Przejdź do głównej zawartości

MINĄŁ ROK, czyli czas na autorefleksję i trochę braku skromności

Moja mama zwykła mawiać "Nie stój w kącie, bo Cię nie dostrzegą", zatem dziś zamierzam nieco się pochwalić. Tym razem pozwolicie, że nie pokieruję się złotą zasadą Gabrieli Zapolskiej "Skromność skarb dziewczęcia", a słowami mojej Kochanej Mamy.

18 lipca minął rok, od kiedy zaczęła się moja przygoda z blogowaniem, nadszedł zatem czas na autorefleksję...
Pracę w szkole rozpoczęłam zaraz po studiach we wrześniu 2001 roku. Dawała mi ona satysfakcję i poczucie spełnienia. Po kilkunastu latach jednak zaczęłam popadać w pewną rutynę, miałam poczucie, że dopada mnie wypalenie zawodowe. Wiedziałam, że muszę coś zmienić w swojej pracy lub podjąć radykalną decyzję o odejściu z zawodu. 


Wtedy zaczęłam zaglądać coraz chętniej na blogi edukacyjne. Szczególnie cenny stał się dla mnie blog Ani Konarzewskiej „Być nauczycielem...” Poczułam, że to, o czym pisze na swoim blogu jest mi bliskie, że myślę i pracuję bardzo podobnie. To był impuls. Uznałam, że czas na nowe wyzwania i zmiany. Najważniejsza zmiana nastąpiła wtedy jednak we mnie i w moim sposobie myślenia. Uznałam, że czas najwyższy zacząć dzielić się swoją wiedzą i pomysłami, tym bardziej, że od jakiegoś czasu robiłam to już w różnej formie w grupach dla polonistów na Facebooku. To było to! Złapałam wiatr w żagle! Wypalenie zawodowe odeszło w niepamięć, gdyż zastąpiłam je ciągłym szukaniem inspiracji i chęcią zdobywania nowej wiedzy. Takie były początki „Kreatywnego polonisty”.

Minął rok... Co dało mi prowadzenie bloga? Co się zmieniło?
Mam wrażenie, że moje życie nabrało nowego tempa. Z przyjemnością zaczęłam się uczyć, poznawać nowe metody, techniki, narzędzia edukacyjne. Otworzyłam się na świat, poznałam siebie, ale też wielu nowych ludzi, wspaniałych, ambitnych, pomysłowych nauczycieli. Przede wszystkim jednak uwierzyłam w siebie. Odczuwam satysfakcję z tego, co robię i tworzę. W znacznym stopniu to zasługa moich czytelników. Dzięki Wam wiem, że to ma sens, że zaglądacie tu, czytacie, udostępniacie innym, inspirujecie się moimi pomysłami. Wasze miłe komentarze nie tylko dodają mi skrzydeł, ale też mobilizują do działania.



Blog „Kreatywny polonista” czytany jest nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Chętnie wyświetlany jest w Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, na Białorusi, Ukrainie, Litwie. Zaglądano na niego także w Japonii, czy w Emiratach Arabskich. Łącznie ma już niemalże 107 500 wyświetleń. Równocześnie prowadzę fanpage bloga na Facebooku. Także on cieszy się popularnością, ponieważ po roku strona „Kreatywny polonista” obserwowana jest przez 2 420 osób. Przez dwanaście miesięcy na blogu pojawiło się 56 postów, czyli średnio po pięć postów miesięcznie. Ich tematyka dotyczyła różnych pomysłów na lekcje z języka polskiego zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej. Do najpopularniejszych i najchętniej czytanych należą teksty:

  • Istotne pięć minut, czyli jak ciekawie zacząć lekcję – 10 789 wyświetleń
  • Pierwsza lekcja, czas start! – 5 619 wyświetleń
  • Pomysł na stare podręczniki – 5 203 wyświetlenia
  • Pierwsza lekcja po feriach, czas start! – 3 987 wyświetleń
  • Siła myślenia wizualnego – 3900 wyświetleń
  • MATURNOCKA – mój pomysł na powtórkę z elementami gamifikacji3 372 wyświetlenia


Staram się regularnie zdobywać nową wiedzę, uczestniczyć w szkoleniach internetowych oraz w placówkach doskonalenia nauczycieli. W ciągu ostatnich piętnastu miesięcy uczestniczyłam w następujących szkoleniach i kursach:

  • Techniki i narzędzia coachingu w pracy nauczyciela – ODN Zielona Góra
  • Tutoring jako skuteczna strategia pracy dydaktyczno - wychowawczej w szkole – CDN Leszno
  • Tworzenie zgamifikowanych cyklów lekcji – CDN Leszno
  • Metody aktywizujące w nauczaniu - EDU-MACH Ciechanów
  • Praca z uczniem szczególnie zdolnym - EDU-MACH Ciechanów
  • Nauczyciel coachem – umiejętności coachingowe w pracy nauczyciela - EDU-MACH Ciechanów
  • Sposoby budowania autorytetu nauczyciela - EDU-MACH Ciechanów
  • Promocja szkoły i placówki oświatowej - EDU-MACH Ciechanów
  • Wykorzystanie TIK w edukacji – najnowsze osiągnięcia dydaktyki w zakresie form i metod pracy z wykorzystaniem TIK. Nauka programowania, kodowanie i programowanie od przedszkola – CDN Piła
  •  Nowa podstawa programowa z języka polskiego do szkół ponadgimnazjalnych i ponadpostawowych. Elementy tutoringu w pracy nauczyciela – CDN Leszno
  • Zastosowanie neuroedukacji w praktyce szkolnej - EDU-MACH Ciechanów
  • Motywowanie uczniów do nauki - EDU-MACH Ciechanów
  • Ocenianie kształtujące - EDU-MACH Ciechanów
  • Eduroomowa oraz grywalizacyjna przygoda z uczniami – Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni
  • Kreatywne lekcje z wykorzystaniem metod aktywizujących – Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni
  • Grywalizacja i gamifikacja jako narzędzia pracy nauczyciela  – Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni
Ukończyłam także kurs „Trenera-szkoleniowca” certyfikowany przez MEN oraz studia podyplomowe z zakresu „Organizacja i Zarządzanie Oświatą” na WSH w Lesznie. Sporo tego jak widać. Dzięki temu uwierzyłam jednak, że "edukacja jest najpotężniejszą bronią, której mogę użyć, by zmienić świat".


Moje działania zostały dostrzeżone przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie, z którym rozpoczęłam współpracę w charakterze eksperta z języka polskiego. Dzięki temu prowadziłam zajęcia dla nauczycieli w CDN. Było to dla mnie zarówno duże wyzwanie, ale też forma wyróżnienia i możliwość sprawdzenia się w nowej roli. Myślę, że się udało, ponieważ już otrzymałam ofertę poprowadzenia kolejnych szkoleń w nowym roku szkolnym. Moja współpraca z CDN w Lesznie to także pisanie artykułów do czasopisma internetowego „Problemy Oświaty i Wychowania”. Nowy rok szkolny już teraz zapowiada się równie ciekawie. Pod koniec sierpnia wystąpię jako prelegentka podczas konferencji dla polonistów w Warszawie pod hasłem „Chcę Wam opowiedzieć o...”, którą organizują Dorota Kujawa-Weinke i Irmina Żarska. We wrześniu poprowadzę dwa szkolenia w CDN Leszno, a w październiku wezmę udział jako prelegentka w hacathonie organizowanym przez Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni.

Moją pracą zainteresowały się także media lokalne, w których ukazał się artykuł na temat prowadzonego przeze mnie bloga.



Podsumowując miniony rok nie wolno mi zapomnieć o sześciu wspaniałych kobietach, które zawsze wiedzą jak wesprzeć w chwilach zwątpienia, które motywują i inspirują swoimi działaniami, charakterami, osobowościami. To administratorki facebookowej grupy „Poloniści z pasją”: Agnieszka, Agata S., Magda, Arleta, Ania i Dorota. Dziewczyny Kochane, dziękuję, że jesteście! Wiem, że mogę na Was liczyć! Cieszę się, że jestem jedną z Was! Współpraca z wami to więcej niż przyjemność! Jesteście jak Siostry!


Jesienią otrzymałam wyróżnienie Lubuskiego Kuratora Oświaty w konkursie dla nauczycieli na scenariusz tygodniowych zajęć pod hasłem "Tydzień dla Niepodległej" oraz zostałam finalistką plebiscytu "Gazety Lubuskiej" "Nauczyciel na Medal".

 

Moje starania doceniła także dyrekcja szkoły, w której pracuję. Od stycznia powierzyła mi  bowiem stanowisko wicedyrektora (obecnie pełnię obowiązki dyrektora szkoły podczas dłuższej nieobecności dyrektora). Studia z Zarządzania Oświatą pomogły mi nie tylko na zdobycie dodatkowej wiedzy z zakresu prawa oświatowego, ale też pozwoliły rozwinąć skrzydła i poznać ludzi o silnych charakterach.


Na koniec chcę jeszcze podziękować mojemu mężowi i moim córkom za to, że wierzą we mnie. Za to, że ciągle okazują wyrozumiałość, gdy zamiast spędzić czas z nimi, mówię „idę napisać coś na bloga”. Jesteście moją siłą i ostoją! Dziękuję!


To był rok niezwykły, pełen emocji, wzruszeń, nowych wyzwań. Nauczył mnie wiary w siebie oraz tego, by zawsze mieć przy sobie kawałek papieru i długopis do zanotowania ciekawego i nieoczekiwanego pomysłu. Sprawił, że moje lekcje stały się ciekawsze i uczniowie chętniej na nie przychodzą. 



Nie zatrzymuję się... Idę dalej... To jest mój czas, moja szansa... Chwilo trwaj, jesteś piękna!


                                                                                                   Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                                                   Kreatywny polonista

 Fot.
- z Internetu
- z zasobów prywatnych
- T. Wojnarowski "Forestfilms"





Komentarze

  1. Gratuluję sukcesów. Myślę, że Pani doświadczenie będzie inspiracją dla wielu osób. Z doświadczenia wiem, że nowe wyzwania chronią przed wypaleniem. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pani Agato, serdecznie gratuluję! Jest Pani dla mnie niezwykłą inspiracją. Pozdrawiam, polonistka Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za miłe słowa 😊. Cieszę się, że mój blog inspiruje 😊

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto