium Męki Pańskiej, który stworzyłam jakiś czas temu na potrzeby mojej szkoły. Można go wykorzystać w szkole ponadpodstawowej, gimnazjum lub w ostatnich klasach szkoły podstawowej. W tym roku postanowiłam ponownie go wykorzystać w liceum. Słowa wygłaszane w scenariuszu przez narratora są wciąż aktualne. Ich celem jest nakłonienie młodych ludzi do zatrzymania się na chwilę w tempie życia oraz zastanowienie się nad jego sensem i wartością. Tegoroczny spektakl chciałabym wystawić w kościele ze względu na klimat miejsca. Czy mi się uda? Zobaczymy...  Zachęcam do lektury scenariusza. Materiał opracowały: Agat...