Egzaminy maturalne coraz bliżej. W mojej szkole pojutrze
kolejne testy próbne. Skłoniło mnie to do napisania kilku ważnych informacji na
temat form stosowanych podczas egzaminu z języka polskiego. Zauważyłam, że
wśród czytających mojego bloga, jest spore grono młodych nauczycieli, dlatego
mam nadzieję, że materiał tu zgromadzony ułatwi im przygotowanie uczniów do
pisemnego egzaminu.
W Informatorze maturalnym, wydanym przez Centralną Komisję
Egzaminacyjną, na temat rozprawki czytamy:
Zadanie składa się z polecenia i tekstu
epickiego lub dramatycznego. Rozprawka na poziomie podstawowym jest formą
wypowiedzi pisemnej na podany temat, która wymaga od zdającego:
– zrozumienia załączonego do polecenia tekstu
literackiego (epickiego lub dramatycznego);
– sformułowania własnego stanowiska (tezy lub
hipotezy) wobec problemu postawionego
w poleceniu i odnoszącego się do
zamieszczonego w arkuszu tekstu literackiego;
– rzeczowego uzasadnienia swojego stanowiska;
– odwołania się do załączonego tekstu oraz do
wybranego tekstu/wybranych tekstów kultury.
W przypadku, jeśli dany tekst literacki jest
fragmentem lektury oznaczonej w podstawie jako obowiązkowa, uczeń powinien
także odwołać się do całości utworu. Szczegółowe wskazówki dotyczące liczby
tekstów i sposobu odwołania się do nich znajdują się w poleceniu;
– napisania wypowiedzi, którą powinien
cechować widoczny zamysł kompozycyjny, wyrażający się w funkcjonalnej
segmentacji i uporządkowaniu tekstu stosownie
do wskazanego gatunku wypowiedzi.
Wypracowanie nie może liczyć mniej niż 250
słów. Rozprawka na poziomie podstawowym sprawdza zarówno umiejętność odbioru,
analizy i interpretacji tekstu literackiego, jak i tworzenia własnej
wypowiedzi. Aby przygotować tego rodzaju wypowiedź, uczeń musi najpierw
rozpoznać sens załączonego do polecenia tekstu, określić jego problematykę,
odnaleźć elementy znaczące dla odczytania utworu, a następnie wyszukać
odpowiednie konteksty (teksty kultury) przydatne do opracowania zagadnienia
wskazanego w poleceniu, a więc porównać funkcjonowanie tych samych motywów w
różnych tekstach kultury.
Na co zatem zwrócić uwagę uczniów? Przede
wszystkim na to, w jaki sposób powinni pracować z tekstem. Niewątpliwie
przydatna do tego będzie metoda close reading, o której jakiś czas temu pisałam
już na moim blogu. Informacje na ten temat znajdziecie TUTAJ.
Zacznijmy
od tekstu epickiego. Oto najistotniejsze rzeczy, o których warto pamiętać:
-
problematyka tekstu w kontekście tematu rozprawki;
-
nawiązania literackie i kulturowe w utworze, np. odwołania do
tradycji, związek ze światopoglądem epoki, odniesienia do biografii autora,
aluzje literackie;
-
gatunek literacki;
-
rodzaj narracji i pozycja narratora względem wydarzeń;
-
fabuła fragmentu (oraz odniesienie do całości utworu w
kontekście lektury obowiązkowej) w odniesieniu do tematu rozprawki; NIE
STRESZCZENIE FRAGMENTU!
-
keacje bohaterów – kim są, co robią, jak wyglądają, co mówią i
myślą, jakich dokonują wyborów;
-
sposób kreowania świata, rzeczywistości – realistyczny,
groteskowy, fantastyczny;
-
język i styl tekstu, ale też język postaci;
-
interpretowanie tekstu w kontekście tematu oraz przyjętego
stanowiska;
- NIEDOPUSZCZALNE JEST PISANIE O WSZYSTKIM, STRESZCZANIE I
STOSOWANIE OGÓLNIKÓW, tzw. WZMIANKOWANIA!
Praca z tekstem dramatycznym jest bardzo podobna. Tu
należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
-
problematyka tekstu w kontekście tematu rozprawki;
-
nawiązania literackie i kulturowe w utworze, np. odwołania do
tradycji, związek ze światopoglądem epoki, odniesienia do biografii autora,
aluzje literackie;
-
gatunek literacki;
-
tekst główny i poboczny – ten drugi często charakteryzuje
postacie, wkazuje na miejsce i czas wydarzeń oraz ma duże znaczenie dla
interpretacji utworu;
-
wydarzenia – istota konfliktu, tematyka rozmów, znaczenie
fragmentu dla przebiegu całej akcji;
-
bohaterowie – ich zachowania i postawy w nawiązaniu do
problemu wskazanego w poleceniu;
-
konwencja artystyczna – np. realizm, symbolizm, groteska;
-
język postaci jako element ich charakterystyki;
-
interpretowanie tekstu w kontekście tematu oraz przyjętego
stanowiska;
- NIEDOPUSZCZALNE JEST PISANIE O WSZYSTKIM, STRESZCZANIE I
STOSOWANIE OGÓLNIKÓW, tzw. WZMIANKOWANIA!
Na
koniec jeszcze moje rady dla piszących. Podaję je moim uczniom już w pierwszej
klasie wraz z rysnotką, którą dla nich stworzyłam. Później już tylko o nich przypominam przy okazji każdej pracy pisemnej.
DEKALOG
PISZĄCYCH!
- Przeanalizuj uważnie temat rozprawki.
- Dokładnie przeczytaj tekst literacki pod kątem tematu.
- Sformułuj własne stanowisko – tezę lub hipotezę interpretacyjną.
- Poszukaj w tekście argumentów, które potwierdzają Twoje stanowisko. PAMIĘTAJ! Utwór to nie argument!
- Dobierz inne teksty, zgodne z poleceniem.
- Każdy argument podsumuj jednym zdaniem.
- W podsumowaniu wróć do tezy lub rozstrzygnij hipotezę. Sformułuj wnioski. W tym celu możesz wykorzystać wnioski cząstkowe.
- Pamiętaj o właściwej kompozycji pracy i odpowiednich proporcjach.
- Zwracaj uwagę na poprawność rzeczową. Kardynalny błąd, świadczący o nieznajomości dzieła, może zdyskwalifikować Twoją pracę.
- Dbaj o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną.
Przestrzegając
powyższych zasad, z pewnością zdasz bez problemu!
Mam
nadzieję, że stworzony przeze mnie materiał przyda się Wam. Wkrótce wpis na
temat sposobów pisania interpretacji tekstu poetyckiego na maturze.
Agata Karolczyk-Kozyra
Bibliografia:
1. Informator maturalny CKE; Język polski.
2.Teraz matura. Język polski. Zadania i arkusze maturalne.
Tak
OdpowiedzUsuńMaturalny portal