Przejdź do głównej zawartości

SPRAWDZAMY I UTRWALAMY ZNAJOMOŚĆ LEKTURY

Zastanawialiście się jaką rolę w nauczaniu pełni opowiadanie? Powszechnie wiadomo, że jeśli opowiada nauczyciel to uczniowie szybko się nudzą, ponieważ jest to metoda typowo podawcza. Dlatego warto to zmienić. Pomysł, który przyszedł mi do głowy opiera się na opowiadaniu. Czynią to jednak uczniowie. 
Potrzebne nam będą kolorowe kartki lub guziki. Mogą być to także plastikowe nakrętki w różnych barwach. Inwencja twórcza leży po stronie nauczyciela. Nasze pomoce dydaktyczne to losy dla uczniów. Na początku lekcji prosimy, by każdy wylosował sobie dowolną ilość losów. Nie zdradzamy jednak do czego one posłużą. 
Gdy wszyscy uczniowie wylosują, informujemy ich, że każdy los to jedna informacja na temat treści lektury. Teraz z pewnością słychać jęk zawodu tych, którzy wylosowali więcej. Dodajemy także, że informacja podana raz, nie może się powtórzyć. Zadaniem uczniów jest pochwalić się, wykazać znajomością lektury, dlatego taką formę zajęć możemy zastosować zarówno na pierwszej, jak i ostatniej lekcji poświęconej lekturze. Każdorazowo osiągniemy efekt naszych działań - tekst zostanie utrwalony lub powtórzony. Dodatkowo uczniowie będą kształcić umiejętność wypowiadania się i przekazywania posiadanej wiedzy. Łatwiej zapamiętają także to, co mówią koledzy niż nauczyciel. Rolą pedagoga natomiast jest kontrolowanie, czy prezentowane treści są zgodne z lekturą i czy nie pojawiają się w nich błędy rzeczowe. Nauczyciel może także zachęcić grupę, wypowiadając się jako pierwszy.
A jakie są Wasze pomysły na utrwalenie lub sprawdzenie znajomości lektury? Podzielcie się nimi w komentarzach.


                                                                                               Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                              Kreatywny polonista

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto