Przejdź do głównej zawartości

O STRATEGII WALTA DISNEY'A NA JĘZYKU POLSKIM

Strategia Walta Disney'a to narzędzie z zakresu coachingu, które z powodzeniem można wykorzystać podczas lekcji języka polskiego w szkole ponadpodstawowej lub w ostatnich klasach szkoły podstawowej. Każdorazowo służy ono do poszukiwania kreatywnych rozwiązań oraz pozwala spojrzeć na zagadnienie z trzech różnych perspektyw - Marzyciela, Realisty i Krytyka.


Technika ta może zostać wykorzystana podczas omawiania wielu utworów literackich. Omówię ją w oparciu o "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego. Poniżej podam też problemy, pojawiające się w innych tekstach literackich, które można omówić w oparciu o strategię Walta Disneya.
Zadaniem uczniów będzie rozważyć problem, dlaczego w "Weselu" nie doszło do powstania i nie udało się odzyskać upragnionej wolności.

Zajęcia odbywają się w auli szkolnej, gdyż jest tam dużo miejsca. W trzech różnych punktach sali kotwiczę stany, czyli umiejscawiam grupy. Na kartkach mam przygotowane pytania dla wszystkich grup. Jeśli klasa jest bardzo liczna to można uczniów podzielić na sześć grup - po dwie z każdego rodzaju. Po upływie podanego czasu tę same grupy łączą się i wspólnie wypracowują swoje stanowisko. Od tego momentu funkcjonują już jako jedna grupa.
Grupa I to Marzyciele. Należą do niej "chłopi", którzy są gotowi do zrywu niepodległościowego. Chcąc, by uczniowie jak najlepiej weszli w rolę proszę, by swoje polecenia wykonywali na stojąco, przyjmując postawę wyprostowaną, otwartą, głowy odchylone lekko do tyłu, wzrok uniesiony ku górze. Ich rola to na początku wyłącznie rozmowa. Dopiero w końcowym etapie zapisują swoje przemyślenia. Rozważają udział w powstaniu, swoją motywację, kreują wizje i marzenia, są pełni wiary w sukces, puszczają wodze fantazji, ulegają nadmiernemu entuzjazmowi.


Grupa II to Realiści. Należą do niej przedstawiciele inteligencji i chłopów, którzy realnie podchodzą do życia i mają bogate doświadczenie. To np. Czepiec, Gospodarz, Dziad. Wchodząc w rolę Realisty, uczniowie siadają przy stole na krzesłach, z wyprostowanymi plecami, rozmawiając ze sobą patrzą przed siebie. Analizują rozsądnie wszystkie za i przeciw, podchodzą do powstania realnie, nie ulegają ani zbytniemu entuzjazmowi, ani nadmiernej krytyce, planują realizację przedsięwzięcia.


Grupa III to Krytycy. Do niej należy wyłącznie inteligencja skupiona na sobie. Wchodząc w rolę Krytyka uczniowie siadają na podłodze, ze zgarbionymi plecami, opuszczoną głową i wzrokiem utkwionym w ziemi. Krytycy wchodzą w rolę pesymisty, przywołują najczarniejsze wizje, znajdują nawet najdrobniejsze zagrożenia.

 
Pytania dla grup:
MARZYCIELE
- czego chcemy?
- jaki jest nasz cel?
- co chcemy zrobić?
- jakie korzyści odniesiemy?
- kto jeszcze odniesie korzyści?
REALIŚCI
- jak to zrobimy?
- jakie zasoby posiadamy?
- jakich zasobów potrzebujemy?
- kto będzie zaangażowany w realizację działania?
- ile to będzie kosztować?
- ile czasu zajmie?
- po czym poznamy, że cel został osiągnięty?
KRYTYCY
- co się nie uda?
- co nas może zaskoczyć?
- jakie pułapki na nas czyhają?
- kto coś straci jeśli osiągniemy swój cel?
- kto będzie się sprzeciwiał?
Na koniec zespoły prezentują swoją pracę oraz pod kierunkiem nauczyciela wypracowują stanowisko, dlaczego nie dochodzi do powstania.
Co pozwala osiągnąć strategia Disney’a:
* spojrzenie na zagadnienie z wielu perspektyw i z pewnego dystansu
* znalezienie kreatywnych rozwiązań
*  identyfikacja zagrożeń
* zbudowanie pełnego obrazu i zdefiniowanie problemu
Rola nauczyciela - coacha:
Najważniejszym zadaniem nauczyciela jest pilnowanie, żeby grupy nie „zanieczyszczały” każdej z ról sposobem myślenia innej (np. aby Marzyciele nie wyszukiwali pułapek, bądź nie zaczynali planowania działań, czy aby Realiści nie zakładali różowych okularów, bądź nie przyjmowali postawy nadmiernie krytycznej itp.). Nauczyciel wspomaga zespoły odpowiednimi pytaniami, pilnuje odpowiedniej postawy ciała. Najlepiej, jeśli razem z nimi stoi, gdy przyjmuje perspektywę Marzyciela, siedzi na krześle, gdy przyjmuje perspektywę Realisty i siedzi na podłodze, kiedy przyjmuje perspektywę Krytyka.

POMYSŁY DO WYKORZYSTANIA:
1. "Król Edyp" - Czy Edyp po usłyszeniu prawdy od Tyrezjasza powinien nadal dążyć do rozwiązania zagadki?

2.  "Makbet" - w kontekście Makbeta "Czy czekać na samoistne spełnienie się przepowiedni Czarownic, czy przyspieszyć jej spełnienie?"

3. "Dziady" cz. III - Jaka jest zasadność działań buntowniczych młodzieży polskiej i litewskiej?

4. "Wesele" - jakie są sposoby rozwiązania konfliktu między inteligencją a chłopami?
5. "Chłopi" - jakie są sposoby rozwiązania konfliktu między ojcem a dziećmi w powieści Reymonta?

6. "Przedwiośnie" - w kontekście Cezarego Baryki i jego wyborów "Czy podjąć decyzję o przyłączeniu się do rewolucjonistów?"

A czy Wy pracujecie strategią Walta Disney'a? Jakie są Wasze pomysły?
                                                                                                   
                                                                                                               Kreatywny polonista
                                                                                                             Agata Karolczyk-Kozyra


Strona z cytatem z Internetu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto